Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samband elpatron+värmepump.  (läst 6823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vplover

  • Gäst
vplover
Samband elpatron+värmepump.
« skrivet: 20 oktober 2004, 10:57:07 »
Hej!
Undrar vad det är som styr när elpatronen skall gå in och stötta vp? Om elpannan är inställd på 55 gr och vp jobbar mot 55 gr borde inte elpatron jobba alls? Eller?

admin

  • Gäst
admin
Re:Samband elpatron+värmepump.
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2004, 11:30:16 »
Beror vilken värmepump du har...

Om du har en Nibe så arbetar den med gradminuter...
Detta innebär att den startar när ärvärdet har varit lägre än börvärdet under en viss tid (ett visst antal gradminuter, (10 grader lägre i 10 minuter = 100 gradminuter)

För att den skall stanna krävs att den förmår höja tempen i systemet så mycket att en viss övertemp uppstår under en viss tid, den tiden och tempen skall vara så hög och lång att gradminutunderskottet betas av. Den stannar när gradminutberäkningen kommer till 0.

Om den kan hålla samma värde som det önskade (55/55) så skall normalt inte elpatronen gå igång, men varje gång som den tvingas värma varmvatten kommer ditt gradminutunderskott att växa, vilket på sikt kommer att starta elpatronen.

Det fungerar på liknande sätt fast annorlunda på övriga fabrikat.

Du kan undvika eltillskott genom att justera vissa parametrar i din värmepump, hur kan jag dock inte svara på när jag inte vet vilken pump du har...

Risken finns dock att det under kortare perioder kan bli lite kallt i huset om man justerar för mycket.

/Rickard

vplover

  • Gäst
vplover
Re:Samband elpatron+värmepump.
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2004, 12:12:13 »
Ok, hmmm... Har en CTC Ecoheat 7 (bergvärme). Man vill ju inte att elpatronen går mer än nödvändigt.

admin

  • Gäst
admin
Re:Samband elpatron+värmepump.
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2004, 19:02:13 »
Sök på CTC i forumet så kommer du att få förklaringar och tips på deras elpatrontidsproblem - det är välkänt och beror på konstruktionen av värmepumpen och styrdatorns inställningar i samband med ditt varmvattenbehov. Samt vilken varmvattentemp du vill få ut.

K-B J

  • Gäst
K-B J
Re:Samband elpatron+värmepump.
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2004, 20:39:05 »
Hur är det med elpatronerna,rent allmänt.Tänk om de slår in för oss alla en kall dag,hur går det då med elförsörjningen ?Är elnätet och effektresurserna anpassade för det?Att klara det en vecka.Nu när Barsebäck2 ska stängas.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Samband elpatron+värmepump.
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2004, 20:51:48 »
Det är bland annat därför som flera av forumets läsare tycker att jordvärme är att föredra framför luft/luft eller luft/vatten (med undantaf för landets sydligaste omrÃ¥den). En sÃ¥n leverar ju till en viss del värmepumpsenergi även när den behöver tillskott. .  
Inte bra om VP behöver tillskott vid -5.

Men luft-vatten kombinerad med en pelletspanna är ett intressant alternativ ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Samband elpatron+värmepump.
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2004, 21:47:48 »
Hej, kör en CTC och har stängt av mitt eltillskott helt.
Jag förbrukade 411 KwH från slutet av maj tills september innan jag kom på att man kan stänga av det genom att sätta effekt till 0Kwh. >:(Efterv det har jag inte en timme i tillskott ;D

Eftersom jag kör luft/vatten så klarade jag ner till -5 häromveckan men mycket mer än så går det nog inte utan att behöva "skruva på" elpatronerna. :(
Detta var också en siffra som CTC angav i sin offert.
Jag hoppas på en mild vinter ;)
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!