Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..  (läst 11787 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Panasonic E24CKE

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om jag sålde olja och pellets skulle även jag leta reda på den typen av utredningar.

"På marginalen tillverkas el av kol/olja" jaja.

Men visst kan pellets vara ett bra alternativ, om man har utrymme, tid och lust att arbeta med det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2006, 09:48:52 »
Hade varit intressant att se den utredningen, är det offentlig? den bygger förmodligen på att man använder el från kraftverk som eldas med någon form av bränsle. Har aldrig hört att vatten, vind eller kärnkraft avger någon koldioxid. Någon utbyggnan som skulle tvinga oss att framställa el på ett icke miljövänligt sätt tror jag inte behövs. Ok, de som går över från olja gör ju att elbehovet ökar men samtidigt minskar elbehovet för de som går över från elvärme. Därför är det både synd och tråkigt att inte de som har elpanna och radiatorer inkluderas i möjligheterna att få bidrag.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2006, 10:16:09 »
SP ser allvarligt på missvisande reklam från Statoil:
http://www.sp.se/sv/general/Pressreleaser/060102.htm

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2006, 10:54:28 »
Statoil har både rätt och fel men mest fel tycker jag. På marginalen kommer alltid (eller bör i alla fall komma) elen från den dyraste produktionsenheten. Vid hög belastning, vintertid när det är som kallast, är det kondenskraftverk eller gasturbiner. Men de används vad jag vet inte så många timmar per år. Under en stor del av året är det kärnkraften som är marginalproducent.

Om elen från ett kondenskraftverk driver kompressorn i en värmepump är det ungefär likvärdigt med att elda med olja i en värmepanna direkt. Går elen till värmepumpens värmepatroner blir det inte så roliga siffror. Jag har visserligen bara läst referat av Statoils rapport men den övertygar inte.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2006, 11:02:26 »
Statoils rapport!? LOL

De har tagit ett SP-program och satt in siffror som ger så dåligt utfall som möjligt för värmepumpar, detta kallar de rapport och skickar till DI.

SP tycker så illa om detta så de publicerar i praktiken en dementi där de säger att Statoil använt programmet felaktigt och i verkligheten med sverigemixad el är värmepump likvärdig med pellets.

Se min tidigare länk.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Pressmeddelande från SP
2006-01-02
Kommentar till debattinlägg om värmepumpars bidrag till koldioxidutsläpp
I Dagens Industri (2006-01-02) har publicerats ett debattinlägg där det sägs att värmepumpar som ersätter olja ökar klimatpåverkan jämfört med om husen värms av olja. Ett hus med ett årligt uppvärmningsbehov på 15 000 kWh släpper, enligt debattinlägget, ut cirka 5,2 ton koldioxid, medan en värmepump ger upphov till utsläpp av cirka 5, 5 ton koldioxid. Ett motsvarande hus som värms med pellets bidrar till utsläpp av cirka 0,36 ton koldioxid. Dessa fakta sägs baseras på beräkningar från SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut.

 

Vilka indata har använts?

– Det är riktigt att vi erbjuder ett webbaserat beräkningsprogram som vem som helst kan använda (se www.effektiv.org/miljobel). Programmet består av en databas och en metod för att uppskatta ett flertal miljöbelastande effekter, säger Monica Axell, energiforskare på SP. Beroende av vilka indata som används i beräkningarna så påverkas resultatet. Indata om hur el produceras har mycket stark inverkan. Kommer elen från koldioxidneutral vatten- eller kärnkraft eller från kraftverk som drivs av fossila bränslen som kol och olja?

 

Marginalel ger likvärdiga utsläpp med oljepanna
I debattinlägget i DI har el beräknats som marginalel, det vill säga den produktionsenhet som används på marginalen. I detta fallet till 100 procent producerad i kolkondenskraftverk. Använder man dessa indata blir effekten att ett uppvärmningssystem med värmepump släpper ut koldioxid i samma storleksordning som en oljepanna.

 

Sverigemix ger likvärdiga utsläpp med pelletspannan
Ett lika ofta använt begrepp är Sverigemix-el. Den speglar det svenska elproduktionssystemet och ger en bild av den procentuella fördelningen av kärnkraft, vattenkraft, oljekraft med mera.

 

– Jämför man istället med Sverigemix-el, så är värmepumpen likvärdig med pelletspannan, säger Monica Axell.

 

För mer information, kontakta Monica Axell, tel 033-16 55 19 eller monica.axell@sp.se

 

För information om beräkningsprogrammet, kontakta Åsa Wahlström, tel 033-16 55 89, asa.wahlstrom@sp.se
 

Sidan ändrad 2006-01-02
Sidansvarig: Staffan Ljung
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2006, 11:14:53 »
Citera
Beräkningar från statliga Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut visar att villaolja för ett årligt uppvärmningsbehov på 15 000 kWh släpper ut cirka 5,2 ton koldioxid, medan en värmepump ger upphov till utsläpp av cirka 5,5 ton koldioxid.
Ren skär lögn, statistik kan användas i vilket syfte som helst om man väljer dom rätta siffrorna!!

Vi exporterade massor av el i fjol.. ca 10% av det vi fick fram....  nästan 99,99999% av det var vatten och kärnkraft!!  Om ja nu inte minns helt fel  ;)

Hur i hela fridens dagar kan det komma sig att ALLA värmepumpar drivs med skitig kol och oljekondens!!!!!!!!!! När vi har överskott på REN el!? Funkar VP som magneter för sån el kanske?
Dagar när det är kallt i hela landet visst då köper vi in en del, visst är det så!!!!
MEN om INGA värmepumpar fanns så skulle vi importera enormt mycket mera el samtidigt som 100.000 tusentals oljepannor skulle spy ut sin rök!!!!  Det är ju det Statoil vill!!!!

Dom talar i egen sak så det visslar om det.
Dom kan aldrig ens i sin vildaste fantasi få oss att elda olja igen (eller hur Roland)  och jag tror inte vi vill ersätta vår kraft med oljekondens!!! Alldeles som det skulle va bättre!

Så norskarna får sälja sin olja nån annanstans!!!! Det stör dom säkert att nabo´n köper så lite  ;)

Stark lobbyism för olja här och även från en hel del andra håll. Antar att Statoil har många på sin avlöningslista!!! Dom är snart lika mäktiga som Coca Cola :o

Pellets och ved rivningsvirke och GROT i all ära MEN den ska helst eldas storskaligt i värmekraftverk... då värmer vi enormt med fastigheter med fjärrvärmen som blir, samtidigt som vi växlar upp den el dom producerar i våra värmepumpar!!!

Då har vi högeffektiv rening på rökgaserna och en effektiv energianvändning!!

Sen är det ju så att alla kan inte använda flis/pellets, hur svårt är det att förstå.
Det ska ju räcka till också!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2006, 11:41:08 »
Håller fullständigt med, och så var det det där med tillgång och efterfrågan. Ränkna med prishöjningar om många börjar elda pellets. Det bästa för de som redan gör det är nog att få andra att avstå. Pellets är ju i mångt ett avfall, och då gäller inte att kvantitet ger lägre pris.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2006, 11:51:43 »
Det som är lite roligt i sammanhanget är egentligen att de idiotförklarar sina kunder när de går ut med sådan här information, de tror på fullt allvar att kunderna är så dumma så de sväljer deras marknadsföring.

Resultatet blir ju bara tvärtom, jag skall undvika Statoil så mycket som möjligt, hederliga företag skall man handla hos.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2006, 12:16:52 »
Jag blev sur gick in på deras sida och droppade detta!!

Detta om värmepumpar som ni skriver ÄR ren desinformation, jag överväger att sluta tanka hos er!!
Vi har elöverskott i landet med export som följd. Då kan ni väl inte ens i er fantasi påstå att all el som Värmepumpar drivs med kommer från skitig el.

Det skulle sitta fint med en dementi!!!

Tack för ordet!


Hmmm dom ville ha kundnr adress och namn... dom fick rubbet  :o   om man valde att vara kund villsäga!

Skriv ni också!!

http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag blir både helt vansinnig och väldigt glad på samma gång.
Helt vannsinnig eftersom Statoil gör vilseledande reklam. fiR:
Samtidigt glad att detta är ett så otroligt seriöst forum. Medlemmarna förutsätter ingenting, utan ifrågasätter och tar reda på fakta.
Tack till alla er som lägger ner tid på detta. :)

En sak som jag har funderat över är hur mycket el och energi det går åt att tillverka ett ton pellets. Det skall fraktas till pelletsfabriken, torkas, malas, pressas och köras ut till kunden. Är detta med i miljöbedömningen hos SP?

Nu skall jag skriva ett mail till Statoil. Jag är fortfarande arg. fiR:
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En sak som jag har funderat över är hur mycket el och energi det går åt att tillverka ett ton pellets. Det skall fraktas till pelletsfabriken, torkas, malas, pressas och köras ut till kunden. Är detta med i miljöbedömningen hos SP?

Jag förhastade mig lite i min ilska. Svaret på min fråga kan man läsa på SP:s hemsida.

Livscykelinventeringar (LCI)
Resultatet beräknas genom en summering av alla utsläpp vid utvinning och produktion av bränsle, vid transport och förbränning av bränslet och vid upparbetning av restprodukter. D.v.s. hela energislagets livscykel ”ifrån vaggan till graven”. Till exempel ifrån det att olja utvinns ifrån marken till det att värme har distribuerats i byggnaden och alla restprodukter har tagits omhand. Med hjälp av så kallade livscykler fås en helhetsbild av uppvärmningssystemens miljöbelastningen som därmed blir jämförbara med varandra.

Man kan även läsa följande, som gör att min värmepump som är driven med el märkt "bra miljöval" slår pellets med hästlängder.

För el finns tre vanliga sätt att dra systemgränsen. En s.k. Sverigemix består av den procentuella sammansättningen av svenska produktionsenheter och ger därmed en bild av byggnadens bidrag till miljöbelastningen. För s.k. miljömärkt el (Bra miljöval, Öronmärkt el eller Grön el) finns en specifikation av vilka produktionsenheter som ingår och därmed kan miljöbelastningen preciseras. En s.k. Marginalproduktion består av den produktionsenhet som används i sista hand. En reduktion av elanvändning leder till att man kan låta bli att använda det produktionssättet och därmed fås en bild av hur miljöbelastningen minskar vid en elbesparande åtgärd.

Nu skall jag återgå till mailet till Statoil.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2006, 13:30:18 »
Jo SP brukar vara mycket djupgående så jag hade varit förvånad om de inte tagit hänsyn till allt.  ;D

Utloggad Norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Statiol tycker vi ska skippa värmepump och satsa på pellets..
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2006, 14:47:30 »
Man häpnar! :o

Hur dumma tror Statoil att vi människor är?

Vi som har direktvärkande el och som har gått över till tex luftvärmepump har faktiskt minskat elleverantörernas behov av marginalel.
Panasonic E9ckp5  stockholm,numera ägare av MB fd25vahb.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!