Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gasen till gammal bergvärmepanna?  (läst 1709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wiwi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gasen till gammal bergvärmepanna?
« skrivet: 04 mars 2014, 23:01:53 »
Hej
Har en IVT bergvärmepanna 21 år gammal. Trycket försämrat vilket enligt reperatör beror på att gasen håller på att ta slut. Tydligen finns inte denna gas i handeln vad göra ngån som vet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Gasen till gammal bergvärmepanna?
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2014, 08:14:10 »
Jag skulle köpa en ny värmepump. Även om det skulle gÃ¥ att fÃ¥ den att fungera genom byte av köldmedium vet ingen hur länge kompressorn kommer att hÃ¥lla. Nya värmepumpar är dessutom mera effektiva än en frÃ¥n 1995. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Gasen till gammal bergvärmepanna?
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2014, 21:00:46 »
Konvertering är inte att rekommendera, den kostar och verkningsgraden sjunker ca 20%. Lite Ebberöds bank anser jag.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Gasen till gammal bergvärmepanna?
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2014, 21:45:11 »
Inget jag kan sitta här och rekommendera någon att testa, men det går faktiskt utmärkt att fylla på med propan/R290 - eller rättare sagt vanlig husvagnsgasol.
Kapaciteten kommer inte att minska, och pumpen kan sen fungera utmärkt i ganska många år till.

Nakdelen är att du själv får skaffa fram nödvändig utrustning (manometerställ, kopplingar, gas) och inte minst den kunskap som behövs för ett lyckat resultat.
En bra början är att söka runt här på forumet samt på Google. ("värmepump propan" o.s.v..)
Det är alltid kul när man lyckas med nÃ¥got tycker jag, och det sämsta som kan hända är att det trots allt slutar med ett pumpbyte...  tummenupp

Ev. så kan du nå framgång med ett "GDS kit för värmepumpar R22, R407C, R404A", eller rättare sagt propan på burk med nödvändiga kopplingar och en liten manometer. http://www.envirosafe.se/ENVIRO-SAFE-GDS-KIT-AC.html
Troligtvis så har du just R22 eller möjligtvis R502 i din pump nu.

Nummer ett är dock att ta reda på varför det fattas gas. Normalt sett beror det på en läcka som måste tätas innan påfyllning.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Gasen till gammal bergvärmepanna?
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2014, 12:00:56 »
Precis som Volvo245GT skriver så är det inte att rekommendera. Propan är brandfarligt och explosivt.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!