Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montera luft/luft i garaget istället för 3st. element. Ekonomi?  (läst 7926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Tja!

Jag har ett dubbelgarage på 50kvm, normalisolerat med betongplatta som jag idag värmer upp
med elradiatorer (70:talsraddar) till ca +8grader. Det är totalt 3st element. 2st 1000w och 1st 800w.

Jag har monterat en extra 3fas elmätare för att se förbrukningen för hela garaget inkl värme, belysning etc. och
idag så ligger förbrukningen på ca 15kwh/dygn vid en utetemp på ca 0grader. (-1 på natten +3 på dagen). Denna förbrukning gäller om garaget står oanvänt, dvs "stand by", belysningen släckt under dygnet etc.

Jag är lite sugen på att montera en enkel luft/luft ex. Coolix för värma upp garaget till typ +16grader istället, men frågan är om det finns någon ekonomi i detta. Det som jag funderar på är om elförukningen går att hålla ned eller om det blir "same-same" eller till och med kanske ökar med en luft/luft.

Min Coolix som sitter monterad på övre planet fungerar väldigt bra, och den drar ca 5-7 kwh/dygn men det går ju inte att jämföra då den får "hjälp" av Sanyon en trappa ned. Skulle jag stänga av Coolixen helt så skulle tempen sjunka till ca 15-16 grader på övre plan vid -10grader ute.

Då skulle pumpen få jobba under helt andra förhållanden i garaget med sämre isolering, kall bottenplatta etc. vilket skulle få pumpen att jobba mycket hårdare.

Ã…sikter?
Är det kanske bättre att låta det vara som det är, och ta på sig en mössa under vintern när man ska göra något i garaget?

Mvh Örjan.


2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Örjan!  Utan att pÃ¥ nÃ¥got sätt veta nu sÃ¥ är mitt tips att det kommer att gÃ¥ pÃ¥ ett ut, eller t.om kunna bli nÃ¥got dyrare i drift med luftvärmepumpen om du avser att hÃ¥lla ca +16 ºC med denna ifh till ca +8 ºC med elraddarna. Du kan ocksÃ¥ med all trolig sannolikhet komma att fÃ¥ problem med avfrostningarna mm pÃ¥ luftvärmepumpen till och frÃ¥n beroende pÃ¥ vilken utetemp som rÃ¥der vilket du ocksÃ¥ besparar dig om du fortsätter att köra elraddar givetsvis. SÃ¥ personligen sÃ¥ hade jag nog fortsatt med elraddarna om jag hade varit i din situation. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har ett garage med oisolerad betongplatta byggt på 80-talet på 40 kvm som jag håller på 8 grader. Det drar 700 - 800 kWh per år. Jag har en separat rumstermostat och omkopplare för underhållsvärme respektive "komfortvärme". Det är två 1000W fläktradiatorer och det blir ganska snabbt varm luft i garaget när jag slår om till komfort.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
800kwh på ett år låter väldigt lite!
Isåfall ligger jag väldigt dåligt till med mina element...

Mitt garage är byggt 1992 med dubbelportar och sedvanlig isolering, men jag hamnar ju på minst 14-15kwh/dygn vilket skulle göra i
runda slängar sisåhär: 15kwh/dygn * 30dagar * 5månader = 2250kwh!

Detta är lågt räknat antar jag eftersom 14-15kwh/dygn är vid 0grader utetemp.
Hur energiåtgången skulle öka om det vore -20grader vill jag inte tänka på.. :)

Jo, jag misstänker att man inte kommer att tjäna något ekonomiskt på att installera en enkel pump för detta, men om jag åtminstonde kan bibehålla förbrukningen så skulle ju en ökad komfortvärme på 16-17grader vara en vinst i sig.
Dock känns det också onödigt att hålla 16-17grader ute i ett garage där man kanske inte sätter sin fot under arbetsveckan, utan först i helgen.

En luftvärmepump med underhållsvärme skulle förstås vara ett alternativ, men då ramlar priset iväg på en helt annan nivå och det känns inte heller riktigt motiverat då det trots allat "bara" är ett garage. En billig fulpump/on/off skulle rent komfortmässigt duga, men då måste det finnan någon ekonomi i det hela, så inte elräkningen springer iväg...

Flera åsikter? Skriiiiv då....

Mvh Örjan.

2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hej Örjan
Instalerade en Appliance i mitt garage (normalisolerat 70 kvadrat) i höstas.
Kör på lägsta temp 17 grader och har med en Clas Olsson-mätare kollat energiförbrukningen.
Nu efter ca 3500 timmar ligger snittförbrukningen på 0,55 kw under denna vinter.
Värmde tidigare med en byggfläkt och kan se på elräkningen att detta var en bra investering.

Bor 2 mil norr om Göteborg så någon vargavinter har det inte varit.

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Hej Örjan
Instalerade en Appliance i mitt garage (normalisolerat 70 kvadrat) i höstas.
Kör på lägsta temp 17 grader och har med en Clas Olsson-mätare kollat energiförbrukningen.
Nu efter ca 3500 timmar ligger snittförbrukningen på 0,55 kw under denna vinter.
Värmde tidigare med en byggfläkt och kan se på elräkningen att detta var en bra investering.

Bor 2 mil norr om Göteborg så någon vargavinter har det inte varit.

Okej, låter ganska positivt.

Matten sviker mig... hur blir detta omräknat i praktiken?
Hur många kwh per dygn har du i snittförbrukning?

Blir det så här typ:
3500timmar / 24 = 146dagar.
ex. 24kwh/dygn x 146dagar = ca: 3500 kwh.

Isåfall blir det nästan en dubblering mot mina idag 14kwh/dygn.
Dock medveten om att detta är lågt räknat då det är vid 0gradig utetemp.

\Örjan.




Mvh Örjan.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Hej Örjan
Instalerade en Appliance i mitt garage (normalisolerat 70 kvadrat) i höstas.
Kör på lägsta temp 17 grader och har med en Clas Olsson-mätare kollat energiförbrukningen.
Nu efter ca 3500 timmar ligger snittförbrukningen på 0,55 kw under denna vinter.
Värmde tidigare med en byggfläkt och kan se på elräkningen att detta var en bra investering.

Bor 2 mil norr om Göteborg så någon vargavinter har det inte varit.

En fundering på antal timmar...
På alla "billiga" elmätare som jag själv kommit kontakt med så räknas timmarna endast vid "drift", dvs ej "dygns/klocktimmar"

Detta fick till följd när jag mätte på min Nordic Air, som uppenbarligen inte hade någon värmeslinga monterad, så stannade
timräkningen helt när pumpen stängde av sig och förbrukningen sjönk till noll W.
Enda sättet att få en tillförlitlig mätning var att notera ett "startdatum" och sedan läsa av antal förbrukade KWH edfter en tid. Sen fick man förstås dividera antal kwh med det reella antalet dagar baserat på startdatum. Antal timmar på mätaren angav bara hur många timmar den varit i faktiskt drift, då ej att förväxla med "dygnstimmar"...

Nu tror jag dock att din pump har en värmeslinga monterad vilket borde medföra en "standby"-förbrukning på ca 70-80W och då bör ej timräknaren stanna som beskrivet ovanför...

Mycket funderingar idag minsann...  Sc:,h
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Mitt garage drar knappt 7 kWh per dygn vid en utomhustemperatur av 0 gr och inomhustemperatur av 8 gr. Jag har ju bara en port och du har två och större yta på garaget. Är det tätat runt portarna mot karmen? Garaget har dragit 680 kWh hittills den här "eldningssäsongen". Det var några veckor då det var kallt och då snurrade mätaren fort. Det kan nog dra iväg över 800 kWh i år.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Njae...

portarna är nog en ganska så svag länk i mitt garage.

Jag ser att det glipar lite längst ner i portbladet, så där finns en del att göra.

En fundering till, är ett nytt oljeelement mer effektiv jämfört med gamla elradiatorer?
1000W är ju ändå 1000W, frågan är om det skiljer sig på hur mycket av dessa 1000W som omvandlas till värme...

Mvh Örjan.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Alla 1000W omvandlas till värme oberoende av typ. Men jag använder radiatorer med fläkt som blåser snett ut från väggen. Det blir ingen "hot spot" där radiatorn sitter. Det minskar ju värmeläckaget genom väggen just där. Hur många procent det kan vara har jag ingen uppfattning om.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Alla 1000W omvandlas till värme oberoende av typ. Men jag använder radiatorer med fläkt som blåser snett ut från väggen. Det blir ingen "hot spot" där radiatorn sitter. Det minskar ju värmeläckaget genom väggen just där. Hur många procent det kan vara har jag ingen uppfattning om.

Jo visst, men det är ju skillnad på teori och praktik.
Ett konvektorelement kanske fungerar bättre och mer ekonomiskt i praktiken pga bättre värmespridning och liknande.
Det måste ju finnas en anleding till att man uppfann konvektroelementet från första början.

Hur som haver.. här ska testas friskt.
jag har lånat två konvektroelement och ska pröva att värma garaget upp till +8 grader med dessa, istället för de fast monterade "plåtradiatorerna". Eftersom jag loggar förbrukningen dygn till dygn så är det ganska lätt att se trender och resultat av exprimenterandet....

\Ö.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hej Örjan.
Läste av min Clas Olsson-mätare i går och har förbrukat 1934 kwh under 3537 timmar.
Snittförbrukningen är alltså 0,55kw.
Värmepumpen drar alltid lite ström även om den för tillfället är i off-läge , vid över 5 plusgrader ca 15 w under 5 plus då värmekablarna aktiveras ca 80 w.
I drift drar den  700-1200w beroende pÃ¥ utetemp.
 
Så elmätaren borde inte "stanna" men om den gör det så blir ju den verkliga snittförbrukningen lägre än den avlästa.


Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Hej Örjan.
Läste av min Clas Olsson-mätare i går och har förbrukat 1934 kwh under 3537 timmar.
Snittförbrukningen är alltså 0,55kw.
Värmepumpen drar alltid lite ström även om den för tillfället är i off-läge , vid över 5 plusgrader ca 15 w under 5 plus då värmekablarna aktiveras ca 80 w.
I drift drar den  700-1200w beroende pÃ¥ utetemp.
 
Så elmätaren borde inte "stanna" men om den gör det så blir ju den verkliga snittförbrukningen lägre än den avlästa.



Okej!
Jag såg att jag hade snurrat till det väldigt mycket i mitt räkneexempel tidigare...
Gör ett nytt försök då:
3537timmar / 24 = 148dagar.
1934kwh / 148 dagar ger en snitt förbrukning på 13kwh/dygn och då hamnar ju läget i ett annat.

Jag har för övrigt lånat ett fläktkonvektorelement och ställt in i garaget som jag kör på "läge 2" dvs 1200w.
Under de senaste två dygnen så har vi haft ca -2 grader och +8 i garaget som tidigare, och under dessa två dygn har garaget förbrukat 10kw/h det första dygnet och 11kw/h det andra dygnet.
Således så verkar ett konvektorelement spara ca 4kw/h per dygn, då förbrukningen legat på ca 15kwh/dygn tidigare.

Förstås så klarar inte detta enstaka element att hålla värmen i garaget själv om utetemperaturen sjunker, men just nu vid -2 ute så fungerar det. Frågan är hur mycket förbrukningen påverkas om jag ställer in ytterligare ett element.
Intressant utveckling... testerna fortsätter...

\Ö.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hej Örjan.
Nu för står vi varandra.
Jag har ca 15 grader varmt i garaget längst bort ifrån pumpen mellan portarna och detta är kalas när jag håller på och mekar med mina gamla bilar.
Om man enbart ska ha garaget som parkering/uppställning så är denna temp onödigt hög.
Men jag klagar inte.......är jättenöjd.

Utloggad mpf

  • Är inte längre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Strax norr om UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej.
Tänkte bidra med hur det funkar för mig.
Har ett garage på 38m² med takhöjd på 3,7 meter, strax norr om Umeå, ca 1 km från havet.
Har monterat den minsta atlas invertern, tror den var på 2,7 kw, den sitter i ett hörn vid porten, ca 1 meter från golvet.
Dålig aluminiumport, halvdassigt med isolering fläckvis i taket, det syns ute på plåttaket.
Har moddat pumpen, så jag håller ca 10º.
Har inte kommit mig för att koppla bort tråg och kompressorvärmaren, åtminstone kompressorvärmaren är helt onödig.
Ligger på en förbrukning av 8-9 kwH/dygn, mätat med en billig jula mätare.
Har som kallast haft -30º, då sjönk tempen i garaget till 2º, med en dygnsförbrukning på 11 kwH.
Har inte haft några problem med avfrostningar, ännu!
Den stora fördelen med luftvärmepump i garaget, som jag ser det, är att allt torkar otroligt fort på grund av att luften rör sig, och att förbrukningen ligger så jämn, fastän temperaturen ute sjunker.

/Peter
Toshiba RAS-B10SKVP-E
Moddad Atlas 2,7kw DC Inverter som garagepump

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 601
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!