Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?  (läst 7268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad parnorr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« skrivet: 29 augusti 2018, 21:10:52 »
Står inför ett byte av bergvärmepump. Har i nuläget en Thermia villa 75 från -04 som låter på tok för mycket. Förbrukning ca 16000 kwh per år, varav ca 9000 är bergvärmepumpen (den har en egen energimätare monterad). Huset är på ca 240 m2 uppvärmd yta. Borrhålet är 70 meter, varav 52 meter berg. Det går inte att borra djupare här pga rasberg på det djupet. Hålet är kompletterat med jordslinga på ca 100 m. Utifrån jordmån mm har en installatör beräknat det till totalt motsvarande 120 m borrhål.
Huset finns i Västerbottens kustland, så vi har ju ibland nån vecka i februari med under -30.

Det var fakta, nu till min fråga:
Installatören, som säljer bosch, menar att det bästa i det här läget är en bosch compress 5000 på 6 kw, som skulle dra ungefär samma el som den gamla och leverera motsvarande mängd värme. En varvtalsstyrd menar han drar mer ström per år pga det riskerar bli många dagar då den går på el, när den känner att energibrunnen börjar bli för kall. Jämförelsevis skulle alltså den lilla on/off dra mindre, trots att den får spetsa ganska mycket med eltillsats.
En annan installatör jag pratat med säljer Daikins varvtalsstyrda (3-12 kw?), och menar att det är en bra lösning vid ett byte hos oss.

Vad tror ni om det här? Hur ska man tänka kring passande pump? Vem har rätt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2018, 21:26:24 »
Går det få till en borra till?
Vad är det för ventilation i huset, kanske går det annars att få dit en frånluftsmodul?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad parnorr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2018, 00:29:40 »
Det går säkert borra ett till hål, men risken är stor att det bara blir 70 m där också. Flera grannar har två hål. Huset har mekanisk frånluft. Har aldrig kollat på frånluftsmodul, men det kan kanske vara värt att undersöka.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2018, 05:27:24 »
Du har inte kollat på luft/vatten istället?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2018, 12:49:57 »
Står inför ett byte av bergvärmepump. Har i nuläget en Thermia villa 75 från -04 som låter på tok för mycket. Förbrukning ca 16000 kwh per år, varav ca 9000 är bergvärmepumpen (den har en egen energimätare monterad). Huset är på ca 240 m2 uppvärmd yta. Borrhålet är 70 meter, varav 52 meter berg. Det går inte att borra djupare här pga rasberg på det djupet. Hålet är kompletterat med jordslinga på ca 100 m. Utifrån jordmån mm har en installatör beräknat det till totalt motsvarande 120 m borrhål.
Huset finns i Västerbottens kustland, så vi har ju ibland nån vecka i februari med under -30.

Det var fakta, nu till min fråga:
Installatören, som säljer bosch, menar att det bästa i det här läget är en bosch compress 5000 på 6 kw, som skulle dra ungefär samma el som den gamla och leverera motsvarande mängd värme. En varvtalsstyrd menar han drar mer ström per år pga det riskerar bli många dagar då den går på el, när den känner att energibrunnen börjar bli för kall. Jämförelsevis skulle alltså den lilla on/off dra mindre, trots att den får spetsa ganska mycket med eltillsats.
En annan installatör jag pratat med säljer Daikins varvtalsstyrda (3-12 kw?), och menar att det är en bra lösning vid ett byte hos oss.

Vad tror ni om det här? Hur ska man tänka kring passande pump? Vem har rätt?
Det brukar gå att ställa vid vilken brine temp som vp ska dra ner på effekten så det är ingen nackdel att den har möjlighet att göra det en on off vp kan inte dra ner den stoppar helt i så fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad parnorr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2018, 12:56:33 »
Du har inte kollat på luft/vatten istället?

Jag har tänkt tanken, men när det är som kallast - hur mycket värme får man ut? Och när vi nu dessutom redan har borrhål + jordslinga...

Utloggad parnorr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2018, 12:58:05 »
Det brukar gå att ställa vid vilken brine temp som vp ska dra ner på effekten så det är ingen nackdel att den har möjlighet att göra det en on off vp kan inte dra ner den stoppar helt i så fall.

Aha, på Bosch lät det (nåja: uppfattade det som) som att den inbyggda logiken för det inte gick att ställa. Ska höra vad de säger om Daikin.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2018, 15:51:00 »
Kolla med Bosch också lite förvånande om det inte går att ställa tempen för i vissa fall funkar det mycket bra med riktigt kall brine vid tex underdimensionerad jordvärme slinga medans det i vissa fall med underdimensionerad bergvärme kan bli problem men långt i från alla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #8 skrivet: 01 september 2018, 00:27:29 »
Är sjukt trött men min spontana reaktion är att Bosch installatören är helt ute och cyklar.

Varför skulle en inverter dra mer el än en on/off? Temperaturen i borrhålet/markslingan är ju beroende av hur mycket energi som tas ur. Tar du X antal kWh energi från bollhålet så kommer det hålla Y antal grader, oavsett om det tas med en on/off eller varvtalsstyrd vp.

Faktiskt så med en inverter kommer du ha högre medeltemperatur på köldbäraren än med en on/off vid alla effektuttag som understiger on/off pumpens märkeseffekt. Dvs i detta fall 6kW och lägre. Med en inverter kan du dessutom ha kraftigare pump i förhållande husets värmesystems storlek än on/off utan att få problem. Kraftigare pump = färre tillskottstimmar. Även om borrhålet blir riktigt kallt så ger det ändå billigare värme än att spetsa.

Jag skulle alla gånger satsa på en inverter, ser ingen nackdel. Även om den är dyrare i inköp så kommer den spara mer el än en on/off och troligtvis bli mer lönsam i långa loppet.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #9 skrivet: 01 september 2018, 08:41:12 »
En grej som kanske ska beaktas är den större komplexiteten i en inverter maskin som därmed ökade kostnaden för reservdelar.

10000 för en ny inverter käkar snabbt upp vinsterna från att den sparar några kWh per år....

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #10 skrivet: 01 september 2018, 14:16:48 »
HÃ¥ller med 944_Driver , ju mer komplicerad en produkt blir desto dyrare i längden om det gÃ¥r sönder.  Satsa pÃ¥ beprövade VP,  typ Nibe 1245.   

Nu verkar dock de flesta invertrar vara stabila, men ingen vet hur det ser ut efter 10 år när t.ex. elektrolyt kondningar börjar ge upp ?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #11 skrivet: 04 september 2018, 05:41:23 »
Hade jag köpt Nibe idag, hade jag köpt 1145/1245.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #12 skrivet: 04 september 2018, 17:27:14 »
Intressant frågeställning, jag stod nyss inför ett snarlikt problem. Jag har ett hus med två korta borrhål (pga krosszon) där resultatet motsvara c:a 120 m aktivt borrhål samt att jag fram till idag klarat mig med 16A huvudsäkring.

Efter mycket funderande och bra tips (inte minst från detta forum) så är läget följande för mig just nu. Jag valde en Bosch Compress 7000 LWM (inverter) "kompletterad" med frikyla. Min förhoppning är att frikylan återladdar hålen lite under sommaren med ökad innomhuskomfort.
Skulle inte detta räcka så får jag komplettera med en markslinga alt. en tredje borra.

Sedan är det sant att det är mer elektronik i en inverterpump, men idag är det väldigt mycket elektronik i en on/off också. Jag tror att andra komponenter i pumpen mår bra av de färre starter som en inverter ger.
Utöver detta har jag kompletterat huset med åskskydd (Elrond ED150S-TEC230) för att skydda mot den vanligaste orsaken till elektronikhaveri. Ett plus är ju att TV och allt annat också blir skyddat samt att självrisken för åskskador halveras.

När det gäller styra brinetemperaturen så har jag tyvärr också fått informationen från Bosch att det inte går att justera vilken brine-temperatur den skall styra mot. Standard är tydligen att den reglerar mot -8˚C i returtemp. Enligt, overifierad, uppgift skall man kunna ställa om pumpen till att vara en frånluftsvärmepump (tror jag det var) och därmed komma åt dessa parametrar (de finns nämligen, men är dolda).

Utloggad parnorr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #13 skrivet: 06 september 2018, 14:41:30 »
Intressant frågeställning, jag stod nyss inför ett snarlikt problem. Jag har ett hus med två korta borrhål (pga krosszon) där resultatet motsvara c:a 120 m aktivt borrhål samt att jag fram till idag klarat mig med 16A huvudsäkring.

Efter mycket funderande och bra tips (inte minst från detta forum) så är läget följande för mig just nu. Jag valde en Bosch Compress 7000 LWM (inverter) "kompletterad" med frikyla. Min förhoppning är att frikylan återladdar hålen lite under sommaren med ökad innomhuskomfort.
Skulle inte detta räcka så får jag komplettera med en markslinga alt. en tredje borra.

Sedan är det sant att det är mer elektronik i en inverterpump, men idag är det väldigt mycket elektronik i en on/off också. Jag tror att andra komponenter i pumpen mår bra av de färre starter som en inverter ger.
Utöver detta har jag kompletterat huset med åskskydd (Elrond ED150S-TEC230) för att skydda mot den vanligaste orsaken till elektronikhaveri. Ett plus är ju att TV och allt annat också blir skyddat samt att självrisken för åskskador halveras.

När det gäller styra brinetemperaturen så har jag tyvärr också fått informationen från Bosch att det inte går att justera vilken brine-temperatur den skall styra mot. Standard är tydligen att den reglerar mot -8˚C i returtemp. Enligt, overifierad, uppgift skall man kunna ställa om pumpen till att vara en frånluftsvärmepump (tror jag det var) och därmed komma åt dessa parametrar (de finns nämligen, men är dolda).

Vad intressant! Jag har kollat på 7000 lwm också, och konstaterat att daikins pump är billigare... Hur kopplar du på frikylan? En fläktkonvektor nära pumpen? Vi övervägde det för ett par år sen, men satte faktiskt in en luft/luft på entré/övervåning (suterrängvilla) istället. Det blev så krångligt med hela detta att dra isolerade rör, och dessutom främst övervåningen som behövde kylas - och pumpen står i källaren. Vad gick det på för dig, byte till Bosch pumpen plus koppla in frikyla? Offerten jag fått på on/off pumpen inklusive installation var drygt 90, med rot-avdrag inräknat.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Byte av värmepump - varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #14 skrivet: 06 september 2018, 14:55:34 »
Hei,

Jeg har en on/off varmepumpe fra Ã¥r 2000 som jeg selv har ombygget til inverter drift i 2012. Jeg mener at Bosch gubben prater bullshit  :)
Jeg anbefaler deg å kjøpe inverterpumpe. Som varmepumpe eier i 18 år, har jeg ett enkelt budskap : Skikkelig full-flow vann filtering på begge varmevekslerene. De vannfilterne som normalt leveres til varmepumper har ikke god nok filtering. Det som skjer når garantitiden utløper er at partikler i systemet tetter mellom platene inni varmeveksleren. Den leverandøren du velger som tilbyr en bra vannfilterløsning på begge varmevekslerene ville jeg fått for.

Dette filterhuset, eller tilsvarende:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/

Dette vannfilteret. eller tilsvarende:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/bomullsfilter-438010/

Jeg har også installert denne her: http://www.rorprodukter.se/varme/elysator/korrosionsskydd_elysator_trio_10--5641451

Jeg monterte filter og elysator for å få en problemfri varmeløsning i min bolig, - ikke fordi jeg ønsket å kaste bort 1000 lapper.
« Senast ändrad: 06 september 2018, 15:46:04 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!