Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Koppla in extra givare framledning pool40  (läst 380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt så bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Koppla in extra givare framledning pool40
« skrivet: 28 juni 2023, 20:32:37 »
Har en givare BT51 på returen från poolen. Syns i Nibes app och visar pooltemp. (Sitter på retur poolvatten före värmeväxlare)

I appen visas även en BT59 ”Pool framledning” dock ingen signal - . Har en givare över som rörmokaren aldrig kopplade in. BT59 nämns inte i installationshäftet heller.

1) Om jag ska montera den överblivna givaren någonstas i så fall vad vill jag se för värde i appen? (Fram pool, eller fram värmeväxlare?)

2) Var kopplas givaren sen in, villen plint? (Någon i Pool40-lådan eller på någon plint i vår S1155?)

3) Hur konfigurerar/definierar jag sen inställningarna så jag ser tempen på BT59 i appen?
« Senast ändrad: 28 juni 2023, 21:49:47 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Koppla in extra givare framledning pool40
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2023, 22:24:24 »
Jag tycker det är en bugg i appen att 59 finns. Koppla inte in den. Informationen är helt oviktig. Edit: Eller ja, i felsökningsyfte om du har en AirBNB eller annat hyreshus och vill kunna skicka hjälp snabbare och med förkunskaper.

När värmepumpen går har du en framledning som är 0,3-1,5 grader varmare än returen. Värmepumpen stannat blir värdena samma. Det är allt. Man skulle kunna ha det som ett mått på om flödet i poolpumpen är lågt. Men det ser du på andra ställen, t ex högt mottryck i filtret, då är det dags för åtgärd. Men åtgärdsbehovet uppstår inte från ena dagen till andra utan är gradvis. Stannar poolpumpen så blir poolen kall och Nibe startar och stoppar poolvärmekretsen varje prioriterat tillfälle (når stopptemperatur snabbt). Hade hellre prioriterat en flödesvakt i poolhuset som stänger av eventuell UV-lampa och tänder en röd indikeringslampa utanpå poolhuset eller appnotifikation på valfritt sätt.
« Senast ändrad: 28 juni 2023, 22:30:31 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla in extra givare framledning pool40
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2023, 07:46:59 »
Så vitt jag kan se finns inga hänvisningar till BT59, eller plintar i Pool 40 för någon sådan givare.
Kanske hittar jag inte en tillräckligt ny manual, men så är det i alla fall i den jag hittat.

Det du ser där är ju som beskrivits ett resultat av tillförd effekt och flöde, jag loggar det med min logger, och det kan ju vara lite intressant när man värmer med en inverter, i princip kan man ju se om uteffekten är linjär i förhållande till inställd frekvens om invertern, eller om det finns en sweetspot där uteffekten och COP är bättre.
Jag har dock inte plottat ut någon sådan jämförelse för att hitta absoluta optimum för vår pool, men man skulle säkert kunna spara någon hundring/år om man gjorde det.
« Senast ändrad: 29 juni 2023, 07:49:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!