Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen värme i golvvärmen , uterum  (läst 6349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lypsyl33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #15 skrivet: 22 december 2013, 09:19:55 »
Bild

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #16 skrivet: 22 december 2013, 09:46:41 »
Jag laddade ner en pdf-fil från sidan du länkade till och i princip-skissen där satt en smutssil på primärsidan före värmeväxlaren men det betyder ju inte att rörisen monterat en hos dig. Men OM han gjort det så borde det sitta före vvx, ser ut som en klump med ett lock som har stor sexkantsfattning.
TillvägagÃ¥ngssättet för rengöring ser lite olika ut beroende pÃ¥ filtertyp och hur rörisen har installerat grejerna. Är filtret av typen filterball (googla sÃ¥ borde du se hur den ser ut)sÃ¥ är det bara att stänga den kranen och lossa locket för att komma Ã¥t att rengöra silen, i annat fall stänga kranarna innan och efter filtret innan du lossar locket. Har inte rörisen monterat  kranar sÃ¥ fÃ¥r du tyvärr tömma systemet innan du lossar locket.
Sök på forumet efter smutsfilter/smutssil för att se hur du ska göra och hur det ser ut, jag skriver på mobilen så jag orkar inte länka :-)


Mvh
Snuppesno

Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #17 skrivet: 22 december 2013, 09:48:42 »
Såg bilden du lade upp nu, smutsfiltret sitter i klumpen på röret till höger om termostaten.

Mvh
Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #18 skrivet: 22 december 2013, 09:53:06 »
Vad jag kan se så sitter det ett smutsfilter på ingående primärsida (uppe till vänster på första bilden).
Sen finns ingen luftning på primärsidan, det kan vara detta som är problemet också?
Efter pumpen sitter dock en luftningsskruv, antar att du luftat grejerna där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #19 skrivet: 22 december 2013, 10:13:14 »
När du luftat slingan har du då fyllt på med mer glykolblandning?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lypsyl33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #20 skrivet: 22 december 2013, 10:18:53 »
När du luftat slingan har du då fyllt på med mer glykolblandning?

Nej de har jag inte gjort.  Kan man pÃ¥ nÃ¥got sätt mäta sÃ¥ man har rätt blandning av glykol o vatten. ?

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #21 skrivet: 22 december 2013, 10:26:27 »
Ja, bäst är en refraktometer som man brukar kunna låna på macken annars finns det billiga mätare att köpa på en del mackar och bilreservdelsbutiker. Kolla bara så du tittar på rätt skala, skiljer en del mellan propylenglykol och etylenglykol.

Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #22 skrivet: 22 december 2013, 10:28:17 »
Vad visar manometern för tryck på sekundärkretsen?
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #23 skrivet: 22 december 2013, 11:50:51 »
Du kommer knappast att få kallare än -10 grader i plattan så blandar du för - 20 kommer du att klara dig. Fyller du inte på med vätska kan du inte lufta ur slingan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lypsyl33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #24 skrivet: 22 december 2013, 12:38:52 »
Vad visar manometern för tryck på sekundärkretsen?

Den visar 1 bar. Hur mycket skall det vara?
« Senast ändrad: 22 december 2013, 12:40:27 av lypsyl33 »

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme i golvvärmen , uterum
« Svar #25 skrivet: 22 december 2013, 14:24:41 »
Om det inte kommer luft ur luftskruven och du har 1 bar i tryck i golvslingan känns det som det borde vara i sin ordning där.
Det finns ju inte så många saker som kan krångla, cirkpumpen på sekundärsidan funkar och det kommer inte luft ur luftnippeln säger du så då borde felet ligga på radiatorkretsen.
Det som kan krångla där är brist på cirkulation genom vvx som kan orsakas av luft i systemet, tätt i smutssil, kärvande/felinställd termostat eller för dåligt flöde pga övriga radiatorer "tar allt flöde", dvs någon/några behöver strypas en aning.
Kanske kan vara värt att testa köra utan termostat i felsökningssyfte en stund?

Mvh
Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!