Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HA C9  (läst 971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GreenlineHAC9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline HA C9
« skrivet: 05 november 2018, 19:01:25 »
Hej.
Vi installerade bergvärme sommaren 2013 (IVT Greenline HA C9) och i det stora hela är vi nöjda. Men en fråga är fortfarande obesvarad.
Varje eftermiddag mellan kl 17 - 19 dvs höst, vinter, vår, blir det svalare i huset.
Under dygnets övriga timmar har vi annars jämn värme.

Jag har frågar dem som installerat och svaret jag får är att det kan bero på att solen lyser på termostaten. Men jag köper inte den förklaringen, eftersom solen aldrig kommer åt den väggen där termostaten är placerad.

Någon som har en förklaring och tips på vad man kan göra för att åtgärda detta?
AJ

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HA C9
« Svar #1 skrivet: 06 november 2018, 13:43:17 »
Har du en rumsgivare?
Om du har en, kolla att inte solen kan lysa på denna.
Om inte, installera en rumsgivare på en innervägg där solen inte kan nå den och aktivera den.

Kolla även om solen lyser in på själva värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HA C9
« Svar #2 skrivet: 06 november 2018, 14:01:40 »
Även om värmepumpen inte producerar något under två timmar, så ska villans inlagrade värmeenergi klara att behålla rumstempen, i alla fall vår och höst.

Kan det vara något annat som påverkar inneklimatet.....typ en FTX som är programmerad för nattkyla d.v.s. den roterande trumman står still mellan 17 och 19?

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HA C9
« Svar #3 skrivet: 06 november 2018, 14:21:27 »
Jag skulle ta en titt på värmepumpen ett par timmar innan respektive under denna mystiska kallperiod för att se om det finns några temperaturer som ändrar sig på ett märkligt sätt. Ta ett par bilder och släng in här!

En lite långsökt möjlighet är att någon installatör ställt in tidsbaserade inställningar av någon anledning. Kanske de testade något och glömde slå av dem. Kan inte din pump så bra, men det finns i meny 1.1.11 något som heter "rumstemperaturprogram" som kan vara inställt att periodiskt öka/sänka temperaturen. Något långsökt, som sagt.

Utloggad GreenlineHAC9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HA C9
« Svar #4 skrivet: 16 december 2018, 17:42:07 »
Varmt tack för de råd jag fått, med hjälp av dem hoppas jag hitta felet.
/Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!