Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla element  (läst 4571 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kalla element
« Svar #15 skrivet: 14 november 2018, 17:13:34 »
Min gissning är 1-rörssytem i ditt hus, svårt att vara 100% men tror det, ligger din golvvärmefördelare före dessa rummen som blir kalla? Finns det någon manual eller liknande till den golvvärme ”shunten”? Ser ut som ett hemmabygge tycker jag men har långt ifrån sett allt som finns på marknaden :)

Du kan testa en sak: ta bort alla termostater (även den på golvvärmen) stäng av GOLVVÄRME pumpen, kontrollera även så att returventilen på radiatorerna är öppna efter återmonteringen. Du har ingen bild på ett annat element som är orört och som du får värme på?
« Senast ändrad: 14 november 2018, 17:28:32 av Pickle_rick »
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #16 skrivet: 15 november 2018, 09:56:16 »
Är det inte ettrörssystem? och då borde det väl vara en bypasskoppel före elementet, som det är kopplat nu (om det är ettrörsystem) avstannar flödet i hela slingan om ett element är stängt.

Jasså?? Så om piggen i elementen som vi tröck in i kattvinden är intryckt och måste tryckas ut, så kommer det att bli varmt i alla element??

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #17 skrivet: 15 november 2018, 10:00:07 »
Berors ju helt på om du har 1 eller 2 rörs system är ju en jäkla skillnad

Du som dessutom har 1 rörs system tänk dig om du hade haft en golvvärme shunt som är 2 vägsinställd som då stänger tilloppet vid för mkt värme, då får du ingen värme på hela den kretsen

Kan det vara så att min shunt är inställd på ett 2 rörs system?
Vad händer om man ställer in ett 1 rörsystem på ett 2 rörs hus?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla element
« Svar #18 skrivet: 15 november 2018, 10:01:44 »
Omöjligt att svara på om man inte vet exakt hur det är gjort, men ettrörssystem fungerar ju så att en del av flödet i slingan ska passera "utanför" elementet medans ett delflöde går genom elementet. Går hela flödet genom elementet och man stänger av elementet kommer det inte att bli nått flöde till dom övriga elementen i slingan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla element
« Svar #19 skrivet: 15 november 2018, 10:04:41 »
Vilken shunt menar du? är det golvvärmeshunt eller den shunt som sitter i fjärrvärmecentralen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #20 skrivet: 15 november 2018, 10:06:46 »
Min gissning är 1-rörssytem i ditt hus, svårt att vara 100% men tror det, ligger din golvvärmefördelare före dessa rummen som blir kalla? Finns det någon manual eller liknande till den golvvärme ”shunten”? Ser ut som ett hemmabygge tycker jag men har långt ifrån sett allt som finns på marknaden :)

Du kan testa en sak: ta bort alla termostater (även den på golvvärmen) stäng av GOLVVÄRME pumpen, kontrollera även så att returventilen på radiatorerna är öppna efter återmonteringen. Du har ingen bild på ett annat element som är orört och som du får värme på?

Aa den ligger före dessa rum. Har säkert en Manuel någonstans. Vart hittar jag returventilena? E de det som sitter på röret bredvid och man kan skruva i? Och en annan dum fråga, vart sitter termostaten på golvvärmen? :s

Här är en bild på ett element som är lite varmt, de i ett sovrum på entréplan.

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #21 skrivet: 15 november 2018, 10:11:00 »
Vilken shunt menar du? är det golvvärmeshunt eller den shunt som sitter i fjärrvärmecentralen.

Golvvärme shunten menar jag.

Men även fjärrvärme shunt. Vad händer om jag stämmer in den på två rörs system men de ett rörsystem?
För en shunt är väl typ pumpen?

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kalla element
« Svar #22 skrivet: 15 november 2018, 10:16:20 »
Termostaten är den vita i plast som liknar dom du har på radiatorerna, skulle tippa på om du stänger golvvärme pumpen och snurrar av golvvärmetermostaten så får du värme i radiatorerna är fallet sådant så är golvvärmeshunten felkopplad. Det funkade innan du hade golvvärmen och den ligger före radiatorerna. Testa och se :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla element
« Svar #23 skrivet: 15 november 2018, 10:18:43 »
En shunt är i princip en trevägsventil  där "hett" vatten blandas in i värmesystemet så att det cirkulerande vattnet ska ha rätt temperatur. Cirkulationspumparna ser bara till att vattnet cirkulerar i systemet, men har annars inget med vilken temperatur som vattnet ska ha.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #24 skrivet: 15 november 2018, 12:08:54 »
Termostaten är den vita i plast som liknar dom du har på radiatorerna, skulle tippa på om du stänger golvvärme pumpen och snurrar av golvvärmetermostaten så får du värme i radiatorerna är fallet sådant så är golvvärmeshunten felkopplad. Det funkade innan du hade golvvärmen och den ligger före radiatorerna. Testa och se :)

Okej tack.
Men elementen fungerar inte även innan vi kopplade in golvvärmen. Det var kallt i radiatorerna redan innan vi kopplade in golvvärme pumpen. Förra året var en kall vinter för oss :(

Men det jag börjar fundera kring, är ifall jag måste in i kattvinden och testa piggen i termostaten på elementen som vi tog bort och bara kopplade samman med en slang. För är den intryckt så går de ingen värme vidare till de andra elementen säger ni..?

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kalla element
« Svar #25 skrivet: 15 november 2018, 12:37:27 »
Okej tack.
Men elementen fungerar inte även innan vi kopplade in golvvärmen. Det var kallt i radiatorerna redan innan vi kopplade in golvvärme pumpen. Förra året var en kall vinter för oss :(

Men det jag börjar fundera kring, är ifall jag måste in i kattvinden och testa piggen i termostaten på elementen som vi tog bort och bara kopplade samman med en slang. För är den intryckt så går de ingen värme vidare till de andra elementen säger ni..?

Så kan det vara ja, och även om där sitter en returventil så den är öppen. I många fall kan man bara tänka tillbaks vad man gjort och när värmen sluta fungera.
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #26 skrivet: 15 november 2018, 21:45:33 »
Nu har jag varit inne i den mysiga trånga kattvinden och grävde fram rören som elementet satt i. Här kommer 2 bilder.
På den vita pluppen fanns ett står för att kunna vrida om med en skruvmejsel, vad kan det vara?
Och båda rören var kalla, betyder de att felet inte är där? Eller var de inte tillräckligt kallt ute? (8-9 grader)För stiftet var ganska fjädrig..

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kalla element
« Svar #27 skrivet: 15 november 2018, 21:55:33 »
Nu har jag varit inne i den mysiga trånga kattvinden och grävde fram rören som elementet satt i. Här kommer 2 bilder.
På den vita pluppen fanns ett står för att kunna vrida om med en skruvmejsel, vad kan det vara?
Och båda rören var kalla, betyder de att felet inte är där? Eller var de inte tillräckligt kallt ute? (8-9 grader)För stiftet var ganska fjädrig..

Det är en luftnippel, den andra ventilen på röret bredvid termostatventilen, om du tar bort locket är den urskruvad eller inskruvad? Har du provat ta bort termostaterna på golvvärmen/radiatorerna? :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #28 skrivet: 19 november 2018, 01:38:28 »
Det är en luftnippel, den andra ventilen på röret bredvid termostatventilen, om du tar bort locket är den urskruvad eller inskruvad? Har du provat ta bort termostaterna på golvvärmen/radiatorerna? :)

Vad är en luftnippel?? Luftar man med den? Kanske är luft i som gör att vatten inte går vidare?

Jag vet inte, ska jag krypa in och kolla? Vad gör den?

Nej har inte tagit bort termostaten än...men golvvärmen är igång iaf, de kände vi igår...

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kalla element
« Svar #29 skrivet: 19 november 2018, 08:41:03 »
Vad är en luftnippel?? Luftar man med den? Kanske är luft i som gör att vatten inte går vidare?

Jag vet inte, ska jag krypa in och kolla? Vad gör den?

Nej har inte tagit bort termostaten än...men golvvärmen är igång iaf, de kände vi igår...

Aa man luftar på den, okej men att du får värme på golvvärmen är inget konstigt då den låg före dom kalla radiatorerna?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!