Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Systemlösning med kulvertsystem  (läst 8947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #45 skrivet: 19 juni 2023, 13:40:06 »
En tank till i garaget, vad gör denna mer än volym Funderar på om du kan sätta dem i serie istället. Dvs sätta lämpligast tank "över den andra" och förbinda topp och botten så blir det "samma" tank ändå så slipper du lite komplexitet.

Väldigt mycket ventiler, känns som det går lösa på något mer elegant sätt. Låter bra när du beskriver, men får svårt att följa det.
Jag skulle vilja slippa ventil mellan tank av säkerhetsskäl om möjligt.

Kika produkten dubbelshunt om det känns som en bra idé. Har aldrig fått användning för en sån, men känns som rimligt här utan att tänka.

Shuntgruppen för verkstad, behövs den inne? Går den flytta till garaget istället, tänker shuntande funktionen ändå blir upptagen i tid och otid.

Jag tänkte att tvÃ¥ tankar i garaget gör sÃ¥ att jag slipper värma systemtanken (kanske 3000L) med VP.  Istället bara värma huvudtanken som är betydligt mindre, kanske 500L?.

Eller ska jag kanske bara köra VP direkt i kulverten mot golvvärmesystemet i garaget/verkstaden, handlar väl om kanske 20-25C framledning framme vid fördelaren. På det sättet är ju kulverten så pass varm, att jag tänker att man kan strunta i att styra cirkulationen för att få upp tempen i kulverten innan man laddar tekniktanken.

Jag ska kolla ditt tips.

Ja, det kanske är bättre att ha shuntgruppen i verkstan. skulle bli bättre i teknikrummet också.


Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #46 skrivet: 19 juni 2023, 15:59:00 »
Något liknande detta? blev många kulväxelventiler.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3614
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #47 skrivet: 19 juni 2023, 16:58:03 »
Det beror på om du ska leda fram runt 25 grader till garage, direkt. Då vill du ha shunten i teknikrummet. Men om du ska flytta värme till garaget från teknikrummet så behöver den sitta i garaget.

Ett nytt förslag.

Om du sätter bivalentshunt på golvvärmen i garaget så kommer den hämta först från systemtanken och sedan automatiskt via kulverten, en obetydlig kallsup först förstås när det är golvvärme.
Max framledning ur tekniktanken är en bra idé att begränsa tidigt på ditt system (har inte nämnt eller tänkt på detta hos dig tidigare). Hämta all värme ur samma varmaste shuntgrupp så är det spätt och klart och det blir färre meter supervarm ledning i pannrummet. Men inte säkert det funkar så hos dig. Golvvärmen kanske du har på året om för badrumsgolv, då kanske den värme duger att även leda till garaget efter den shunten om den är stor nog? KVS 6,3 får den nog vara i alla fall.

Mitt tillfälliga system som bara skulle stå 1,5 år och mer än (dubbel överskridet), har minst 4,5 meter isolerat 22-rör som här om dan var 94 grader. Skitonödigt med lufttemperatur 28-30 grader i pannrummet. Får man dit en shunt nära utloppet på tanken försvinner problemet är det jag vill säga. Har en tekniktank jag aldrig får tummen ur att installera så vill inte göra något åt det.

Sen sitter det en växelventil och en shunt på min snabbskiss. Växelventilen är till för att shunten ska suga ur kulverten eller låta shuntgruppen suga ur kulverten. Vägrät ledning är stängd i normalfallet pga växelventilen och backventilen.

Då kan du flytta tekniktankvärme till garaget med 230V signal till pump och växelventil om du vill lagra utöver bara förbruka.

Men tycker det är PLC-drift på detta. Kör du utan PLC hade jag bara kört bivalent och skippat backventil, pump och LK525. Nackdelen ingen extra lagring av solvärme i systemtanken av värme. Tror inte det betalar sig. Men det är roligt med funktioner och möjligheter.
Ser inget behov av alla ventiler på min skiss om du sammanflätar den med din.

---

Har inga bra tips på PLC, tycker det är brist på system med analoga ingångar.
« Senast ändrad: 19 juni 2023, 17:03:58 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #48 skrivet: 19 juni 2023, 19:32:56 »
Låter jättebra med en bivalentshunt! I garaget. Ska sätt mig och rita.

Men om jag ska ladda tekniktanken inne i huset med vedanläggningen, då behöver jag väl några ventiler för att styra om flödet och för att få till en laddcykel behövs nog en plc.?


Tack för all hjälp, lär mig massor.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3614
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #49 skrivet: 19 juni 2023, 19:47:06 »
Ehm, varför glömde jag bort den viktigaste laddningen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #50 skrivet: 20 juni 2023, 12:06:09 »
Nu har jag haft lite tid att fundera.
Jag tror att vi kan skippa överladdning från tekniktank till ladugård.
Värmebehovet i ladugården är så pass liten då solen skiner.
Solfångare kommer inte vara aktuellt om inte en mindre pool, spabad finns, så då dimensionerar jag anläggningen utifrån poolstorleken och när varmvattnet är producerat i tekniktanken så dumpar man överskottet till poolen.

Jag har även gjort om shuntningen så att första shunten shuntar ned till ca 30-40grader. andra shuntar ned till golvvärmen i boningshuset.
Är det dumt? om jag vill sänka till underhållsvärme i något av husen, så är det bara strypning av flödet som gäller..

HBerggren, jag ska se om jag kan implementera bivalentshunt i detta system.


Mitt system med växelventiler och PLC styrning blir då så här.
Jag bifogar systemet som helhet, jag bifogar även 3 drifttillstånd.
1. Då hela systemet går på VP.
2. Då systemet värms av vedanläggningen, dvs överladdning från systemtank till tekniktank sker.
3. Då systemet är fulladdat. vi har ackumulerat värme i tekniktank och systemtank, ingen överladdning behövs.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3614
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #51 skrivet: 20 juni 2023, 12:30:34 »
Osäker på om en pil på första bilden är fel på garagesidan vid någon Siemens.

Jag gillar inte strypventiler som värmereglering, om det behovet uppstår så bör termostater eller parallella shuntgrupper vara bättre.

Det känns som garagesidan kan lösas smidigare. Det bore konstigt om garagevärmem var tvungen att upphöra när värme laddas till huset. Påbörjade en annan skiss, men hinner inte göra klart nu. Klart mer komplicerat än jag trodde med två flödesrikningar i kulverten. Tycker det vore konstigt om det behövs mer än en shunt och en blandningsventil på garagesidan och max 2 växlande ventiler.

Funderar lite på om huset kan hämta värme genom att få sin retur genom systemtanken eller liknande.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #52 skrivet: 20 juni 2023, 15:52:44 »
Kanske så här?

Nu har jag satt en bivalent shunt på garagesidan.
Jag fick sätta dit en till cirkulationspump men samtidigt ta bort två styrventiler

Lite osäker på om jag kör allt på VP drift att returen kan spöka på garagesidan, alltså hitta bakvägen in i systemtanken, eller ska jag sätta dit en motorventil?

Jag löste problematiken med underhållsvärme genom att kunna köra en bypass på första shunten, med manuella ventiler. på det sättet kan jag ställa ner första shunten på underhållsvärme och bibehålla boningshuset. eller tänker jag fel. gillar inte heller att strypa värme med flödet, bättre att sänka temp.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3614
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #53 skrivet: 20 juni 2023, 16:01:44 »
Returen behöver man inte oroa sig över allt för mycket, "där man hämtar - är där man lämnar". Känns det som det gå få bort en växelventil till då? Undrar om du inte kan ta bort även sista växelventilen, "Trycker du på" mot shuntens inlopp så shuntar den ner bara av sig själv. Men suger man vid liknande område så kand det hända shuntgruppen slutar flöda, inget jag ser just nu. Om bivalent 2:an är öppen mot kulvert och systemtank så slipper du hitta på något som återställer shunten mot 1:an när vedvärmen är tillbaka/flyttas. Även "kvävd" cirkulationspump försvinner.

Om strypventiler skulle användas, så sätt de på utgående sida om shuntgruppens pump. Sugsidan kan kavidera av strypningar. Men helst fritt från strypningar, de är rätt dyra.

 
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #54 skrivet: 21 juni 2023, 08:02:08 »
Jo, det borde ju fungera att ta bort sista växelventilen om det gick att ta bort den förra. bifogar en ny skiss.

Hur brukar man styra den bivalenta shunten, finns det färdiga styrningar? var brukar man sätta tempgivarna för att den ska justera?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3614
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #55 skrivet: 21 juni 2023, 12:46:57 »
En bivalent shunt körs som en vanlig shunt samma ställdon och styrningar passar. Framledningsgivare finns och sätts efter pumpen. CRC200 eller CRB200 funkar bra.

En bivalent har 90 grader arbetsområde precis som den vanliga shunten.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #56 skrivet: 21 juni 2023, 21:17:52 »
Okej, men bara en framledningsgivare. jag tänker om ventilen öppnat för VP och blandar med returen, då är väl 1an stängd mot systemtanken? hur vet shunten om att det finns värme att hämta från systemtanken, tänker att röret är kallt. Eller vrider den upp lite då och då för att se om det finns värme att hämta?

Hur som, om jag kör på med detta så borde jag iaf få nått som fungerar? sen kommer det väl säkert uppenbarelser på förbättringar.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3614
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #57 skrivet: 21 juni 2023, 23:22:58 »
Jag vill att värme från systemtanken ska passera 2:an vid värmeflytt, då kommer den backa mot 1:an som innehåller samma temperatur och sen backa till balans mellan golvvärmens retur och 1:an.

Detta var något jag tänkte på min skiss, fast jag tänkte bara på flytt åt "fel håll". Då kanske kan rita om flödesriktning med den som inspiration.

Tycker inte det är redo riktigt, känns som äldre skisser är bättre fast viss funktion saknas. Jag tycker inte strypventiler ska sitta där, kör hellre parallella shuntgrupper.
Lite synd att ingen med mer tid kan hjälpa till lite också så du blir klar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #58 skrivet: 22 juni 2023, 10:13:10 »
Okej,

Har ändrat lite, Kan det fungera något likande som jag gjort i bifogad skiss? (ändringar gjorda runt shunt 3 och bivalentshunt. jag tog även bort bypassen vid golvvärmen då den inte gör nån nytta då det ändå sitter en shunt där.)


Strypventilerna som sitter i min nuvarande uppställning får du se som injusteringsventiler då jag tänkte att det kanske behövdes då jag bara grenar ut värmen efter första shunten, men det kanske inte behövs? det kommer att sitta termostater i golvvärmeskåpet i garaget och det kommer att sitta termostat i gästhuset. Jag kan leva med att det levereras samma temp till båda kulvertstråken.



 

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #59 skrivet: 22 juni 2023, 14:42:05 »
ser att jag satt en backventil som inte kan vara med för att möjliggöra för returen att gå åt bägge håll i kulverten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!