Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?  (läst 5123 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« skrivet: 29 november 2009, 13:09:00 »
Hejsan!  Har nyligen fått en luft/vattenpump installerad i mitt nyinköpta hus. Det blev en Bosch, luft-värmepumpen är en EHP 8 AW och el-pannan är en cc160. Är mycket nöjd med installationen men vore kul att höra från nån annan som har denna värmepump eller motsatt IVT. Vad fick ni betala för eran installation inkl allt? (luft-värmepumpen, material, rörkrökaren, elektriker)
Ställde värmepumpen på en platta som jag och min svärfar har gjutit. plattan är 10x120x120cm (HxBxD)med ett avlopp i som går från värmepumpen till ett närliggande stuprör. Fick stoppa ner en värmekabel som är 2m lång (15kw) så vattnet i avloppet ej ska frysa.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad järker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2010, 17:20:09 »
Hej

Jag har tyvärr ännu inte gjort slag i saken att skaffa en L/V men hoppas väldigt snart att ha gjort det då vi nu enbart bara har en Ivt 490 = konstant elpatron = runt 140-150kwh per dygn.

Jag såg att du skrev någonstans att det var -6 ute och det gick en del tillskott, menar du att den gick över på elpatron redan vid -6 ute ?

Vi hade en CTC ecoair i vårt gamla hus som klarade vad den lovade, d.v.s. ner till -15, dock så har vi nu mycket närmare till granne + att det är av dden grinigare sorten, så vad gäller decibel-mätningen är rätt viktig.

Frun tycker att Bosch ser klumpigare ut än Ecoair, och det kan man väl kanske hålla med om, djup 40 mot 60cm.

Det jag är mest nyfiken på är vad du fick ge för din installation, jag hoppas ju kunna docka den med Ivt 490, men vad kan det tänkas gå lös på  ?

Mvh !   /  J
158 m2 byggår 2008 i Bollebygd, ivt490 med beräknad
 total årsförbrukning: 28 064 kWh, nu 24060 kwh enl. vattenfall.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2010, 01:53:37 »
Hej! Vid -6 ºC går tillskottet in med 1.5kw, vid -16 går tillskottet in helt. Ska tillägga oxå att jag fortfarande har det för varmt inne så jag sänker 0.5 ºC varannan dag på pannan, har märkt att det gör att värmepumpen klarar sig själv längre ner på minusgraderna än den gjorde i början, likaså klarar den att driva längre innan den stannar helt.  Thumbsup Ser att en del kör sina VP ända ner till   -23 ºC, undrar om det kan var värt det, VP får ju arbeta hårdare och hur mycket ger den tillbaka vid -23 ºC???? Gick din CTC utan tillskott ända ner till -15 ºC? Både Bosch och IVT tar in luften bakifrån och blåser ut den uppåt, man får ju inte fläktljudet riktat mot grannen och det kan ju göra grannen glad iaf Thumbsup Bosch och IVT är ju samma grejer för övrigt så det är väl priset där som spelar roll enligt min mening. Bara VP ligger väl på runt 30000kr till 45000kr, 35-40000kr är nog ett ganska normalt pris. Sen tillkommer ju alla rör och dylikt till som ska kopplas mellan VP och panna. Sen avger dom ju en hel del kondensvatten som bör forslas bort från huset, själv göt jag en platta som är 120x120x10 (bxdxh) och ställde VP på med ett avlopp i som jag kopplade till ett närliggande stuprör, så avloppet går i marken och har därför lagt i en värmekabel så det ej ska frysa.  Thumbsup För hela detta kalaset har jag gett 90000kr före ROT-avdraget, då plockades den gamla vedpannan och elpannan ut och jag behövde inte tänka på något.  :) Är för övrigt väldigt nöjd med min VP och hoppas förbli det oxå, lycka till  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2010, 08:17:38 »
Hej

Jag har tyvärr ännu inte gjort slag i saken att skaffa en L/V men hoppas väldigt snart att ha gjort det då vi nu enbart bara har en Ivt 490 = konstant elpatron = runt 140-150kwh per dygn.

Jag såg att du skrev någonstans att det var -6 ute och det gick en del tillskott, menar du att den gick över på elpatron redan vid -6 ute ?

Vi hade en CTC ecoair i vårt gamla hus som klarade vad den lovade, d.v.s. ner till -15, dock så har vi nu mycket närmare till granne + att det är av dden grinigare sorten, så vad gäller decibel-mätningen är rätt viktig.

Frun tycker att Bosch ser klumpigare ut än Ecoair, och det kan man väl kanske hålla med om, djup 40 mot 60cm.

Det jag är mest nyfiken på är vad du fick ge för din installation, jag hoppas ju kunna docka den med Ivt 490, men vad kan det tänkas gå lös på  ?

Mvh !   /  J
Hur lång ner den klarar utan eltillskott är en ren dim fråga. En normal installation så brukar det rekomenderas lite för små vp annläggningar tycker jag. Jag blev rekom en 8kw men valde 10 kw det ångrar jag inte dag när man klarar neråt -15 utan eltillskott.  Installerade min i maj 2007  Har behövt eltillskott under ca 10 dygn  Thumbsup
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2010, 12:24:47 »
Jag har precis denna luft/vatten-lösning. Jag fick den installerad i november/december så jag har inte hunnit testa den så värst länge. Några saker kan jag konstatera dock:

Utedelen låter inte mycket framåt, men desto mer bakåt och uppåt. Jag bor i radhus och frågade säljaren uttryckligen, upprepade gånger dessutom, om jag skulle höra utedelen inomhus. Svaret var varje gång nej. Självklart hör jag den inomhus, den är som en bil som står på tomgång utanför köksfönstret ungefär. Så vi ska nog inte ha kvar utedelen och kommer bara köra pannan på el, tyvärr.

Förutom detta har den funkat bra. Visserligen la den av, larmade och slog av sina medföljande säkringar ungefär varje dag efter att det blev kallt. Så det blev till att byta ut säkringarna mot en huvudströmbrytare istället. Efter det har vi inte haft några problem med detta.

Det största problemet nu är att cirkulationspumpen låter. Det fortplantar sig ett tjutande/vinande ljud, som en låg ton ungefär, som är rätt störande. Jag har kunnat slå fast att det kommer från cirkulationspumpen men jag vet inte vilken orsaken är. Det är dessutom tilltagande. För inte så längesen hördes inget alls. Nån som vet vad detta kan vara? Jag har luftat alla element flera gånger...

Utloggad emwgrni

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2010, 12:42:26 »
Hej,

Håller med FRJO, min VP 10kw till 160m2 uppvärmt hus i Halland har ej behövt någon tillskott av elpatron.
Har haft ca -15 grader som kallast, då går den inte kontinuerligt.

Har även en braskamin som eldas dagligen i, det hjälper till....

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2010, 16:03:50 »
Citera
Utedelen låter inte mycket framåt, men desto mer bakåt och uppåt. Jag bor i radhus och frågade säljaren uttryckligen, upprepade gånger dessutom, om jag skulle höra utedelen inomhus. Svaret var varje gång nej. Självklart hör jag den inomhus, den är som en bil som står på tomgång utanför köksfönstret ungefär. Så vi ska nog inte ha kvar utedelen och kommer bara köra pannan på el, tyvärr.

Är du beredd att lägga ut en massa extra pengar på el i stället för att höra VP:n surra lite, du har ju en fin fin anläggning som du absolut ska vänja dig med, den står ju ändå utanför köket och där e det ju ändå väsen när man lagar mat och dylikt. Vore ju billigare att byta ut dina fönster mot mer ljudisolerande än att bara driva kåken på el, du kanske har 2-glas som kan bytas mot 3-glas just i köket??? Tänk över det noga innan du gör dig av med din VP, och om du gör dig av med den så ring mig, 15000kr är bjudet  :D

Anngående cirkulationspumpen, sänk flödet på den så tystnar den oxå.  Thumbsup


Lycka till och behåll din VP  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2010, 16:53:18 »

Är du beredd att lägga ut en massa extra pengar på el i stället för att höra VP:n surra lite, du har ju en fin fin anläggning som du absolut ska vänja dig med, den står ju ändå utanför köket och där e det ju ändå väsen när man lagar mat och dylikt. Vore ju billigare att byta ut dina fönster mot mer ljudisolerande än att bara driva kåken på el, du kanske har 2-glas som kan bytas mot 3-glas just i köket??? Tänk över det noga innan du gör dig av med din VP, och om du gör dig av med den så ring mig, 15000kr är bjudet  :D

Anngående cirkulationspumpen, sänk flödet på den så tystnar den oxå.  Thumbsup


Lycka till och behåll din VP  *vinkar*

Tack för svaret. Tyvärr surrar den inte "lite" utan det hörs in till sovrummet med stängd dörr. Helst skulle jag vilja ha kvar den, som det är nu så är ingen lösning perfekt. Antingen dyr elräkning men skön tystnad, eller tvärtom.

Angående cirk.pumpen så har jag ställt den på lägsta. Jag har prövat alla hastigheter, men ställer jag upp den börjar det istället att susa (låter som nån spolar vatten i intilliggande huset) i elementen. Det är en Wilo, och vad jag har läst mig till här och på andra forum så verkar den inte vara nån höjdare, så kanske ett byte är tvunget? Det känns onödigt när man har en helt ny panna bara...

Tack för budet också, men har vi inte kvar den så blir det en retur enligt konsumentköplagen. Hela köpet för mig var avgörande om det skulle höras inne eller inte. Säljaren har sagt, på en direkt fråga, att den inte ska låta så mycket, men det gör den.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2010, 19:43:57 »
Hej Kluddkalle det är inte så att utedelen sitter på fasaden på konsoller för det kan lätt skapa resonansljud. Alternativet annars om den står på backen å inte för nära huset skulle ev kunna vara att bygga ett bullerdämpande skikt mellan hus å pump.
Har för egen del en Split som kanke inte är den tystaste på marknaden enligt vissa, själv så störs jag inte av den hör heller inget inomhus.
Har ej haft något eltillskott trots -18- 20 ºC. Förutom vid legionellakörning varannan vecka.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Mr Anderson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2010, 23:45:59 »
Hej !!

Kluddkalle har du provat att avlufta själva cirkulationspumpen??
Öppna den skruven som sitter i mitten på pumpen, det kan ha samlats luft där!!
Johan
Hus 1, 140 kvm, byggt -70, golvvärme i bottenplattan, radiatorer på 2 våning, satt in en Euronom VPS 500 liters acc-tank med 60 vacuumrör från sfinx
Dec 2008. Tilläggsisolerat vinden + snevind dec 2008 så totalt 27-30 cm isolering.
2009 Bytt till nya treglas fönster U-värde 1,2 .
Alla ytterdörrar nya, gavelspetsar renoverade och tilläggsisolerade med 70 mm.
2009 årsförbrukning 10600kwh.
2010 Feb Installation av vattenmantlad kamin (Caron Aqua, 7 kw till vatten och 3 kw till luft.).
2010 totalförbrukning ca 9000 kwh
2011 Installerat en Ecozon 7 kw luft/vattenpump i Juni.
2011 Totalförbrukning 6950 kwh

Hus nr 2.
Enplanshus på 240 m2, IVT bergvärme 9kw med bypass, 150 m borrat.
10 år gamla dörrar och 3-glasfönster.
Avfuktare (Corroventa) i krypgrunden. Framtida tilläggsisolering av vind.
Beräknad elförbrukning 18000 kwh.
2012 08 Installation av Contura 750A
2013 Elförbrukning 15000 kwh.
2014 08 Installerat ftx Heru 130 ec2
2014 Total elförbrukning 12600 kwh.
2017 Mars, installation av 5.6kw solceller.
2017 Dec, Byggt en extrarum på 32 kvm med golvvärme. Nytt plåttak på hela huset.
2017 Total elförbrukning på 14500 kwh.
2018 Jan Installation av 8.58 kw solceller så totalt nu 14.18 kw solceller.

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2010, 18:05:45 »
har du termostatventiler för lågt ställda? och för hög framledningstemp får du ett tjut i hela systemet. Jag hade det problemet efter mont av l/l då strypte ventilerna för mycket.Justerade kurvorna på panna till en flackare nivå.angående ljudet prova med äggkartonger på väggen och se om det hjälper
« Senast ändrad: 18 januari 2010, 18:10:33 av kisse »
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2010, 21:02:40 »
Stort tack för era svar!  :)

Jag löste problemet med det tjutande ljudet genom att dra igång ett element (utan termostat) som jag glömt på grund av att det är inne i garderoben/klädkammaren. Då försvann ljudet nästan helt. Det är inget jag stör mig på längre i alla fall. Alla termostater är ställda på max enligt instruktion från pumpkillarna. Jag har funderat på att lufta cirk.pumpen men väntar nog med det tills det är lite varmare ute och man kan ha pannan avstängd en stund.

Angående ljudnivån från utedelen så är den placerad på marken/plattorna direkt utanför huset och under köksfönstret. Det är cirka en meter kvar tills vårt hus tar slut och nästa tar vid, så det är tänkt att pumpkillarna ska flytta den en meter åt höger dit den skulle ställas från början. Dock så är jag övertygad om att det inte kommer att hjälpa då köksfönstret fortfarande bara är kanske 20 cm bort från pumpen. Lite bättre blir det kanske.

Så alternativet (till att lämna tillbaks den) är att bygga nån slags ljudisolering runt de tre sidor som kan täckas och kanske nåt uppe på med hål för utblåset. Jag har också tankar på att sänka marken kanske 35-50 cm just där den ska stå och lägga stenplattor på marken och sidorna. Självklart med gott om utrymme bakom så att man inte täpper till något eller riskerar att få skit in i maskinen. Då kommer den bort ytterligare lite från fönstret. Vad tror ni om den lösningen?

Och en fråga till någon som har detta system. På det varmare halvåret, hur ofta skulle ni uppskatta att fläkten går då?? När det fortfarande var 5-9 plusgrader ute i december så tog vi tid och då gick den 2-3 gånger i timmen i ungefär 5-7 minuter åt gången, vilket inte är så himla farligt.

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som har en luft/vatten anläggning från Bosch?
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2010, 21:00:27 »
Kisse här Jag har gjort en blunder mina plattor ligger mot väggen durrationen fortplantar sig in i huset så gör inte samma misstag som mig fixas till våren.angående pumpen ska du öppna skruven lite när pumpen går kanske ett hälft varv då både ser och hör du om det är luft. det där med äggkartonger är inget hittepå väldigt bra för att ta bort ljud med under ett snedtak och på sidorna men inte så nära att du försämrar luftflödet, man kann lacka dom(stora kartor).
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!