Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpsberedare Indol 190 frÃ¥n Envica  (läst 106561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #195 skrivet: 31 december 2015, 11:03:46 »
Japp. Den hyperventilerar när den kör, den är dyr och man måste se till totala energibesparingen.

Min kalkyl bygger på att varmvattenberedaren ändå måste bytas. Och man har en rimlig ventilation.

Samt att den laddar motströms uttaget som en riktig accumulator, så man utnyttjar volymen bra samt att själva värmepumpen arbetar mot kallt vatten som värmesänka.

Problemet är väl ifall en
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad reednil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #196 skrivet: 05 januari 2016, 00:39:55 »
Hej igen!

Ska ju bygga ett nytt hus och har nu bestämt mig i varmvatten-frågan. Kommer att köra en Nibe F110, ställa den på husets rekommenderade luftflöde (150 m3/h) och dra frånluft från badrum/tvätt/kök och ha tilluft i rummen. Känns bättre än att ha en Indol och riskera att huset blir överventilerat ibland och för dåligt ventilerat ibland.

Fick min energiberäkning häromdagen och huset ska förbruka 40 kwh / m2. På ett år så blir det 3350 kwh i uppvärmning och 1500 kwh i varmvatten per år. Det blir intressant att se hur det kommer att stämma med verkligheten. Då beräknas det med en innetemp på 21 °C...

Tjohej!
Håller på att bygga hus med Prefabriken. 122 m2 i 2-plan + 35 m2 musikstudio och förråd byggt av två gamla lastbilsskåp. Kommer att värmas upp med 1 Fujitsu 12LTCN på BV och 1 Fujitsu 09 LM Slim på ÖV. I studion 1 Fujitsu 09 LM Slim. Nibe F110 tar hand om varmvattnet och ventilationen.

Beräknas att dra 40 kwh / m2 trots många stora fönster.

Klart sommar 2016.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #197 skrivet: 08 juni 2016, 14:26:47 »
Vi har också räknat på detta med ventilationsbaserade värmepumpsberedare. Slutsatsen blev att om maskinen skall ventilera konstant så blir huset överventilerat och det leder till energiförluster. Enn snabb kalkyl visar på att ett hus på 150 m2 överventileras med 3200 kWh / år om den endast jobbar med inneluften. Om maskinen istället konstrueras att ventilera när pumpen går så leder det till en öjämn ventilation med en sämre luftkvalitet mellan gångtiderna. Den vettiga lösningen är att ha en splitad värmepumpsberedare, d.v.s. med en utedel som tar energin från uteluften. På så sätt så undviker man överventileringsförluster samt man får bort ljudet från huset (för att inte tala om ett 160 mm hål I huset)

Häls
Daikin

m0t04u

  • Gäst
m0t04u
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #198 skrivet: 15 augusti 2016, 21:18:41 »
hej,
Tack för en bra tråd. Det brukar alltid vara två läger, pro och con, i alla ämnen. Det är helt ok och bättre än att alla har samma uppfattning. I slutändan får man som läsare bilda sig en egen uppfattning.

Jag hade bestämt mig för en Indol Supreme 300 RS fram tills jag läst tråden. Nu är jag tveksam. Jag är amatör och ber om ursäkt om jag har amatörmässigt språk eller uträkningar. =) Rätta mig gärna, jag försöker bara lära mig och kanske fatta ett korrekt beslut.
Hustyp är enplan med källare 135 m2 vardera. Byggt 1970 och original Thermia varmvattenberedare... 46 Ã¥r!!  :o
Den funkar fortfarande bra men jag vill byta för att förhindra stressköp när man väl står där med en trasig beredare och kanske försöka få ner strömförsörjningen när man ändå håller på.

Övre plan har självdrag och källarvåning har maskinell ventilation med FTX. Befintlig vb står i garage/förråd i källarvåningen och där ska jag placera nya. Tvättstugan ligger vägg i vägg och jag tänkte dra tilluften till Indolen där ifrån och skruva igen FTX-ventilen. Men när jag nu förstått att den bara suger luft 2-6h per dygn och att man kan förstöra FTX-inställningar etc så försöker jag tänka om.

Uppvärmningen består av luft/luft vp på vardera våning samt direktel oljeelement.

Alternativet som jag tänker på nu är att dra tilluft och frånluft utifrån. När det är varmt nog (maj-sept) så kommer Indolen dra ca 100 kWh/månad enligt tester tidigare i tråden. En vanlig beredare drar 300-550 kWh i månaden för en familj på 4 enligt Statens Energimyndighet. Med andra ord spar man 1500-2750 kWh under denna period?
Mellan Oktober-april kan man kanske mer eller mindre räkna bort varmluftsfunktionen och räkna med att den gÃ¥r som en vanlig varmvattenberedare och dra 300-550 kWh. 
Vi tar den lägsta besparingen på 1500 kWh ca = 1500kr, 15 år livslångt på maskinen = 22 500 kr. Besparingen har betalat maskinen. Är det ändå ett dumt val? Räknar/tänker jag galet?

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #199 skrivet: 15 augusti 2016, 22:43:47 »
Jag har väll den sämsta vvb på hela forumet av dom aktiva skulle jag tro.

200liters Thermia som är ca 20 år gammal, inställd på strax under 70 °C
Vi är 2 i hushållet och här kommer vår elförbrukning, då är diskmaskinen också inkopplad på varmvattnet.

Total elförbrukning för varmvattnet mellan 1jan-30juli      981 Kwh

Mät elförbrukningen på din egna beredare idag så får du fram ett bättre underlag för dina uträkningar.



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #200 skrivet: 16 augusti 2016, 09:43:00 »
Jag misstänker att livslängden inte blir 15 år, men det vet man ju aldrig, de kan ju gå i 40 år också om kvalitén är hög.
Med tanke på att alla de där beredarna är billiga kinaprylar så tror jag personligen inte på mer än max 10 år innan större åtgärder behövs.
Det behöver inte vara en dålig affär, men mycket talar för att det blir ett nollsummespel över tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #201 skrivet: 14 september 2016, 08:45:31 »
Jag ser inte hur man överventilerar givet värmepumpemär anpassad till tillgängligt värmeflöde, dvs nödigt vemtilationsflöde.
Om man går på boverkets normer alltså.

Indolen har ett stort flöde under tiden VP går och då leder det till värmeförluster som måste ersättas.

En vanlig frånluftsvärmepump är ju en etablerad teknik, fast dessa måste ha tillskottsenergi(patron) ifall det är kallt ute.

Nackdelen med att ta uteluften är ju att vintertid är effekten begränsad och COP lågt. Man skall trots allt lyfta ända upp till > 50C.
Fördelen är att man kan ha ett stort flöde vilket ger en relativt liten förändring på temoeraturen och därmed

Nyckeln ligger i att ha en vettig flödesstruktur , first in first out kall/varmvatten och en buffertkapacitet i varmvattentanken.
Då krävs en cirkulationspump som tar kallvatten från botten och skickar genom vp kondensorn och tillbaka i toppen, där varmvattenuttaget sker. En skiktning alltså, precis som när man laddar en ack tank.

Av det skälet tittar jag på en Nibe F110 som ersättare för vår gamla vvb.

Daikins lösning hade varit intressant ifall man kunde ersatt både en luft luft OCH en elektrisk varmvatten som den kunde svingat mellan.

Två utedelar o dubbla installationer blir lite mycket.

Mvh Rickard
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #202 skrivet: 14 september 2016, 09:03:36 »


Daikins lösning hade varit intressant ifall man kunde ersatt både en luft luft OCH en elektrisk varmvatten som den kunde svingat mellan.


::)
/D

Utloggad ottoangel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #203 skrivet: 15 januari 2017, 20:08:47 »
Hur är den jämfört med Panasonic PAW-DHWM200A http://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/ranges/aquarea/dhw/ ?

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #204 skrivet: 16 januari 2017, 15:57:40 »
Mina fem cent---

Alla dessa Indol mfl tillverkas av Midea, en stor Kinatillverkare. Tom CTCs Echowater ser lika ut, både specar och form/utseende.

Panasonicen har lika data i princip, bara annat hölje så min uppfattning är att det är samma maskin alla dessa , dvs Midea.

Panasonicen med -200 motsvarar då indol med 190..
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Hallå

  • Gäst
Hallå
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #205 skrivet: 09 mars 2017, 13:30:35 »
Otroligt seriöst svar Rocas, lite skumt att jämföra en beredare på 100 liter med en 190 liters, svårt att förstå din poäng...

Lite stiltje i denna tråd, vad hände med resten av gänget som efter alla expertutlåtanden i denna tråd tillslut "vågat" köpa en "VPVB" typ Indol? Eller har ni bara inte kommit loss att installera ännu?

Lite mer observationer om driften.
Jag provade använda "Timer"-funktionen på Indolen, hade inte riktigt kommit på vad man skulle ha den till... Timern möjliggör nämligen att man kan ställa in valfria intervall när man vill att kompressorn ska köras och värma vattnet vid bestämda tider under dygnet. Timerklockslagen styr "PÅ" eller "AV" av kompressorn (upp till 6 gånger)och startar vid klockslaget "PÅ" och går tills den nått inställt temperaturvärde, dock som längst till "AV" klockslaget. Det fina är att inställda värden sparas och den går sedan själv efter det schema man skapat. Den kan t ex ställas in att bara köras dagtid, alltså de varmaste timmarna på innertemperaturen under dygnet och varmvattenberedaren går ju då med ett högre COP, alltså mer optimalt. Detta kan också bli användbart då man mer effektivt kan använda den kylda inneluften (Indolens frånluft blir då gratis AC) under de varmaste timmarna på dagen. Jag återkommer om hur stor effekt detta ger när högsommarvärmen slagit till ordentligt. En förutsättning för att kunna utnyttja Indolen som AC är nog att man har ett hyffsat välisolerat hus med normal fönsterarea...

Hur ställer man in timern? Jag har provat ställa läge 1 på on kl 10 och läge 2 off kl 22, men den startar ändå mitt i natten?

Utloggad Oster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #206 skrivet: 17 februari 2018, 10:03:45 »
Hejsan!
Hoppas kunna blåsa lite liv i denna tråden.
Min tanke är om man kunde ta luft till värmepumpsberedaren från ventilationens avluft. Den är alltid några grader högre än uteluften. Då skulle man inte påverka innomhusklimatet. Verken i temperatur eller ventilation.
Men det tillkommer då några nya problem. Hur det påverkar luftflöderna.

Krzysztof

  • Gäst
Krzysztof
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #207 skrivet: 19 januari 2022, 13:19:16 »
Hej.... Jag letar efter Indol 190  och kan ej hitta nÃ¥gon som försäljare som har dem till salu.
Någon som vet var jag kan köpa den. Indol 300 är högre och den får inte plats i min källare.
mvh Kris från Blekinge

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #208 skrivet: 28 januari 2022, 21:56:48 »
Mina fem cent---

Alla dessa Indol mfl tillverkas av Midea, en stor Kinatillverkare. Tom CTCs Echowater ser lika ut, både specar och form/utseende.


Svagheten med denna typ av Kinatillverkade värmepumpar är att de har   för höga luftflöflöde.. LÃ¥t oss säga att 2kW kommer att värma upp 200L inom 5 timmar. Och vad härnäst?
« Senast ändrad: 28 januari 2022, 22:03:04 av tubaralo »

Utloggad StaffanS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #209 skrivet: 12 juli 2023, 10:55:10 »
Har ett fritidshus som är vinterbonat med källare, och behov av ny VVB. Enbart självdrag i huset, med tre LLVP (varav en 15 år gammal i källaren och 2 nya).
Eftersom vi är där främst på sommaren, tänkte jag att en Värmepumpsberedare skulle vara smart, men kruxet är att platsen för beredaren skulle vara på det ställe i källaren som ligger längst bort från befintlig LLVP, och därmed det kallaste och råaste stället i källaren.
Finns det något smart sätt att använda sig av en VPberedare för att förbättra situationen snarare än att försämra den? Inga ventilationskanaler finns i princip i huset…
Tack på förhand!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!