Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte jordvärmepump  (läst 920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freedolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte jordvärmepump
« skrivet: 08 september 2020, 23:38:38 »
Hej, jag behöver goda råd.

Befintlig jordvärmepump är till Ã¥ren kommen, och jag tycker det skulle vara vuxet att byta den innan den kraschar helt. Värmepumpen är en IVT-2000 frÃ¥n 1984, med en avgiven effekt pÃ¥ 14,5kW. Kompressorn ör bytt en gÃ¥ng, av en tidigare ägare för ca 20 Ã¥r sedan. Cirk.pump kärvar, inget tappvarmvatten levereras, div. elkomponenter bytta, den sjunger pÃ¥ sista versen...  :'(

Det ligger en slang på ca 450m., med dimension 40mm, nergrävd i fuktig lera, som ju måste gå att återanvända.

Huset är stort: 350m2 i två plan. Vattenburen golvvärme i ca 80m2. Vi bor i mälardalen.

Svårt att få plats med en ytterligare slinga på tomten tyvärr. Regler för närhet till andra brunnar gör mig tveksam till möjlighet att komplettera med ett bervärmehål.

Vilken ny jordvärmepump skulle vara ett bra alternativ att byta till?  Tacksam för förslag och kreativa ideér!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byte jordvärmepump
« Svar #1 skrivet: 09 september 2020, 09:55:56 »
Hej! Hur stor är den totala elförbrukningen nu per år? Hur många hushåll? Någon elmätare enbart för värmepumpen? När är det byggt? Om jag gissar på Västerås med dimensionerande utetemperatur på -18,4°C, effektbehov för ett lite äldre hus och en värmepump på 16 kW så säger den att det behövs runt 940 m slang i lera. Jag skulle absolut undersöka de faktiska möjligheterna att borra ett kompletterande bergvärmehål.

Exempel på värmepumpar som jag tror kan passa: NIBE 1255 4-16 kW och Thermia Atlas 4-18 kW.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte jordvärmepump
« Svar #2 skrivet: 09 september 2020, 10:43:09 »
Finns det någon mekanisk frånluftsventilation? I så fall kan man sätta en frånluftsmodul som värmer vätskan i slingan med frånluften.
En bra sak med jordvärme är ju att man inte riskerar att bottenfrysa ett borrhål.
Det är förmodligen glykol i gamla slingan, det skall nog bytas mot alkoholbaserad vätska.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Freedolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte jordvärmepump
« Svar #3 skrivet: 09 september 2020, 18:43:29 »
Tjo, mer info:
Kåken är byggd 1890, vi är ett hushåll med fem personer. Total elförbrukning ca. 29000kWh/år. Ingen separat mätare till befintlig värmepump.

Har självdrag som ventilation, bra idé annars, Olle61.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byte jordvärmepump
« Svar #4 skrivet: 09 september 2020, 19:20:30 »
Kan inte förstå hur den nuvarande 14,5 kW-pumpen klarar sig med 450 m slang, men är ingen riktig expert på jordvärme. Det borde frysa rejält runt slingan och köldbäraren bör bli riktigt kall. Även om jag väljer bara en 6 kW-pump i kalkylprogrammet så vill den ha 550 m slang runt ert hus och den måste gå över 6000 gångtimmar per år och behöver en elpatron på upp till 15,3 kW som tillskott. Uppskattad förbrukning ca 27.700 kWh/år exkl hushålls-el. Hushålls-el kanske kan vara 6000 kWh/år eller något mer i ett så stort hus? Med 16 kW-pump och 940 m slang så blir uppskattad förbrukning ca 14.200 kWh/år exkl hh-el och det behövs ett el-tillskott på upp till 4,4 kW när det är som kallast. Blir nog ingen ordning på det utan mer slang eller kompletterande borrhål. Annars får man titta efter luftvattenvärmepumpar med deras för- och nackdelar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Freedolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte jordvärmepump
« Svar #5 skrivet: 09 september 2020, 21:26:10 »
Kanske kan dimensionen på slangen (40mm) göra att det funkar? Jag tror att standarddimension är 32mm. idag. 15,3kW, det blir 25A säkring. Kan bli problem med huvudsäkring på 25A, med alla andra laster som körs. Elpatron idag är på 6kW.

Fastighetens problem med kompletterande slang är att grannen har ett bergvärmehål nära vår tomt, och vår grävda brunn ligger ganska nära där det skulle kunna komma på fråga att borra. En bäck rinner genom vår tomt, där jag klurar på om man skulle kunna lägga ner slang i dyn. Men grävningen dit är bökig. Luft/vatten stör mitt estetiska sinne. Jag är byggnadsvårdsintresserad.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte jordvärmepump
« Svar #6 skrivet: 09 september 2020, 21:35:15 »
Blir till att koppla in belastningsvakten då på VP , små strömtrafon sätts i EL-centralen och kopplas till VP.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byte jordvärmepump
« Svar #7 skrivet: 10 september 2020, 12:56:28 »
Kollektorslangen för jordvärme som säljs idag är 40×2,4 mm vad jag kan se. https://www.rinkabyror.se/artikel/kollektorslang-pn6-3-40x2-4-x-300m/ Huvudsäkringarna pÃ¥ 3×25 A är i minsta laget, 17 kW, för ett sÃ¥ stort hus om man behöver en kraftig elpatron. Kompressorn drar en del ocksÃ¥ plus hushÃ¥lls-el. Är man byggnadsvÃ¥rdsintresserad kanske olika alternativ med eldning är intressant även om det blir mer manuellt arbete? Pelletspanna? Möjligen en mindre flispanna i lämplig byggnad? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte jordvärmepump
« Svar #8 skrivet: 11 september 2020, 09:54:29 »
Jag får toppeffektbhovet till ca 13 kW om man räknar med 50 W/m2 i markplan och hälften på övervåningen.
Det skulle bli 29 W/meter kollektor, man brukar inte rekommendera mer än 10W/meter.
Att det klarat sig så pass bra som det gjort kan ju vara för att det sällan är så kallt att den behöver gå långa perioder.
Med en inverter så har jag en känsla av att man kan överdimensionera lite mer, men visst borde det bli kallt i marken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte jordvärmepump
« Svar #9 skrivet: 11 september 2020, 10:02:57 »
Jag skulle nog prova med någon av de två förslag som lämnats och se vad som händer, några minusgrader in när det är som kallast ute är inte hela världen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!