0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett alternativ är att peta in en liten lampa (typ 1w) i rumsgivaren, som höjer temperaturen som i sin tur sänker börvärdet. Lampan tänds/släcks av en separat rumsgivare med veckoprogram typhttp://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381912
Jag tror det vore bättre om du istället lät potentiometern simulera en högre utetemp. (Om det har någon betydelse kan jag inte säga, men jag tror mer på den lösningen)
Men jag hade tänkt använda en elektronisk termostat med inställbar hysteres (mellan 0.6 och 2 grader) så jag kan ju helt enkelt välja gångtid genom att ratta på hysteres-inställningen. Det mesta i huset är uppkopplat mot ett FS20 system ( http://shop.elv.de/output/controller.aspx?cid=74&detail=1&detail2=313 ) så jag hade tänkt använda det här med.Men jag tycker din idé låter bra. Känns som om man har bättre kontroll över vad som händer än om man förlitar sig enbart på innegivarens sänkning av börvärdet.
Jag hade nog tänkt konfigurera gradminutrarna på tillskottet på något väldigt högt värde, så det bara går in om kompressorn rasar. Kan inte tänka mig att jag skulle behöva något tillskott i något annat fall.(96 kvm byggyta, 155 kvm boyta, i Göteborgs-området, byggt 1980 med för den tiden hög isoleringsstandard).
När vp själv klarar värmebehovet utan hjälp av tillskott finns inte mycket att spara..
I en del maskiner finns funktionen inbyggd.
I många maskiner finns en funktion för "nattsänkning inbyggd.Tex på min uråldriga Thermia så behöver man komplettera med ett tidur för att kunna använda funktionen. Det funkar
Jag har fortfarande ett stort frågetecken för om det är lönsamt kortare perioder än en vecka vid kyla där vp själv klarar biffen utan hjälp av elpatron.Sänker man då tempen tjänar man lite timmar på kompressorn, men riskerar att vinsten i kwh "äts" upp om höjningen till normal temp delvis måste ska med elpatron...Många har en förbrukning runt 6-7000 kwh/år för värme o vv, det är inte mycket att bråka om då!?Om man har en klen vp som ofta behöver tillskott, kan det va en vinst att sänka rumstempen när man är borta för att slippa (svindyr) tillskottsel.Men jag påstår att det är småslantar, mindre valör än man först kanske tror!
0/132,7 x 24 = 65 kW / 8 kW = 8,12 drifttimmar/dygn
0/214,37 x 24 = 105 kW / 7,5 kW = 14 drifttimmar/dygn
Besparingen i driftkostnad per dygn, är densamma som 2 "svindyra" tillskottstimmar.
Hej LexusCitera0/132,7 x 24 = 65 kW / 8 kW = 8,12 drifttimmar/dygnDen här raden tolkar jag så att du menar att effekten på tillförd värme är 8kw.Citera0/214,37 x 24 = 105 kW / 7,5 kW = 14 drifttimmar/dygnVarför har du använt 7,5kw i den här raden?Effekten sjunker när VB-f stiger och KB-in minskar vilket väl är troligt sker vid längre drifttid/högre innetempCiteraBesparingen i driftkostnad per dygn, är densamma som 2 "svindyra" tillskottstimmar.Hur kom du fram till 2 timmar ?Tilllskottet är väl ofta på 6kW och en 1210-7 drar ca 2kW vilket ger 12 kWh på 6 timmar kortare drift.Och hur beräknar man hur lång tid det tar för temperaturen att sjunka från 21 ºC till 13 ºC ?MVHMesser
Hej LexusCitera0/132,7 x 24 = 65 kW / 8 kW = 8,12 drifttimmar/dygnDen här raden tolkar jag så att du menar att effekten på tillförd värme är 8kw.Citera0/214,37 x 24 = 105 kW / 7,5 kW = 14 drifttimmar/dygnVarför har du använt 7,5kw i den här raden?CiteraBesparingen i driftkostnad per dygn, är densamma som 2 "svindyra" tillskottstimmar.Hur kom du fram till 2 timmar ?Och hur beräknar man hur lång tid det tar för temperaturen att sjunka från 21 ºC till 13 ºC ?MVHMesser
Det brukar endast sjunka 1-2 grader under en natt. Jag hade tidigare med elvärme nattsänknings auto med 1 grad. det hann precis in då det var dags att stiga upp på morgonen och då ville vi ha det varmt då vi satt och åt frukost. Väggarna får en konstig uppvärming/av kylning vilket gör fuktvandringar i väggen som kan skapa fukt och mögelproblem.Alltså minst 2 dagar för att sjunka till 13 grader. Vill du vara utan värme under 2 dygn?