Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget varmvatten pÃ¥ Greenline Plus C09  (läst 8777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hofterup

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« skrivet: 22 januari 2014, 11:41:57 »
Hej

Följande problem på IVT Greenline Plus C09 som är styrd med en utegivare:
Varmvattnet kommer inte över 34 grader nu på ett par dagar. Jag har ställt in den på maxvärdet som jag antar är 51 grader eftersom jag inte kan ställa det högre. Utetemperaturen är cirka noll. Inga problem med värmen i huset, helt normalt.

Värmepumpen går max 5 minuter i stöten, sedan går den ner i viloläge i 300 sek (5 min) innan den startar igen och går 5 min igen och så håller den på.

Vattentemperaturen har pendlat mellan 28 och 34 grader de senaste två dagarna. Borde inte värmepumpen gå konstant tills vattnet har kommit upp till inställd temperatur?

Förra veckan hade vi ett strömavbrott som varade i över två timmar, kan det ha haft någon inverkan på nuvarande problem?

Enligt manualen skall reglercentralen Rego 638 prioritera varmvatten före värmevatten. Just nu är det iaf problem med prioriteringarna.

Nån som har en idé om vad det kan bero på. Senaste larmen på anläggningen var från januari 2013 (Hög retur till värmepump T9 (GT9)) så den larmar inte om något problem heller.

Jag upplever även att menysystemet till anläggningen är instabilt. För att komma till vissa menyer, t ex ställa in varmvattentemperaturen så måste jag starta om systemet för att komma ner till denna menypunkt.

Utloggad allankj1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +1/-0
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2014, 11:53:03 »
Viser pumpen at den laver varmt vand når den arbejder ??? Eller viser den at den laver varme til radiatoren???

Hvis den viser at den laver varmt vand kunne det skyldes at du har en defekt 3 vejsventil og det varmevand i din kappe omkring vandvarmertanken bliver hele tiden blandet med dit radiatorvand.

Utloggad Hofterup

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2014, 12:10:51 »
Hej allankj  :) och tack för snabbt svar.

I displayen lyser varmvattensymbolen och värmepumpssymbolen med fast sken och under står det:

VARMVATTENDRIFT
Enbart värmepump
Inställd temp 51,0 grader
Nuvarande temp 33,5 grader

Utloggad allankj1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +1/-0
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2014, 12:18:45 »
Okay. Så er jeg ret sikker på at det der sker er at vandet der er i den kappe der er rundt om varmvandstanken forsvinder over i dine radiatorer / gulvvarme pga. en defekt 3-vejsventil, som ikke lukker ordenligt. Den skal enten stå i position A eller i position B. Din står pt. midt i mellem. Kendt problem på IVT'erne. Har selv fået skiftet 2 ventiler.

Se mere her. Samme problem.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53396.0
« Senast ändrad: 22 januari 2014, 12:21:25 av allankj1 »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2014, 12:29:02 »
Jag är intresserad av vad GT9 visar vid varmvattendrift. Varmvattendriften startar på GT3 (varmvattentemp) och slutar på GT9 (inställd varmvattentemp + 3°C), i ditt fall alltså 54°C.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Hofterup

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2014, 13:01:59 »
@allankj1 - växelventilen (är det detsamma som 3-vägsventil?) är fabrikat mut meccnica tovo, Made in Italy. Hur motionerar man en sådan?
@IVT Center 7h - Temperaturavläsning Värmebärare In GT9 51,1 grader (och handdukstorkarna är så varma att man kan knappt ta på dom)
@Olle61 - tack för svar

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2014, 13:11:01 »
Vad visar GT1? Om den blir varm när den värmer varmvattnet så är det ett tydligt växelventilproblem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2014, 13:26:59 »
Är handdukstorkarkarna inkopplade på varmvattnet?
Finns det varmvatten i kranarna eller är det bara temperaturvisningen i displayen som är låg?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad allankj1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +1/-0
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2014, 13:36:33 »
Ja vekselventil og 3 vejs ventilen er det samme.

Betyder handdukstorkarkarna håndklædetørre??? Grunden til at de så bliver så varme er jo fordi at den tager at smider det varme vand fra varmvandstanken ud i gulvene / radiatoren / håndklædetørren. Grunden til at dit varme vand ikke er varmt nok er at det bliver smidt i dine gulve/radiatorer. Med tiden bliver der måske for varmt i huset.

Prøv at se på værdien på GT 1. Hvad står der her??

Utloggad Hofterup

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2014, 13:58:15 »
@purjo__ & allankj1 - GT1 säger Till 28,7 grader Nuv 52,7 grader
@IVT Center 7h & allankj1 - Jag vet inte om handdukstorkarna/håndklædetørrene är inkopplade på varmvattnet (har kontaktat förra ägerare) men jag tror det - dom är riktigt varma, nästan heta. Temperaturvisningen är låg och det finns inget varmvatten.

Växelventilen är en mut meccanica tovo, Made in Italy. Hur motionerar man en sådan?

Utloggad allankj1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +1/-0
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2014, 14:11:37 »
Lige nu er radiatorvandet 52,7 grader varmt. Har du gulvvarme??? For du skal passe på med så varmt vand i gulvene hvis du har trægulv. Har du radiator må der bliver varmt i huset hvis ellers alle radiatorer er åbne.

Ved ikke hvordan man motionere denne type ventil. MÃ¥ske der skal monteres en ny.

Utloggad Hofterup

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2014, 14:20:29 »
@allankj1 - nej, ingen golvvärme  :).

Vilken växelventil skall man byta till om man vill ha något bra och kan man byta det det själv om man är lite händig?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2014, 14:50:47 »
Blir det inte väldigt varmt inne med så hög framledningstemp?

LK 525 brukar vara den man rekommenderas att byta till.
http://www.lkarmatur.se/sv/LK-Armatur/Produktkatalog-Core/Komponenter-for-varmesystem/Vaxelventiler--Shuntventiler/
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Hofterup

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget varmvatten på Greenline Plus C09
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2014, 14:59:18 »
@purjo__ - tack, det är hyfsat varmt. Kan man byta en sån själv om man är någorlunda händig?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!