Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fast kondensering tappar COP..  (läst 3383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lar285

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
fast kondensering tappar COP..
« skrivet: 08 augusti 2010, 22:32:36 »

Är pÃ¥ gÃ¥ng att bygga  om vÃ¥rt värme system och skulle behöva hjälp med nÃ¥gra frÃ¥gor
Står inför två val med ett nytt bergvärme system
En nibe 1126 som då använder befintlig actank som varmvatten beredare(tapp slinga)och värme direkt ut på element
eller  en billig CTC ecopart(24 000), Anslut den direkt med fastkondesering till acctank
Innebär i princip ingen kostnad för VVS eller installation. (med det i tanke så skiljer pris ca 35 000)
Medveten om att jag kommer att tappa COP med att köra fastkondesering, FrÃ¥gan är hur mycket.  DÃ¥ systen enbart skall göra varmvatten(sommar)  sÃ¥ det bör det inte bli nÃ¥gon skillnad.
På vinten (då värme krävs) har jag ganska små element som kräver ganska hög temp även om man kör flytande kondensering , Kör idag i tank ca 40-45 grader i tank från befintlig pump.
Om jag har CTC mot ack tank kan jag även spetsa all tillskotts energi  med en vedpanna som är ansluten mot ack tank 
Någon som har ge mig råd.
 Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: fast kondensering tappar COP..
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2010, 00:17:41 »
Räkna med att det kostar dig kanske 2000-3000 kWh/år att köra med fast kondensering istället för med flytande (om du förbrukar runt 20 000 kWh för uppvärmningen).
Räkna även med en något kortare livslängd då värmepumpen får arbeta med högre tryck när den fastkondenserar.

Svårt att säga vad som är bättre rent ekonomiskt under anläggningens livslängd.

Kanske en ecopart med ecologic?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: fast kondensering tappar COP..
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2010, 09:50:50 »
Väljer du CTC så tror jag det räcker med en EcoBasic för att köra fast kondensering. Hur mycket kan du göra själv? Prisskillnad mellan EcoPart och 1126 är ca 12 kkr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lar285

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: fast kondensering tappar COP..
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2010, 14:18:55 »
Kan nog göra en del själv samt med goda vänner.
CTC som jag ser det är ett riktigt budget anl.
Prismässing ink 210 m borrning ,ctc ecopart samt lite installation ligger på ca 75 000.
Motsvarande med nibe dels merkostnad  del vvs jobb/mtr blir med den pump
Om jag skulle ansluta niben mot som skissat, dvs att v-pump via växelventil gör varmvatten i ack tank. Och laddar ut varmvatten direkt mot element.
Behöver jag dÃ¥ nÃ¥gon "utjämningtank", Hör  att det blir mycket knäppningar utan denna ?.
En annan fundering. skulle vilja komma åt att via vedpanna/acktank nå ordinarie värmesystem. Skissar på att göra en manuell lösning med ventiler. Hur behandlar v-pumen ett tillstånd då vpump försöker göra värme ut på systemet och det finns en ventil som stoppar det. Dvs helt pluggar ledning från växelventil?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: fast kondensering tappar COP..
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2010, 15:43:08 »
Det kan bli knäppningar om man kör flytande kondensering, men det är inte säkert. Som utjämningstank duger en beg VVB med minst 22 mm kopplingar.

Om du kopplar in vedpannan med manuella ventiler för att ändra uppvärmningssätt så stänger du givetvis av husvärmning på VP:n samtidigt som du stänger ventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: fast kondensering tappar COP..
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2010, 17:19:03 »
Hei

Hvilken temperatur fast kondensering 35 grader
???
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad lar285

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: fast kondensering tappar COP..
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2010, 22:28:58 »
Beställd borrning och pump nu. Blev en nibe 1126. Varmvatten görs i bef acktank. Värme ut på element.
en fundering, nibe innehåller cirkpump och expansionkärl.
Det expansions kärl jag har antar jag att jag kan behålla. Blir ganska stora tryckökningar som kräver hyfsat stora kärl speciellt då jag laddad tank med ved och till 80-90 grader

Min befintliga cirkpump, Kan jag låta den sitta kvar utan att vara påslagen. Får man någon cirkulation genom den då?
Lite dumt att ha igång den och samtidigt även dumt att riva sönder en del av vvs installation för detta

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: fast kondensering tappar COP..
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2010, 08:00:23 »
Beställd borrning och pump nu. Blev en nibe 1126. Varmvatten görs i bef acktank. Värme ut på element.
en fundering, nibe innehåller cirkpump och expansionkärl.
Det expansions kärl jag har antar jag att jag kan behålla. Blir ganska stora tryckökningar som kräver hyfsat stora kärl speciellt då jag laddad tank med ved och till 80-90 grader

Min befintliga cirkpump, Kan jag låta den sitta kvar utan att vara påslagen. Får man någon cirkulation genom den då?
Lite dumt att ha igång den och samtidigt även dumt att riva sönder en del av vvs installation för detta

Pumpen i Niben' behövs väl för att cirkulera mellan VP'n och tanken?
Exp-kärlet som följer med blir för litet om du har samma vatten i VP'n, tanken, radiatorerna och vedpannan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: fast kondensering tappar COP..
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2010, 11:04:13 »
Min befintliga cirkpump, Kan jag låta den sitta kvar utan att vara påslagen. Får man någon cirkulation genom den då?

Det brukar funka bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: fast kondensering tappar COP..
« Svar #9 skrivet: 10 augusti 2010, 18:04:35 »
Expansions kärlet till Niben är för spriten i slangen så behåll dit gamla samt montera det nya.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!