Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CIRKPUMP/hastighet  (läst 3029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ronny 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
CIRKPUMP/hastighet
« skrivet: 07 november 2005, 09:43:27 »
 :) Hej jag hwr wn fundering om vilken hastighet som det är bästa att köra pÃ¥ vid enrörssystem  har en ivt ht+ c9.

kör på hastighet 2 för att klara diff på 7-10 grader mellan utgående vb och ingående vb.

om jag ska höja hast till 3 för att få mindere skillnad mellan vb ut och in. Finns det någon fördel med detta?

Har läst på forum någonstans att detta ska vara bäst ?

av vilken anledning i så fall önskar ett klagörande av detta.

mvh Ronny 1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CIRKPUMP/hastighet
« Svar #1 skrivet: 07 november 2005, 12:02:58 »
:) Hej jag hwr wn fundering om vilken hastighet som det är bästa att köra på vid enrörssystem  har en ivt ht+ c9.

kör på hastighet 2 för att klara diff på 7-10 grader mellan utgående vb och ingående vb.

om jag ska höja hast till 3 för att få mindere skillnad mellan vb ut och in. Finns det någon fördel med detta?

Har läst på forum någonstans att detta ska vara bäst ?

av vilken anledning i så fall önskar ett klagörande av detta.

mvh Ronny 1

Det finns mycket skrivet om detta men jag ska försöka sammanfatta:

Har man ett köldmedium med glide (vilket du har) så bör skillnaden på VB in och ut vara större än 5 grader på grund av att annars så riskerar man att inte få fullständig kondensering.

Har du en IVT så har du antagligen 2 st cirkpumpar på varma sidan, en yttre med bypass förbi VP:n som garanterar cirkulation vid VV-laddning. I så fall ska du vara försiktig med att öka interna cirkpumpen, risken finns att du kan får flöde åt fel håll genom bypassen och därmed för hög returtemp till värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: CIRKPUMP/hastighet
« Svar #2 skrivet: 07 november 2005, 13:26:37 »
Nej, det är ingen fördel att öka hastigheten. 

Tänk på att cirkulationspumpen ger praktisk taget samma flöde oavsett vattentemperaturen. Den här årstiden när det inte är så kallt ute och radiatorerna inte är så varma blir därför temperaturskillnaden mellan VBin och VBut mindre än när radiatorerna är ordentligt varma.

Det bästa är att det är "rätt" temperaturskillnad när den största delen av värmen produceras och det blir senare när kylan kommer. Det kan visa sig att läge 1   3 är bäst när kylan kommer. Rättelse, det blev en tankevurpa där.

Oavsett inställningen på cirkulationspumpen gäller Carl N:s råd: Kontrollera att interna cirkulationsflödet är lägre än radiatorkretsens (= bypassledningens temperatur skall vara densamma som radiatorreturens).
« Senast ändrad: 07 november 2005, 17:28:32 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CIRKPUMP/hastighet
« Svar #3 skrivet: 08 november 2005, 14:30:46 »
En fråga i sammanhanget. Skillnaden på VB in och ut gäller bara när pumpen producerar radiatorvatten? När den stoppat och min bypass snurrar runt vattnet i systemet minskar skillnaden ner till noll för att därefter öka igen vid radiator produktion? Stämmer detta?
/A
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CIRKPUMP/hastighet
« Svar #4 skrivet: 10 november 2005, 14:26:13 »
En fråga i sammanhanget. Skillnaden på VB in och ut gäller bara när pumpen producerar radiatorvatten? När den stoppat och min bypass snurrar runt vattnet i systemet minskar skillnaden ner till noll för att därefter öka igen vid radiator produktion? Stämmer detta?
/A

Jepp!
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!