Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HalvdÃ¥lig installation - rond 2  (läst 19283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #45 skrivet: 11 mars 2010, 19:14:11 »
Hej Jarlen och tack!  *vinkar*

Fick nyss larm och var snabb och noterade temperaturerna;
GT1 31.1 (stopp vid 36)
GT2 0.1
GT8 44.9

Cirkulationen kan jag tyvärr inte höja mer, den stÃ¥r pÃ¥ ursprungsläget 3/3, värmekurvan kan jag sÃ¥ klart ställa ned men frÃ¥gan är om det hjälper nÃ¥got här? Din förklaring är ju jättelogisk men det känns som om mitt problem ju inte vara att jag fÃ¥r mycket värme tillbaka till VP utan snarare att den levererar FÖR varmt vatten pÃ¥ framledningen alt. att det 45-gradiga vattnet inte hinner blanda sig med det kallare returvattnet vilket ger stora skillnader i diff.  Sc:,h

För att minsta min stora tempdiff verkar det nästan mer logiskt att höja kurvan, men det vill jag ju inte..?  :-\ Jag kör förresten kurva 3.8 nu, aningen bruten kring 0, om det hjälper nÃ¥got.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #46 skrivet: 12 mars 2010, 06:57:29 »
Hej!
Om du inte får ordning på installationen på något annat sätt så koppla om acktanken så vp'n matar tanken, tillopp i toppen och retur i botten.
Sedan matar du radiatorslingan med en separat pump från toppen av acken och leder in returen i botten.
Då har vp'n alltid maxflöde och du kan laborera med radiatorslingan hur du vill utan att det påverkar flödet över vp'n.
Givaren måste flyttas till radiatorkretsen, och det krävs en pump till (radiatorkretsen) men den behöver inte vara så stor och kan med fördel vara smart
Detta kommer ju aldrig installatören att bekosta, men det är något att tänka på om inget annat fungerar...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #47 skrivet: 12 mars 2010, 08:03:56 »
Tack cougar! :)

Acktanken är kopplad så som du beskriver nu, in i toppen och ut i botten. Att koppla som en arbetstank låter ju som att det skulle kunna lösa problemet men jag tror nog som du inte att installatören är särskilt sugen på att montera en till CP, samtidigt är inte jag sugen på att ge dem den sista summan av betalningen om de inte fixar detta..

Håller på att försöka fixa loggningen hemma nu så jag kan försöka få lite tips från den om hur pumpen går.. kanske underlättar.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #48 skrivet: 12 mars 2010, 09:57:01 »

Citera
Fick nyss larm och var snabb och noterade temperaturerna;
GT1 31.1 (stopp vid 36)
GT2 0.1
GT8 44.9
Hej srick! Jag har ingen aning om vad dessa koder betyder. Kan du översätta dem till mina. PÃ¥ min Nibe talar man om VB-fram = temperaturen pÃ¥ framledningsvattnet VB-retur = temperaturen pÃ¥ returledningsvattnet   och Börvärde = temperaturstyrningen.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #49 skrivet: 12 mars 2010, 10:16:06 »
Förlåt Jarlen! Självklart!

GT1 är framledningstemperaturen, GT2 är utetemperaturen och GT8 är radiatorretur. Diff är alltså ca 13 grader mellan VBfram och VBretur. Stopp är börvärdet som var 36 grader.

Tack för att du påpekade det :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #50 skrivet: 12 mars 2010, 12:12:12 »
Hej igen scrick!
Är inte GT! retur och GT8 fram? I sådana fall skjuts börvärdet över med 8,9 grader vilket jag tycker är alldeles för mycket på ett 1-rörssystem. Speciellt vid en så hög utetemperatur som +0,1 ºC. Du bör också kontrollera hur mycket vattnet har svalnat ner under börvärdet, när värmeproduktionen startar. Sjunker det lika mycket under som över så har du ett spann på 17,8 ºC Jag tycker därför att du ska laborera med kopplingsdifferensen tills du har erhållit ett värde på framledninstemperaturen som inte över eller understiger börvärdet med ca 5 ºC (ett spann på 10 ºC) Med en sådan inställning skulle ditt DT genast sjunka till 9,9 ºC under de beskrivna teperaturerna. Troligtvis skulle det sjunka ytterligare kanske mer nedåt 6 ºC eftersom effektuttaget skulle speglas på ett riktigt sätt i din display.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #51 skrivet: 12 mars 2010, 12:22:09 »
Hej :)

Nej GT1 är fram och GT8 retur.

Vill minnas att returtemperaturen när värmeladdningen startade var 31 grader, så inte så stor skillnad. Men troligen så är det du säger korrekt, för att få bukt med detta måste man göra avkall på kopplingsdifferensen Tycker det bara är konstigt att det ska behövas..?

När det var svinkyla i vintras gick ju så klart kompressorn oftare och då hann aldrig temperaturen på returen sjunka tillräckligt mycket utan under dec-jan var jag larmfri, men då var det konstant kallare än 0 grader.



Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #52 skrivet: 12 mars 2010, 14:06:36 »
Citera
Vill minnas att returtemperaturen när värmeladdningen startade var 31 grader, så inte så stor skillnad. Men troligen så är det du säger korrekt, för att få bukt med detta måste man göra avkall på kopplingsdifferensen Tycker det bara är konstigt att det ska behövas..?
Hej!
Inget system är det andra likt. Mycket beror pÃ¥ rör dimensioner mm. Jag har valt att föröka att tränga in och betrakta förloppen som fysikaliska skeenden. Enkelt uttryckt är det hela tiden de fysikaliska lagarna som gäller när det gäller energi. Man frÃ¥gar sig vad händer i de olika skedena, och söker svar. En väg att gÃ¥ är att rita upp systemet med olika vektorer för kraft och resistans. Ett exempel som de flesta känner till är, att vatten alltid tar den lättaste vägen. Om man trimmar en ventil pÃ¥ exempel radiator returen sÃ¥ kan man pÃ¥verka flödet och energiuttaget ur en radiator.(ohms lag) Man kan fÃ¥ ett 1-rörssystem bli nästan helt ekvivalent  med 2-rörs, som ur värmepumps synpunkt är mycket enklare att trimma in. Jag tycker att det är olyckligt att man här pÃ¥ forumet sÃ¥ ofta av välmening, men av rent oförstÃ¥nd ger rÃ¥d som gäller för tvÃ¥- rörs system. Man brukar säga att man inte ska jämföra äpplen med päron. Jag vill pÃ¥stÃ¥ att systemen är sÃ¥ lÃ¥ngt ifrÃ¥n varandra som äpplen och bananer. 
Citera
När det var svinkyla i vintras gick ju så klart kompressorn oftare och då hann aldrig temperaturen på returen sjunka tillräckligt mycket utan under dec-jan var jag larmfri, men då var det konstant kallare än 0 grader.
Det är egentligen endast vid "svinkyla" när kompressorn går kontinuerligt, som du kan avläsa ett korrekt DT på ett 1-rörs system.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad theStefan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #53 skrivet: 16 mars 2010, 23:16:31 »
Hej :)

Nej GT1 är fram och GT8 retur.

GT1 ÄR retur och GT8 är värmebärare ut.

MVH Stefan

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #54 skrivet: 18 mars 2010, 10:22:35 »
Rätt Stefan, jag skyller på en tillfällig sinnesförvirring :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #55 skrivet: 18 mars 2010, 15:35:29 »
Hej srick! Får du någon ordning på prylarna?
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #56 skrivet: 18 mars 2010, 15:39:07 »
Nja, sänkt kopplingsdifferensen en grad, vilket i verkligheten väl bara blir 0.5 grader men inget blev bättre av det. Får sänka mer för att testa isf men..

Har dock kontaktat firman igen och frågat vad de vill prova härnäst.

Tack för att du frÃ¥gar Jarlen  :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!