Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att kombinera Thermia VVB med Nibe värmepump  (läst 1773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Är det möjligt att kombinera Thermia MBH 200 varmvattenberedare med Nibe 1155 värmepump?

Vänligen,

Andreas
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Vet inte vilken effekt Thermia klarar överföra men 1155 laddar inte vv med max effekt sÃ¥ det lär funka utmärkt  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Thermias "vanliga" värmepumpar med inbyggd beredare matade ju in som mest 16 kW i TWS-slingan, så det bör den i alla fall klara.
Den rekommenderas även till diplomat optimum duo som finns med 16 kW effekt on/off.
På Nibes värmepumpar kan man väl själv välja effekt vid varmvattennvärmning, så jag håller med om att det inte skall vara några problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej.
Någon som tänkt på kompatibilitet mellan tempgivare?
Är det samma typ på Nibe och Thermia?
Eller är det enkelt att montera en Nibegivare mot Thermiaberedaren?
Vet att det är enkelt att byta VV-givare i en vanlig diplomat till vad som helst.
/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Bör inte vara svårt att byta givare om dom inte stämmer men varför blanda fabrikat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej.
Någon som tänkt på kompatibilitet mellan tempgivare?
Är det samma typ på Nibe och Thermia?
Eller är det enkelt att montera en Nibegivare mot Thermiaberedaren?
Vet att det är enkelt att byta VV-givare i en vanlig diplomat till vad som helst.
/Fredrik

Tempgivare till VVB är bipackade till nibe 1155, tror inte det följer med några till Thermias MBH heller utan man pillar in en tempgivare från Nibe i dykröret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar! Kul att höra att det verkar vara möjligt.

Anledningen är att jag idag har en nästan ny VVB Thermia MBH200 och har tagit in lite offerter på att byta värmepumpen men behålla VVB:n. Kan jag även koppla på en Nibe får jag fler aktörer att välja på. Niben kan jag dessutom köpa hos grossisten om jag skulle vilja installera själv.

/Andreas
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!