Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Otät brineslinga  (läst 3152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad siggelin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Otät brineslinga
« skrivet: 30 april 2007, 18:40:49 »
Hej!

Jag är ny här och skulle gärna vilja få svar på hur jag ska göra med min något läckande brineslinga.
Jag har en IVT-bergvärmepump och vätskenivån i expansionskärlet till brineslinga sjunker, men väldigt långsamt. En IVT-man var här och ville åtgärda 90 graders övergången mellan lodrät och vågrät slinga vid borrhålet. Det finns ett visst läckage där, men troligen bara vid vissa yttertemperaturer. Nu har jag kollat under ett år och det har då försvunnit cirka 2 liter ur exp.kärlet. IVT-mannen uppskattade kostnaden för åtgärden till 10.000:-, vilket jag tycker verkar dyrt. Vad tycker experterna på forumet - ska jag avvakta och fylla några liter om år eller borde jag åtgärda det hela?

MVH
Siggelin

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Otät brineslinga
« Svar #1 skrivet: 30 april 2007, 19:38:06 »
Hur vet han var det läcker??. För att veta att det är i vinklen måste det vara uppgrävd o är det det, så är det ett jobb på max en halvtimme att svetsa på en ny böj. sen tilkommer kanske en rundkörnig (luftning) av systemet. Ok lite jobb o delar men absolut inte värt 10kSEK.
Har du provat att kräva av den ursprungliga montören att fixar till sitt misstag?
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Otät brineslinga
« Svar #2 skrivet: 30 april 2007, 20:40:22 »
Är det inte bara luft?  ???
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Otät brineslinga
« Svar #3 skrivet: 30 april 2007, 23:01:32 »
Fyll på.. a:gl
det går många liter brine på 10000:-

 ::)

Utloggad siggelin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Otät brineslinga
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2007, 17:14:08 »
Tack för snabba svar!!  Det är en äldre installation till den som ägde huset innan mig, sÃ¥ det kommer inte att gÃ¥ att kräva den ursrunglige montören. Man kan lyfta ett lock sÃ¥ man kommer Ã¥t att se böjen. Där är lite fuktigt, men det är ju kondens där ocksÃ¥. Jag har smakat pÃ¥ fukten och tycker jag kan känna spritsmak. Den som ville ha 10.000:- sa att de skulle behöva gräva upp en dryg meter det hÃ¥ll som slingan gÃ¥r in mot huset. Tror att det var för att kunna lägga till det hela "rätt" pÃ¥ nÃ¥t vis. Han sa nÃ¥t om att 90-graderskopplingarna var av en sort som var svÃ¥rare att fÃ¥ helt täta, men som fungerar bra när man väl lyckats med detta.
Det är inte luft enligt IVT-mannen.
Att avvakta verkar vara vettigast - problemet är bara att jag tänkte lägga sten på den sidan huset, och efter det blir det mycket besvärligare att gräva upp den där metern. Jag lägger ett stenlock över vinkeln så den går att kolla hur som helst.

Utloggad tommy_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Otät brineslinga
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2007, 21:23:01 »
Hej, jag är ny på forumet. Jag har oxå läckage på brineslingan men bara ibland. Jag tänkte inte att gräve därute. Min VP, en Nibe Fighter, stannar när trycket i köldslingan sjunker under 2-3 bar. Då måste jag trycka på. Jag öppnar då toppen i exp-kärlet och hällar i T-röd tills jag ser nivån. Jag stänger toppen och med en temporär koppling genom övertrycksventilen trycker jag på kranvatten tills en synliga nivån har minskat till en tredjedel. Då har trycket ökat till 3 bar. Och VP fungerar igen.
Nu innan vinter tänkte jag installera en mer permanent påfyllningsanordning med bättre luftningsanorning och manometer.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Otät brineslinga
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2007, 22:36:56 »
3 bar verkar onödigt mycket tryck.  VPn stannar väl inte för att trycket blir för lÃ¥gt utan för att det inte finns nÃ¥gon köldbärare i VPn.  Om du fyller upp systemet och sedan bara trycker upp den till 0.5 bar, sÃ¥ bör det fungera minst lika bra.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tommy_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Otät brineslinga
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2007, 22:43:59 »
Kanske det. Nibe's otroligt dÃ¥liga manual säger bara att det finns en tryckvakt för kb. Minns inte om det fanns nÃ¥got minimitryck, men efter pÃ¥tryckning (!)  funkade det igen.
Mvh

Thomas

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Otät brineslinga
« Svar #8 skrivet: 25 juli 2007, 08:44:55 »
Jag tror alltsÃ¥ inte att det var ökningen av trycket i sig som gjorde att det fungerade igen, utan ökningen av vätskenivÃ¥n.  Du kan ju öka vätskenivÃ¥n utan att öka trycket sÃ¥ mycket.  Med ökat tryck sÃ¥ ökar ju risken för läckage.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Otät brineslinga
« Svar #9 skrivet: 25 juli 2007, 18:41:38 »
Det är väl troligare så att när trycket är 0 så blir det vät ngn luftficka på rören till vp så att den larmar lågtryck. Det finns nog inget larm som aktiveras om du har mindre än 3 bar på köldbärarsidan om du nu minte har en stor vp typ 70kw eller nåt, utan det som gör att det funkar är att du trycksätter systemet, när exp.kärlet inte sitter på högsta punkten brukar man sätta ett tryck på för att det ska fungera men du måste täta läckan. Det kommer du svära många ggr på annars
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!