Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Effektivitetsförlust med brist på köldmedium?  (läst 1919 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FAS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Effektivitetsförlust med brist på köldmedium?
« skrivet: 21 december 2012, 13:41:33 »
Har en Nibe Split som har strulat en del sedan den installerades. Är nu inne på tredje vintern. Majoriteten , om inte samtliga, problem som jag haft med systemet har dock berott på brister i installationen.

I år stannade utedelen när temperaturen gick under nollan. Den klarade inte av att avfrosta sig själv, och panelen gav avfrostningslarm (tror det är larm 77). Efter lite funderande och bläddrande kom jag fram till att en orsak till problemet skulle kunna vara brist på köldmedium, och i så fall fanns en läcka i systemet någonstans.

Servicekillen ville först göra en manuell avfrostning, för att kunna felsöka själv, men kom sedan också han fram till att det var problem med gasvolymen/trycket. Det visade sig att det var en läcka vid en av ventilerna på innedelen. Han lagade den, fyllde på ny gas, och nu surrar den som en katt igen.

Anmärkningsvärt är att den är mycket tystare nu än den någonsin har varit tidigare. Och den har inte varit i närheten av patronerna, trots -5 graders utetemp. Det leder mig till att undra: om den har snurrat tre vintrar med för lite köldmedium i systemet - hur mycket effekt har då gått förlorad, och vad har det kostat mig?  ???

Den ligger ju utanför garantitiden nu, så jag har väl små möjligheter att reklamera installationen.


Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Effektivitetsförlust med brist på köldmedium?
« Svar #1 skrivet: 26 december 2012, 19:08:08 »
Intressant!
Ser du skillnad på hur den arbetar, hur snabbt den frostar på vid 0 gradigt etc?
Är den snabbare med att få upp tryck och framledningstemperatur?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effektivitetsförlust med brist på köldmedium?
« Svar #2 skrivet: 26 december 2012, 22:43:55 »
Har en Nibe Split som har strulat en del sedan den installerades. Är nu inne på tredje vintern. Majoriteten , om inte samtliga, problem som jag haft med systemet har dock berott på brister i installationen.

I år stannade utedelen när temperaturen gick under nollan. Den klarade inte av att avfrosta sig själv, och panelen gav avfrostningslarm (tror det är larm 77). Efter lite funderande och bläddrande kom jag fram till att en orsak till problemet skulle kunna vara brist på köldmedium, och i så fall fanns en läcka i systemet någonstans.

Servicekillen ville först göra en manuell avfrostning, för att kunna felsöka själv, men kom sedan också han fram till att det var problem med gasvolymen/trycket. Det visade sig att det var en läcka vid en av ventilerna på innedelen. Han lagade den, fyllde på ny gas, och nu surrar den som en katt igen.

Anmärkningsvärt är att den är mycket tystare nu än den någonsin har varit tidigare. Och den har inte varit i närheten av patronerna, trots -5 graders utetemp. Det leder mig till att undra: om den har snurrat tre vintrar med för lite köldmedium i systemet - hur mycket effekt har då gått förlorad, och vad har det kostat mig?  ???

Den ligger ju utanför garantitiden nu, så jag har väl små möjligheter att reklamera installationen.



Vill inte göra dig ledsen men troligtvis bör du ha förlorat många kWh över dessa tre år. Om det är som du säger.?

Vet ju inget om storlek på hus läge i landet osv.....?

Vore intressant å få höra mer om dina bekymmer IOM egenintresse. Har oxå Spliten.

Tyke   :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!