Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering av utedel  (läst 39113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #30 skrivet: 05 januari 2011, 21:31:07 »
BÃ¥tsman

Jeg skal ikke garantere at 3810 pumpne er lik 5000-inverter i koblingen mellom ute/inne, men blir forvånad om annet.
Vedlagt bilde av hvordan det var inne i den hvite plastkappen som forsegler hele rørpakken. Den 18mm stålvevde slangen er hetgassen, de to mindre kobberørende er returen av kondensat i fra innedelen. Det som ikke synes på bildet er at lengre inne var de to små rørene samlet i Ø12mm plastslange.
Jeg fjernet den tynne 2-3mm isoleringne på hetgassrslangen, og la på den 13mm tykke Ø22 rørisolasjonen fra Biltema i stedet. Tenkte egentlg å beholde den originale tynne isolasjone, men den bygget akkurat over ø22 så "sprengte" isolasjonen jeg la på for mye.
To små Coolix skulle du vel klare deg med, og jeg vil tro du skulle tjene mye på å isolere bedre i kompressorrommet.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad hste

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av utedel
« Svar #31 skrivet: 27 januari 2011, 17:44:04 »
Ser at dette forumet er mye bedre enn noen norsk. Så håper det ikke gjør noe at jeg skriver på norsk.

Jeg synes det med isolering som jeg har lest her høres spennende ut.
Jeg har en 9 år gammel panasonic varmepumpe med 2 innedeler. 2xCS-MVG103KE innedeler og
CU-MVG153KE utedel.

Har heldigvis ikke hatt problemene som mange panasonic-eiere har hatt.

Har hatt problemer med avising ved mye snøfall, og is i som fylte seg opp inne i utedelen så høyt at vifta ikke lenger gikk rundt.
Har fått rensket opp pumpa. Har fjernet gitteret bak, Nå aviser den bedre.
Den har fabrikkmontert varmekabel men har mistanke om at den ikke virker lenger.

Kom over denne da jeg begynte å søke på nettet.
http://www.beok.no/Info.pdf

Så tenkte jeg må prøve å montere ny varmekabel og isolere ytterligere i kompressor-rommet. Blir spennende å se om jeg kan tyne mer ut av den. Siden jeg ikke bruker pumpen til kjøling så burde jo ikke gjøre noe å teste litt. Pumpa er jo så gammel at om den ikke skulle tåle det så er det jo snart på tide å bytte den ut likevel.


Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #32 skrivet: 27 januari 2011, 18:00:04 »
Hei hste.

Har skrevet mye på norsk her, og ingen svenske brødre kastet meg ut.
Det med isolering har selvfølgelig noe for seg, og litt morsomt å se hva "beok" hevder.
Jeg fikk 33% forbedring, og de har opp mot 38%.
Den 9 år gamle pumpen du har er nok temmelig uisolert, så du skulle nok få bra uttelling.
For morro skulle du ha målt avgitt varme før du isolerer (Helst temperautrøkningen) på en av inndelene. Etter isolering, under samme driftsforhold kjørt samme måling. Da ville du få frem et tall på hvor mye bedre effekt den avgir.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad hste

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av utedel
« Svar #33 skrivet: 27 januari 2011, 19:03:11 »
Ja hadde vært greit å få målt, men litt usikker på hvordan jeg skal få til det. Temperatur og fuktighet bør jo være samme og aviset når jeg starter målingen. Må kjøpe noen termometer.
 Her er dataene jeg har:
Tekniske data           PANASONIC e-scroll
              INVERTER
Art nr              CU-MVG
Innedel              CS-MVG103KE
Utedel              CU-MVG153KE
Varmekapasitet, ved 7 C, W   700-4300x1(450-3050Wx2)
Kjøleeffekt, W            700-3500x1(450-2300Wx2)
Effektbesparelse, W        485-6700x1
COP (virkningsgraden)        3,23-4,06
Avfuktningskapasitet        1,6-2,5
MÃ¥lespenning, V           220/240-1
Strømforbruk, A         6,5
Effektforbruk, kjøling W   1350(225-1380)
Effektforbruk, varme W        1280 (220-1800)
LydnivÃ¥, innedel/utedel, db(A)  27/47
Kjølemedia     R410A
Luftmengde    m3 / h
 lav / medium / høy      420 / 456 / 498

Hvordan bør jeg måle effekt og finne COP? Vet jeg har sett en formel her på forumet, men klarer ikke å finne den med søk.
Regner med at luftmengde og temperaturforskjell mellom inn og utluft er viktige faktorer, Jeg har måler som måler effekten inn på varmepumpa.Bør vel skru av en inneenhet og måle på den.

Den er faktisk isolert inne i kompressorrommet men tenkte å surre varmekabelen noen runder rundt kompressoren i bunnen før jeg isolerer den ytterligere. Kabelen som er på 1,5m 75w burde være lang nok til både det og ibunnen for at isen ikke skal fryse. Det følger også med en termostat som skal virke på 3 grader.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #34 skrivet: 27 januari 2011, 19:32:24 »
Regn ut COP:

Ta tempdiff over innedel, multipliser den med volumstrøm m3/h (420 på lav) og tallet 0.336. Da får du et godt nok tall for avgitt effekt.
Divider det så med avlest effekt som pumpen trekker, og du har COP.

Eksempel på din pumpe om du måler 22 inn og 40 grader ut av innedel og vifte på lav.

(40-22) x 420 x 0.336 = 2580W.  Om mÃ¥ler viser at den trekker 1000W blir COP

COP = 2580/1000=2.58
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Isolering av utedel
« Svar #35 skrivet: 30 januari 2011, 22:59:14 »
Hei BÃ¥tsmann!

Jeg har også en 3810-pumpe.
Jeg snekret en "kasse" rundt slangen som var utomhus. La gullfiber i kassen og spikret lokk på.
Kjøpte først en sånn pakke på Jula til 500 kr. Bortkastete penger. Egentlig var den litt for trang, i tillegg tålte den ikke 12 minus når jeg skulle montere.
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

Utloggad alvestjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av utedel
« Svar #36 skrivet: 31 januari 2011, 16:36:53 »
Hejsan,

Tänke isolera min Coolix. Jag funderar lite på om det är nödvändigt att isolera det kalla och varma röret separat eller inte.
Det enklaste vore väl annars att sätta isolering runt hela den vita gummislangen (med rör och kablar i).

Jag tänker att den värme som smiter över från det varma till det kalla röret borde ju "återvinnas" i kompressorn och komma tillbaka i "nästa vända". Det borde ju vara värmeförlusten ut i luften man vill undvika. Är helt ny på detta så jag kanske tänker helt fel?!

Vad tror ni?
//Jonas

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #37 skrivet: 31 januari 2011, 18:07:04 »
Hejsan,

Tänke isolera min Coolix. Jag funderar lite på om det är nödvändigt att isolera det kalla och varma röret separat eller inte.
Det enklaste vore väl annars att sätta isolering runt hela den vita gummislangen (med rör och kablar i).

Jag tänker att den värme som smiter över från det varma till det kalla röret borde ju "återvinnas" i kompressorn och komma tillbaka i "nästa vända". Det borde ju vara värmeförlusten ut i luften man vill undvika. Är helt ny på detta så jag kanske tänker helt fel?!

Vad tror ni?
//Jonas

Du har nok rett, det er den tapte varme man vil komme til. Derfor kommer du langt med å isolere mot varmetap ute ved å isolere rørene samlet, og ikke separere rørene.
Min erfaring med separat isolering er at avising (defrost) ble mer effektiv, slik at tiden den avviser er kortere. Likeså vil en separat isolering gjøre at maksimal avgitt effekt inne marginalt vil være høyere (Avgitt toppeffekt), da kompressor vil gå noe kjøligere og tross ekstra isolasjon ha mindre varmetap (Men nesten ikke merkbart). Tross alt er "proffmonterte" pumper lagt opp med separate rør, så det å få pumpen til å blir mer lik en "proff" kan ikke skade.
Det jeg erfarte var at det var mest å hente på å isolere inne i utedelen. Kostnad og arbeidsmessig vil det å isolere i kompressorrom og så bare hele rørpakken trolig være enklest og koste minst.

Ta noen bilder av kompressorrommet før du isolerer, så vi ser hvor "ille" det står til.

På ren kvalitativ jetning vil jeg anta at du etter isolering vil få ut ca 500W mer på innedel ved temperaturer på -10 til -15 grader. Etter 2-3 uker med slik kulde vil du ha spart inn de 200,- du spanderte på isolasjon.

Lykke til.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad hste

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av utedel
« Svar #38 skrivet: 31 januari 2011, 18:29:49 »
Jeg har isolert min panasonic med 2 utedeler, og den føles varmere. Har desverre ikke mye tall men en med 1 innedel i bruk fikk jeg regnet cop pÃ¥ 1,58 og etter Ã¥ ha isolert kompressorrom og byttet varmekabel steg den til 2,10.  Den innedelen jeg mÃ¥lte pÃ¥ gir av en eller annen grunn dÃ¥rligere effekt enn den andre innedelen.

Etter å hatt den litt i drift har effekten blitt bedre.
Med 2 innedeler i drift og minus 5 får jeg 3245w på den ene og 2175w på den andre. Forbruk inn var 1260W. Det gir en cop på 4,3 som virker bra med tanke på at fabrikkmåling med 7C er oppgitt til 4,06
Hvorfor den ene innedelen yter sÃ¥pass mye dÃ¥rligere enn den andre vet jeg ikke. Den som yter dÃ¥rligst har 3m med rør til utedel og den som yter best har 6m med rør til utedel. Begge innedelene er nylig renset. Det mest spennende blir Ã¥ se hvordan  det gÃ¥r nÃ¥r det blir kaldere.

Et stort pluss med isoleringen er at utedelen støyer mye mindre. Om det er en kombinasjon av at kompressoren sliter mindre og at lyden blir bedre isolert vet jeg ikke.

Jeg har også lagt merke til at den rimer jevnere nå. Før var det et lite belte på midten som hadde mye mindre rim, Nå er det jevn over hele med unntak av nederst hvor jeg la varmekabelen.

Utloggad BÃ¥tsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #39 skrivet: 27 februari 2011, 23:46:15 »
Tusconor,

Hej, har nu kört igÃ¥ng min lilla on/off coolix3810w. Har hittills bara isolerat kopparrör som gick att komma Ã¥t utifrÃ¥n. Isolerade  ocksÃ¥ med  skummad polyeten pÃ¥ yttre av slangpaketet. Ikväll var det 10minus  (inomhustemp 22 grader)och jag tycker att pumpen gÃ¥r bättre med isolering. Mätning av utblÃ¥stemperaturen vid innerdelen gav ca 30 grader innan isolering och 36grader efter isolering. Om jag mäter kopplingshandsken sÃ¥ visar den 23 grader (bra handvärmare).
Tiden mellan avfrostningarna är ca 1 timme men det är mycket is redan efter 1/2 timme(dålig genomströmning).
Kanske kan vara bra att klippa bort hönsnätet för att minska isskorpan. Blev det bättre verkningsgrad utan hönsnätet?
Återkommer när jag gjort bättre mätningar.

mvh
SkärgÃ¥rdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vÃ¥n som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervÃ¥n. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #40 skrivet: 28 februari 2011, 16:52:20 »
Tusconor,

Hej, har nu kört igÃ¥ng min lilla on/off coolix3810w. Har hittills bara isolerat kopparrör som gick att komma Ã¥t utifrÃ¥n. Isolerade  ocksÃ¥ med  skummad polyeten pÃ¥ yttre av slangpaketet. Ikväll var det 10minus  (inomhustemp 22 grader)och jag tycker att pumpen gÃ¥r bättre med isolering. Mätning av utblÃ¥stemperaturen vid innerdelen gav ca 30 grader innan isolering och 36grader efter isolering. Om jag mäter kopplingshandsken sÃ¥ visar den 23 grader (bra handvärmare).
Tiden mellan avfrostningarna är ca 1 timme men det är mycket is redan efter 1/2 timme(dålig genomströmning).
Kanske kan vara bra att klippa bort hönsnätet för att minska isskorpan. Blev det bättre verkningsgrad utan hönsnätet?
Återkommer när jag gjort bättre mätningar.

mvh

6  ºC forbedring er +20%, forutsatt samme uttemperatur. NÃ¥r du mÃ¥ler 36 ut og 22 inne trekker kanskje pumpen inn noe varmere luft enn 22. For overslag kan man si at den trekker inn 23 grader, da har du høynet temp mer 13 grader. Avgitt effekt da (550m3h) er 2.6kW. Det er ikke langt fra hva jeg har regnet med en isolert liten Coolix bør klare. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38281.msg370077#msg370077

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad BÃ¥tsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #41 skrivet: 12 mars 2011, 21:39:50 »
 Hej Tusconor m.fl.
Har isolerat ledningar mellan utedel och innerdel på utsidan av huset med polyetenslang från biltema
Lite vanskligt att göra bra temperaturmätningar med billiga termometrar. Det är ju en viss tröghet innan man nÃ¥r jämnvikt i systemet. Jag mäter temperaturerna pÃ¥ in och utblÃ¥s (innerdel) pÃ¥ avstÃ¥ndet 100mm (är det sÃ¥ man ska mäta?).  DÃ¥ fläkten gÃ¥r pÃ¥ fullt mäter jag 19,7 in och 37,2 ut.
utetemperaturen är -2c. delta t blir dÃ¥ 17,5c  => P = 3,5Kw vid 550m3 luftflöde.
 Inte dÃ¥ligt i sÃ¥ fall! värmer upp ca 60kvm av bÃ¥ttenvÃ¥ningens 100kvm yta.

En avisningscykel tar ca 10min (tid mellan start och sto pav innerfläkt)

 Ett tips är att kapa till plexiskivor nÃ¥got mindre än fönsteröppningen och montera skummade polyetenrör (isolerrör) runt alla kanter Sen är det bara att pressa in skivan i fönsteröppningen sÃ¥ har man ett extra isolerglas. Gäller bara att hitta billigt plexiglas.

Skärgårdshälsningar
SkärgÃ¥rdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vÃ¥n som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervÃ¥n. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #42 skrivet: 12 mars 2011, 23:48:08 »
Hei BÃ¥tsman

Isolering har virkelig noe for seg. Du har nok minst +20%.
Når du måler utblås, mål så nært som over hodet mulig. Er du 100mm fra vil den svært turbulente luftstrømmen gjøre at det allerede på 100m er blandet inn kjøligere luft fra rommet. Temperatur inn må også måles så nær inntaket som mulig.
Om man er ute etter varme (Og det er man vell når man kjøper varmepumpe), kan jeg ikke tenke meg en billigere og bedre varmepumpe enn en isolert liten Coolix. En får 3-4 slike små Coolix for prisen av en av de "beste".

Min store Coolix har nå gått siden 19/9, brukt 3490kWh, snitt på 830W. I gjennomsnitt skulle jeg da ha klart meg med en liten Coolix, men den ville ikke ha maktet å holde varmen i huset i periodene med -15 ºC. Den isolerte Coolix inverteren avgir 4.6kW på -15 ºC. Før isolering ga den maks 3.3kW ved -12 ºC. Etter trikset med å overstyre temperaturføler på register slik at avising ikke går under lav luftfuktighet har jeg fått økt avgitt varmekapasitet med 12%, noe som hjelper mye på under ekstrem kulde.



 
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!