Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna  (läst 12866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har införskaffat en Grundfos Magna3 25-80 för att driva 4 stycken fläktkonvektorer.
Alla konvektorer kommer att ha 3-vägs ventiler med on/off ställdon.

Hur tycker ni att man ska köra cirkulationspumpen i för driftsätt?
Pumpen kan köras >

AUTOADAPT
FLOWADAPT och FLOWLIMIT
Drift med proportionell tryck
Drift med konstanttryck
Drift med konstant temperatur
Drift på konstantkurva
Drift enligt max.- eller min.kurva.

Går att delta styras. Kan man göra något roligt med det?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2020, 19:41:48 »
Ingen som har några bra tips?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2020, 21:03:29 »
Är det värme eller kyla?
Hur värmer/kyler du vattnet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2020, 22:41:10 »
Kyla. Jag kommer att kyla sekundärkretsen (konvektor kretsen) mot grundvatten genom en plattvärmeväxlare.

3 vägsventiler i alla fyra konvektorer.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2020, 07:42:11 »
Jag skulle börja med AUTOADAPT och se hur det funkar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
Jag kan berätta om min erfarenhet av autoadapt. Har en IVT E11  och värmer 300 kvm där jag har och större antal element+konvektor. Har fÃ¥tt mÃ¥nga tips här om intrimmning av element och dylikt samt flöden mm och kom dÃ¥ fram till att med orginalpumpar med fasta lägen verkar har varit sämre bÃ¥de värmebärarpump och extern. DÃ¥ jag har bypass sÃ¥ har jag varit tvungen att anpassa flödet efter vad bypassen krävt för att inte fÃ¥ bakflöde.

Köpte alpha 2 25-60 och bytte ut på externa och provade autoadapt, vilket inte funkade nått vidare då den ville gå alldeles för lågt i flödet så det blev bakflöde, det som visade sig funka bäst var PP3 men då blev det riktig högt flöde men bypassen funkade som den skulle.

Provade sedan en lite större alpha 2 25-80 på externa för att kunna köra autoadapt men det gick inte heller nått vidare.

Lösningen blev att sätta backventil på bypassen så att autoadapt funkar så pumpen kan bestämma själv vilket flöde som egentligen behövs. Samtidigt bytte jag värmebärarpumpen till 25-60 och kör även den på autoadapt.

Detta resulterar i att när pumpen startar så anpassar interna och externa pumparna flöden efter behov vilket gör att när elementvatten görs så varvar externa upp för att när det är klar gå ner i varv och ställa in flödet efter behov och interna sköter flödet över pumpen.
När sen varmvatten skall göras så anpassar den sig efter det flödet vilket har resulterat i ett betydligt varmare vatten i tanken (extern 300l) med samma temeraturinställningar osv. Vid start så får jag högre delta för att sen anpassa sig mot slutet till rätt värden. Samma fenomen får jag när elementvatten skall göras med högre delta vid start.

Och det är stor skillnad på utan backventil och fasta lägen mot med backventil och autoadapt.
Samt att jag får ut all värme nu på externa kretsen mot tidigare tappat c:a 2 grader med gamla uppsättningen utan backventil, samt att jag kan minska värmekurvans diff till 2 grader i dagsläget. (har volumförstorare på 140l med)

Väntar med spänning till kallgrader så jag får testa mer och se hur det funkar men än så länge ser det ut att blivit rejäl skillnad iallafall.

Vet inte om man kan säga så här men det verkarar blivit typ en hybridinverter när man kan anpassa flödet efter behov men med onoff.

Kanske fler som testar detta sätt?



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Tycker inte autoadapt funkar i verkligheten heller.
 
Trådskaparen, testa samma inställning som golvvärme. Börja lågt och höjd tills returtemperauren ligger mellan utblåsningstemperatur och inkommande kylmedietemperatur. Öka eller sänk efter behov.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2020, 14:41:33 »
Tack för alla kommentarer. Men är fortfarande fundersam hur köra.
Brunnspumpen (primärkretsen) kommer jag köra kontinuerligt på 4 m3/h.
Sekundärkretsen har jag räkna med ett flöde på ca 2.8m3/h. Kommer har injusteringventiler för varje fläktkonvektor på en fördelare i källaren. Likt golvvärme fast kralligare prylar.
Börjar fundera på om det var dumt att beställa 3 vägs ventiler och istället kört på 2 vägs med tryckstyrd pumpkurva. Då skulle Magnan varva ner och dra lite mindre ström om några konvektorer inte kallar på kyla.
Nu kommer den ju bara bypassa flödet och köra ut 2.8m3 oavsett kylbehov.

Funderar på om deltat styrt skulle bli bra.
Låt oss säga 5 grader. Om någon konvektor inte behöver kyla så bypassar den och returen blir kallare och pumpen sänker hastigheten för bibehålla deltat.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Aha trevägs, då ändrar jag åsikt till samma läge som radiatorer om pumpen sitter på konvektorsidan med stängd shunt.

Stora KB-pumpen ska inte vara tvungen att gå samtidigt, det går att trycka igenom den. Om du inte har frostvakt så ska tur och retur sitta före värmepumpen med klaffventil(backventil) mellan rören.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2020, 19:26:58 »
:)
Jag beskriver hur systemet kommer vara uppbyggt.

Brunnspumpen menar jag en djuphålspump i en filterbrunn som pumpar upp 4m3/h 8°C grundvatten genom en SWEP B25x100 plattvärmeväxlare.

Sekundärsidans vatten cirkuleras med en Magna3 25-80 genom sida 2 på växlaren ut till 4 stycken konvektorer.

Den uppvärmda grundvattnet återförs till filterbrunn nr 2. Så min primär är alltid 8°C oavsett kyluttag.
Sekundären kommer alltid att hålla ca 8.5-9°C ut mot konvektorerna om jag kör enligt projekterat flöde på 2.8m3/h.


Konvektorerna har alla 3 vägsventiler och on/off ställdon.
Alla konvektorer har en egen injusteringsventil med flödesmätare på en fördelare i källaren.

Lite oklart hur det är bäst att köra cirkulationspumpen med min setup. Tempen blir till konvektorerna 8.5-9°C om jag kör 2.8m3/h på cirkulationspumpen och 4m3/h på brunnspumpen genom växlaren.
« Senast ändrad: 18 augusti 2020, 19:34:34 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #10 skrivet: 19 augusti 2020, 19:39:43 »
@Pen

Några idéer att bolla?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Nu förstår jag bättre.

Jag tänker att du vill ha en kyltank/accumulatortank så du kan ta ut kylan skiktat, som en omvänd värmepump. Var ska du dumpa vattnet? Brunn eller avloppet? Spelar nog ingen roll iof.
Min djupvattenbrunn pumpar 80 liter per sekund och drar 500-1000 watt. Men ändå bara 500 watt per dygn på tre hus.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #12 skrivet: 20 augusti 2020, 17:43:18 »
Jag har 2 stycken filterbrunnar till kylan.
Tar upp ur en och återför till den andra.

370W tar djuphålspumpen vid full galopp på 4m3/h.
Funderar lite inverterstyrning och behovsanpassat.

Får ser hur jag kommer att köra. Kommer att ha 22kW märkeffekt kyla.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #13 skrivet: 20 augusti 2020, 19:12:13 »
Nu när jag tänker på det mer. Undra om delta styrd läge skulle vara rätt bra trots allt? Ju fler konvektorer som bypassar så sänker CP varvtalet.

Sen skulle det vara snyggt att Varvtalsreglera djuphålspumpen också. Några bra idéer vad man skulle styra på då? Cirkulationspumpens varvtal?
Drift fall: 2 av 4 konvektorer bypassar. Returen blir kallare. CP delta styr och varvar ner. Då finns det ingen anledning för djuphålspumpen att köra fullt varvtal. Tror ni det blir för svajigt?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #14 skrivet: 21 augusti 2020, 08:22:25 »
@Pen

Några idéer att bolla?

Nja, jag får tacka för förtroendet, men i och med att jag bara har en konvektor så har jag ingen erfarenhet och har inte tänkt så mycket på dessa aspekter. Magnan har uppenbarligen väldigt många reglermöjligheter som jag inte har funderat på.

En kontrollfråga: Vad vill du optimera? Kan tänka mig att du vill bibehålla driftfall för övriga konvektorer när en reglerar om samt minimera effektförbrukning för CP. Är det något mer?

Hur fungerar dina fördelare?
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!