Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.  (läst 19428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days


alltså, KLAGA INTE på flare-kopplingar som läcker om ni köpt ett biltemaverktyg och gjort mindre än 100 konor..
det är endast träning i kombination med proffsverktyg som ger resultat, inte fel på kopplingstypen i sig.. dom som inte vet hur en bra kona ser ut ska helt enkelt inte greja med detta..
mitt verktyg är för övrigt från refco, men det är likväl proffsverktyg.
har ni tänkt sätta upp fler än 2-3 pumpar själva, KÖP då ett riktigt koningsverktyg och en absolutvacuummeter (går att hitta begagnade på ebay för under 50 dollar)
annars- lämna bort jobbet till de som har denna utrustning, och nu vet jag att många VP-installatörer saknar absolutvacuummeter och riktiga verktyg men det är främst elfirmor o dyl som inte är insatta i kylbiten nåt större, anlita hellre en firma som även gör kyljobb, ett enkelt sätt att kolla upp det på är att fråga vilka köldmedium dom har i lager, har dom mer än r134a, r410a och r407c så är dom att lita på.. har dom t.ex. 404a så gör dom ju även annat än värmepumpar..

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #1 skrivet: 03 september 2011, 18:51:26 »
Jag tycker flare suger.  Att det inte finns riktiga klämringskopplingar typ mecman är bara sjukt.

Om klämring funkar pÃ¥ hydraul borde det funkar pÃ¥ kyla.  Annars borde alla LL och split maskiner levereras med lödkopplingar.

Flare är en en kvarleva från det förgågna som jag inte vill fortsätta att göra.
Det blir inte mkt läckor med lödkopplingar.

Jag förstår att du gillar flare oskar och du är säkert grym på att göra dem, men med en klämring så slipper du stå med detta moment Thumbsup

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #2 skrivet: 03 september 2011, 19:24:31 »
Jag tycker flare suger.  Att det inte finns riktiga klämringskopplingar typ mecman är bara sjukt.

Om klämring funkar pÃ¥ hydraul borde det funkar pÃ¥ kyla.  Annars borde alla LL och split maskiner levereras med lödkopplingar.

Flare är en en kvarleva från det förgågna som jag inte vill fortsätta att göra.
Det blir inte mkt läckor med lödkopplingar.

Jag förstår att du gillar flare oskar och du är säkert grym på att göra dem, men med en klämring så slipper du stå med detta moment Thumbsup

Jag satt och tänkte på precis samma sak när jag såg filmen, varför inte klämring?
Men det finns kanske nån orsak till att man istället väljer konisk koppling?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #3 skrivet: 03 september 2011, 19:27:53 »
Finns väl nÃ¥n typ av snabbkoppling som sitter pÃ¥ billiga pumpar som ska funka bra  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #4 skrivet: 03 september 2011, 19:31:31 »
verkar vara ett skumt argument Oskar P angÃ¥ende hur mÃ¥nga olika sorters köldmedia man ska ha hemma för att vara en firma att lita pÃ¥  :)

Vilken stolle som helst skulle med andra ord kunna köpa pÃ¥ sig dom olika köldmedierna och dÃ¥ bli seriös  medans en kylmontör som enbart sysslar med luftvärmepumpar och Aircondition och har enbart har 410 och 407 och dÃ¥ vara oseriös enligt det resonemanget  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #5 skrivet: 03 september 2011, 19:33:41 »
Ja det är en bra idé med QC kopplingar.   Men hellött är det bästa.  Klart det gÃ¥r att fixa klämring till detta eller nÃ¥gon annan form av koppling  hydaul har ju liiite mer tryck än dem 40 bar en r410A maskin har.  MÃ¥ste gÃ¥ att fixa, men det är väl billigt med flare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #6 skrivet: 03 september 2011, 19:38:47 »
Fast QC är väl lite för lätt att "råka" lossa?
På hydralgrejer är det säkert bra då man kanske vill kunna byta ut utrustningen, men på en fast monterad värmepump... Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #7 skrivet: 03 september 2011, 20:02:29 »
Då löder jag hellre än att göra gamla securex kopplingar ;)
Det ser ju tokseriöst ut med den filmen på gubben med sin CPS maskin ::)

Lödanslutningar tack,,  slutläckt.  QC är en bra tanke som borde utvecklas.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #8 skrivet: 04 september 2011, 20:12:30 »
Det finns numera ett antal olika tillverkare av olika utförande av klämringskopplingar där tex. swagelok har varianter för rostfria rör inom vetenskap och forskning med kopplingar som är absolut täta (viket krävs om man skall hålla på med högvakum i 1e-7 mBar och högre vakum tex.) med kopplingar som går att öppna och stänga igen upprepande gånget utan att det blir problem med täthet efteråt.

Tror att det är mycket ovilja från kylbranchen att förändra sig här - dels på utrustnings och maskinsidan där så fort man går i från standard får på sig massiv kritik, i många fall obevisat, från yrkesfolket så fort man kommer med något nytt som tex. med QC-kopplingar och baktalar så fort man får tillfälle. Måhända att QC-kopplingarna i den utförande som de är idag inte är de bästa, men det är ingen som hindrar kylbranchen att hitta något som är ännu bättre, istället att bara klaga som det görs idag.

Sen finns många andra kopplingar som skulle fungera lika bra och kanske bättre, men då gnölas det om kostnader och kanske inte har just de rätta verktygen - konservatismen är maximal och att prova ut lösningar som kanske gör jobbet bättre och snabbare finns inte ens i tankevärlden...

Läste om en kyltekniker i Europa där vissa butikskedjor sonika förbjöd flare-kopplingar och rotalock-kopplingar i sina nyinstallerade kylmaskiner. Utan där var det hÃ¥rdlödning eller godkända typer av klämringskopplingar som gällde. Kyltekniken skrev att det var väldigt gnölande om detta i början bland sina kollegor men efterhand visade sig att man jobbade snabbare och med mindre felutfall och garantiarbete pga. läckande kopplingar rent statistiskt  (dvs. inga alls i princip) i jämförelse med flare-kopplingar att det mer än väl täckte den högre materialkostnaden, sÃ¥ han fortsatte med detta även i sina andra uppdrag utanför.   

Och rotalockkopplingar hävdar många att dessa går bara helt enkelt inte att få läckfria hur man än gör så att köldmediedetektorn slutar att pipa... det finns mycket traditionella konstruktioner, byggsätt och anslutningstyper inom kylbranchen som helt enkelt inte passar längre med dagens utsläppskrav - problemet är att USA är dom som är slöaste med att höja kraven och amerikanska kylindustrin ändrar sig inte om de inte måste vilket gör att nya lösningar och standarder sätts inte längre i USA utan snarare från Europa och snart Kina.

(micro-USB som sitter pÃ¥ alla moderna telefoner är tex. resultatet av att kina och Asien som en man sa att om ni vill tillverka mobiltelefoner i vÃ¥ra länder billigt sÃ¥ är det detta som gäller frÃ¥n och med 'nu' - Inga Eriksson eller Nokia specialuttag längre - frÃ¥gan är hur länge iphone kan leka med egna lösningar om de vill ha sina grejor tillverkade billigt i asien...)   


Att tex. mätställ övh. baseras pÃ¥ konkoppling med UNF 7/16-20 med pÃ¥ sin höjd  teflontätningrör i mätställsslangarna nu Ã¥r 2011 är ju absurd - det borde ha funnits mycket bättre snabbkopplingtyper än sÃ¥ och dessutom av självförslutande typ i bÃ¥da ändarna sÃ¥ att kvarvarande köldmedie-gas stannar kvar i slangar och manometerställ  även när det lossas under tryck och att fukten hÃ¥lls utanför.

Ett steg i den vägen ser man pÃ¥ snabbkopplingarna för bil-AC  - nackdelen är att dessa fortfarande har för mycket luft kvar i kopplingen när de ansluts medans tex. kritiserade QC har väldigt mycket mindre med gas/luft i kopplingsrummet i samband med ihop/isärkoppling...   


     



 

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #9 skrivet: 04 september 2011, 21:04:15 »
Bra skrivit, har inte själv haft tanken på detta innan.
Får fundera på om jag ska förändra rutinerna för våra installationer.
Flare-kopplingar har vi haft som börjat läcka flera år efter installationen

MVH/ Stefan
« Senast ändrad: 04 september 2011, 21:13:28 av Stefan M »
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #10 skrivet: 09 september 2011, 19:11:53 »
verkar vara ett skumt argument Oskar P angÃ¥ende hur mÃ¥nga olika sorters köldmedia man ska ha hemma för att vara en firma att lita pÃ¥  :)

Vilken stolle som helst skulle med andra ord kunna köpa pÃ¥ sig dom olika köldmedierna och dÃ¥ bli seriös  medans en kylmontör som enbart sysslar med luftvärmepumpar och Aircondition och har enbart har 410 och 407 och dÃ¥ vara oseriös enligt det resonemanget  Sc:,h
hallå, du förstog nog inte poängen... ::)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #11 skrivet: 09 september 2011, 19:41:46 »
mÃ¥ste ha missat poängen dÃ¥ det verkade lite märklig skrivet för att vara dig  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2012, 22:09:41 »
Jag satt och tänkte på precis samma sak när jag såg filmen, varför inte klämring?
Men det finns kanske nån orsak till att man istället väljer konisk koppling?
Så rätt så,,klart att det finns.... Eftersom jag är en gammal, och då menar jag gammal, hydraulgubbe både då det gäller typ äldre fordons bromssystem och där allt var typ konade stålrör, men framförallt då system som jobbar under väldigt högt tryck så vet jag att flare-koning är det i särklass bästa och säkraste sättet både inom såväl vanlig industri som hydraulsystem inom bl.a flygindustrin, säg gärna emot mig ni som då vet bättre. Flare- koning det kan jag även om jag nu inte är dignitär inom värmepumpar, där vill jag lära mig mera.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med koning.
« Svar #13 skrivet: 08 maj 2012, 09:55:17 »
Det handlar väl om att koppla ihop mjuka rör och då kan inte jag se något bättre alternativ än flare, om man inte vill löda.
När jag gick utbildningen kom nyheten , klämmringskoppling till kylrör, kursledaren skickade runt ett exemplar för att visa hur excellent det var. När den siste av 25 elever återlämnade exet var det i två delar, kan tänka mig hur det hade fungerat på en vibrerande kylmaskin.
Såg inte att han i filmen gradade av innan koningen. Det fick man lära sig för att inte en grad skulle göra nån kanal i flänsen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Så här ser jag som amatör på det:

Snabbkoppling/QC - Går fort och blir tätt och felfritt, ingen vakuumsugning, men svårt att få till en prydlig installation med fasta rörlängder.
Kanske blir det problem med läckage på längre sikt? Kopplingen får ju utstå ganska stora påfrestningar både vad gäller temperatur och tryck, vilket rimligtvis bör ha en negativ påverkan på tätningar och annat.

Flarekoppling - Går hyfsat snabbt och blir tätt om man drar kopplingen till rätt moment och har felfria tätningsytor.
Risken finns att inte alla behärskar tekniken, och kvalitén och hårdhetsgraden på kopparröret spelar nog också in för hur slutresultatet blir.
Kan temperaturväxlingarna påverka på längre sikt?

Hårdlödning - Helt oslagbart, men omständigt och tar tid.
Krav på "heta arbeten", användning av rotgas och att den som löder behärskar tekniken.
Minst lika omständigt igen ifall anläggningen skulle behöva monteras isär för att t.ex. flyttas.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!