Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken flvp ska jag välja?  (läst 1132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kebj76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken flvp ska jag välja?
« skrivet: 25 april 2023, 17:55:45 »
Hej!

Ska byta ut våran flvp nibe 360p och har fått offert på 3 olika flvp. Nibe f370, ivt 402 och cz rx50. F370 och ivt ligger på samma pris
 Cz rx50 10 000 dyrare men enligt installatörern bättre kompressor. VÃ¥rat hus är 173 kvm och vi har sen i höstas installerat 1.3 tons tulikivi tälgstensugn som värmer halva huset. Kommer väl ha 1 Ã¥rsförbrukning pÃ¥ ca 15000 kwh i Ã¥r enligt elbolaget. Vi skulle vilja ha rÃ¥d frÃ¥n er här pÃ¥ forumet vad ni anser passar oss bäst samt eventuellt dela med er av erfarenheter av just dessa märken. Speciellt czrx50


Tack på förhand.










« Senast ändrad: 25 april 2023, 17:58:27 av kebj76 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 25 april 2023, 18:38:35 »
NIBE F370 respektive IVT Vent 402 ger i princip samma energibesparing som 360P bara med modernare styrsystem där NIBE leder utvecklingen. Comfortzone RX50 har en betydligt kraftigare kompressor och kyler avluften till neråt -15 till -17 °C för att få ut högre effekt och högre energibesparing (några tusen kWh mer per år). Då måste dock avluftskanalen klara den låga temperaturen utan kondensproblem och det behöver undersökas. Comfortzone har haft gedigen teknik i värmepumparna men just nu har jag fått uppfattningen att kvaliteten är lite svajig så det gäller att köpa av en väletablerad firma som kan ta tag i och fixa eventuella problem under garantitiden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 25 april 2023, 18:44:51 »
Ingen tvekan. Dom är inte ens jämförbara. IVT 402 och F370 hör till den föråldrade generationen av värmepumpar med alldeles för klen kompressor om man anser att spara på elen är viktigt idagens läge. Med den storlek på hus kommer dom aldrig att klara uppvärmnings- och varmvattenbehovet under kalla årstiden utan rejält med eltillskott

RX50 är rätt dimensionerad  för din storlek pÃ¥ hus, den har en modern kraftfull kompressor som ska klara behovet rätt bra utan eltillskott även kalla vinterdagar

Precis som Josth skriver så gäller det att det är en väletablerad firma och utöver det blir jag fundersam över att priset skiljer så lite? Är den begagnad?? I så fall avstå, den kan ju varit i drift nånstans...jag skulle inte ta den då

Tänk också på att avluftkanalen, som Josth också skrev, troligen måste isoleras om eftersom avluften går ner mot -15 när kompressorn jobbar på

Glöm inte att ta extra garanti-försäkring

Om du eldar i din fina ugn så kommer den sprida ut lagom värme under lång tid vilket RX50 tycker om. Vi har iofs bara en CE50 (föregångaren) och en Cronspis kakelugn men dom två fungerar fin-fint ihop. CE50 får lagom uppvärmd frånluft under lång tid och återvinner energi därifrån


« Senast ändrad: 25 april 2023, 18:46:50 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kebj76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 25 april 2023, 19:23:30 »
Tack för svar. Tror det trots allt skiljer en hel del mellan vÃ¥ran nibe 360p  och ivt samt f370. Ivt o f370 avger ca 1.6 resp. 2 kwh med kompressorn mot vÃ¥ran nibe 360p  som jag läst o hört avger endast 0.6 kwh. Jag har svÃ¥rt o tro att det skulle vara nÃ¥got lurt med med firman jag fÃ¥tt offert ifrÃ¥n. Dom har funnits i mÃ¥nga Ã¥r vad jag vet. Priset jag fÃ¥tt med installation är ca 100 000. Om det är för billigt vet jag inte. Men jag kommer sÃ¥klart ställa lite fler frÃ¥gor till dom igen


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 25 april 2023, 20:22:58 »
Det är likadan kompressor i 360P som i F370, 650 W. Båda ger då ca 2 kW värme med kompressorn. Styrsystemet i 360P är däremot halvgammalt och betydligt bättre i F370 med ytterligare finesser. Priserna på värmepumpar har stigit väldigt mycket senaste 1½ åren så priset du fått på CZ RX50 är väldigt bra om det är ett helt nytt exemplar och inte lite begagnat. Fint att det verkar vara en rejäl firma du fått offerterna ifrån.
« Senast ändrad: 25 april 2023, 20:56:17 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 25 april 2023, 20:55:01 »
En annan sak att nämna, ur komfortsynpunkt, när man jämför de olika typerna av värmepumpar är att den kraftfullare även värmer vv mycket snabbare med enbart kompressor när den värmer på med drygt 4 kW. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha haft min CE50 i snart 13 år utan några fel alls

Som alternativ, men förmodligen väldigt mycket dyrare, som jag själv kanske måste byta till den dagen min ger upp, vore Nibes nya modell S735. Om den fungerar lika bra är dock oklart

Oavsett vilken du nu väljer, om det blir en med varvtalsstyrd kompressor, sÃ¥ begränsa max tillÃ¥ten frekvens sÃ¥ att den aldrig gÃ¥r pÃ¥ max. Det finns flera som satt ner den och teorin är att kompressorn dÃ¥ förmodligen kan hÃ¥lla längre 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kebj76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: 25 april 2023, 21:11:40 »
Ok tack för svar. Måste kolla om priset jag fick verkligen stämmer (100 000 inkl rot). Kolla nyss på blocket där den billigaste låg på 104 000 kr enbart för pumpen.

Utloggad VP-Gubben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2023, 18:14:45 »
Jag skulle avråda från CZ helt och hållet. Kört en F750 tidigare som fungerade felfritt, installerade en RX65 som bara strulat, och strulat, och strulat...

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2023, 05:49:25 »
Blir ju svårt att tro på om du inte listar ner dom problem du har. Är det pumpen som är fel, kan den ha varit begagnad, har den transporterats korrekt, har installation och driftsättning utförts riktigt?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ByggherreNR1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #9 skrivet: 06 september 2023, 20:35:05 »
Har en ce50 som fungerar bra.
Men den är runt 17 år gammal och elräkningar blev för hög förra vintern.
Har stängt av elpatronerna sÃ¥ den gÃ¥r enbart pÃ¥  värmepumpen plus el golvvärme i badrummen.

250 kvm hus, bor i Kungsbacka(Göteborg) och eldade i kamin under vinter. Byggt 2003
Har förbruknings på 18 000 kW inkl extra lägenhet på 75 kvadrat med luft luft värmepump, frikopplad från CF

Funderar på komplettering för att få ner kostnad.
Har planer att flytta inom 5 år

Bergvärme känns lite dumt då vi ändå har någorlunda förbrukning.
Solceller kommer vi inte hinna tjäna in.
Luft/luft kanske? Nackdel ljud men antar att modernare värme pump är mer effektiv?

Kom gärna med förslag.
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende ;)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #10 skrivet: 06 september 2023, 21:26:25 »
325 kvm 18000 kWh inkl hush el....

...låter inte mycket...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken flvp ska jag välja?
« Svar #11 skrivet: 06 september 2023, 21:43:31 »
... plus xx kubikmeter ved...
Svårt att säga utan att veta energiförbrukningen men i stora hus är det bergvärme eller möjligen luftvattenvärmepump som gäller. De vanliga frånluftsvärmepumparna blir för små.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!