Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ang. Kompressortid?  (läst 11495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
Ang. Kompressortid?
« skrivet: 23 november 2010, 20:57:12 »
Har hört någonstanns att man ska låta kompressorn gå så mycket som möjligt...
Stämmer detta?

Har ställt in mitt system så att pumpen går i stort sett hela tiden, speciellt nu när kylan har kommit.
Eller ska man öka framledningen lite så att pumpen får ta igen sig en stund?

Vilket är bäst ur ekonomisk synvinkel? Hur kör ni era pumpar? Sc:,h
Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2010, 02:00:36 »
Så låg framledning som möjligt ger ju bäst COP och det sägs ju att pumpen skonas när den får gå så mkt som möjligt. Jag är personligen lite frågande här. Ett kylsåp/frys startar o stannar mkt mera än en VP, så gäller ju även en AC-kompressor i en bil och där är det ju inget konstigt med en livslängd på 20 år+
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2010, 07:32:21 »
När det gäller luft/vattenvärmepumpar är det nog tveklöst bäst att värmepumpen får arbeta med så låg uteffekt som möjligt även om det innebär dygnetruntdrift, det finns flera skäl för detta, de mest uppenbara är:

Litet energiuttag ur förångaren (utedelen) innebär att den kan arbeta med optimalt energiupptag, difftempen förångare/köldmedium blir minimalt och COP blir så högt som möjligt.
Man kan väl säga att både förångare och kondensor blir "överdimensionerade" och effektiva om man låter kompressorn gå på lågfart, och därför blir COP hög.

När det kommer till start/stopp så är det nog så att varje start/stopp innebär en kort stund av dålig verkningsgrad då tryck och temperaturer inte ligger i det optimala arbetsområdet, så det finns även här anledning att tro på högre COP vid kontinuerlig drift.
En kompressor har naturligvis ett optimalt varvtal, där effektiviteten är absolut bäst, ingen tillverkare uppger dock vilket varvtal som gäller för detta, så det blir därför svårt att på något sätt själv optimera för detta, och dessutom, om detta varvtal innebär hög uteffekt kan fördelarna ovan bli mindre, vilket gör att kompressorns optimala varvtal ändå inte blir anläggningens mest optimala.

När det gäller slitaget på kompressorn tror jag också att det är bättre med kontinuerlig drift som säkerställer bra smörjning och så lite termisk belastning* som möjligt på de ingående komponenterna, även kontaktorer, relän, säkringar mm torde hålla längre om de går till/från mer sällan.

*Med termisk belastning menar jag att det sliter på materialet att gå från varm till kall upprepade gånger, bättre då att låta materialet arbeta kontinuerligt med så jämn temperatur som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2010, 23:39:10 »
Jodå, jag förstår ju att start o stopp ger ett ngt sämre COP och ja en motor som för gå kontinuerligt i väldigt många fall håller flera timmar än en som startas o stannas hela tiden. Min undran var kort o gott varför en kyl lr fryskompressor som startar o stannar kan hålla i 20+ år. Är det sämre kvalitet i värmepumpskompressorer än i kylskåp?
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #4 skrivet: 29 november 2010, 08:23:05 »
Jodå, jag förstår ju att start o stopp ger ett ngt sämre COP och ja en motor som för gå kontinuerligt i väldigt många fall håller flera timmar än en som startas o stannas hela tiden. Min undran var kort o gott varför en kyl lr fryskompressor som startar o stannar kan hålla i 20+ år. Är det sämre kvalitet i värmepumpskompressorer än i kylskåp?

Ett kylskåp jobbar ju i ett jämnt klimat under hela sin livstid. Inga "kallstarter" alls.
Ställ kylskåpet ute på verandan över vintern och ställ tempen till +8. Tror inte kylskåpet klarar så många år i dom förhållandena.

/Raptor
« Senast ändrad: 29 november 2010, 09:28:48 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #5 skrivet: 29 november 2010, 08:41:20 »
Å andra sidan är ju inte ett kylskåp gjort för att stå på en en veranda i heller, lr? VP är ju faktiskt gjord för att stå ute och då bör den ju klara de förhållandena annars är det fel i grundkonstruktionen.

Om jag omformulerar mig så här då, hur många starter klarar en VP kompressor och hur många timmar klarar den att gå kontinuerligt? ISF är ju frågan, hur många år håller den vid kontinuerlig drift och hur många år håller den vid normal drift, det hade kanske blivit billigare att låta den stå o puttra på tomgång alltid.

Ja jag vet ju att det är att hårddra det men ngn stans måste det finnas en brytpunkt och det är den jag vill försöka komma fram till.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #6 skrivet: 29 november 2010, 09:36:39 »
Å andra sidan är ju inte ett kylskåp gjort för att stå på en en veranda i heller, lr? VP är ju faktiskt gjord för att stå ute och då bör den ju klara de förhållandena annars är det fel i grundkonstruktionen.

Om jag omformulerar mig så här då, hur många starter klarar en VP kompressor och hur många timmar klarar den att gå kontinuerligt? ISF är ju frågan, hur många år håller den vid kontinuerlig drift och hur många år håller den vid normal drift, det hade kanske blivit billigare att låta den stå o puttra på tomgång alltid.

Ja jag vet ju att det är att hårddra det men ngn stans måste det finnas en brytpunkt och det är den jag vill försöka komma fram till.

Hur stor skillnad är det egentligen? Varmhållning av kompressorn?
I övrig är det väl ganska lika. Man har ingen avfrostning som kan krångla heller.
Jag har ett skåp med både kyl och frys i samma. De delar kompressor. Det kan vara en besparingsfråga men det kan också bero på att man vill ha längre gångtider på kompressorn.

Jag förstår vad du menar men mitt sunda förnuft säger mej att allt som måste starta och stoppa när det är kallt tar stryk.
Bilar som värmepumpar.

/Raptor

 
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #7 skrivet: 29 november 2010, 09:48:34 »
@Raptor: Jodå jag kan hålla med dig om att ngt som får stå o gå med kontinuerligt varvtal nästan är outslitligt, bara att se på stationära motorer. Jag är dock tusan så nyfiken när det gäller detta.

Om man ser till tex en Taxibil (har själv haft taxi) så är där många starter men inte många kallstarter och jag hade bilar som rullat 70-80 000 mil utan ngt hänt med dem. Att ha en liten värmeslinga i kompressorn som höll den ljummen skulle inte kosta många ören, varken i ström lr som standard (har för mig att jag har ngt sådant i min LL) Detta skulle ju kunna skona den mkt.

Fan, det måste finnas ngn källa där det går att kolla.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #8 skrivet: 29 november 2010, 18:08:57 »
Många start stopp anses inte vara bra på en bergvärme pump heller och dom brukar inte stå där det är kallt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #9 skrivet: 30 november 2010, 08:12:35 »
Många start stopp anses inte vara bra på en bergvärme pump heller och dom brukar inte stå där det är kallt.

Där har du en poäng!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2011, 18:44:10 »
Blev lite nyfiken nu på min pump hur den går då det är första gången det har varit plusgrader här sedan installation. Just nu kör den enligt kurva och med trådlös innegivare. innegivaren har begärt värme sedan jag kom hem vid 4 och är inställd på 21,5 grader. just nu är det 21,3 inne. med andra ord så har pumpen körts nu i snart 3 timmar utan att varken ökat eller sänkt temperaturen inne.

är detta rätt eller fel? ökar jag kurvan så får jag ju mer värme inne och flera starter på pumpen.

edit. kl är nu halv 11 och pumpen går fortfarande, nu är det 21,6 inne efter dagens stök.

rätt eller fel?
« Senast ändrad: 02 februari 2011, 22:38:45 av gnuttisch »

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2011, 01:27:05 »
Låter helt rätt.

Så här vintertid har jag ställt min innegivare att alltid begära värme, så pumpen går dygnet runt.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2011, 08:40:10 »
okej vad bra.

Och vad tjänar jag mer på att ha färre starter? förutom att kompressorn slits mindre. kanske lägre elförbrukning? :)

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2011, 13:36:17 »
Du svartöra vad menar du med ställt sÃ¥ den alltid kallar pÃ¥ värme, vitsen med inne givare är ju att den skall reglera värmen just inne. Har inte märkt att pumpen stänger av vid typ 10-15 minus,men nu när den pendlar mellan +2 till -5 händer det att den stÃ¥r still med den önskade inne temperaturen  :-\ Sc:,h
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang. Kompressortid?
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2011, 22:08:26 »
Kurvan stämmer såpass bra att pumpen lika gärna kan få gå hela tiden, så blir det färre kallstarter. När det blir varmare ute frampå vårkanten kan den däremot inte gå hela tiden eftersom den gör mer värme än vad huset förbrukar, även vid lägsta varvtal. Då får innegivaren se till att den går vid behov, och då går den kanske någon timme i stöten. Hade jag inte haft innegivaren hade det blivit väldigt många start och stopp. Jag tror att det egentligen skulle vara en volymförstorare monterad i det här systemet, men nu är det inte så.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!