Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 februari 2012, 11:15:44 »

Jag har ju bara en 7 kW värmepump, med en slinga på 500 meter och ligger på ca 4.0-4.2 graders deltaT på KB, mätt med loggern, så 6 grader är väl inte orimligt med en VP som ger 10 kW eller mer. http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=4

Vilken hastighet går köldbärarpumpen på?

Räknar man med 9 kW (köldbäraren är kall) och COP 3,5 blir flödet mindre än 0,3 L/s vid deltaT = 6 grader vilket med 500 meter slinga skulle ge ett tryckfall i slingan på 0,24 bar. Cirkulationspumpen till en 10 kW pump borde klara av högre flöde.  Exempelvis köldbärarpumpen till en 11 kW 1226 Nibepump (har ungefär dubbla effekten jämfört med köldbärarpumpen till 8 kW) kan vid högsta fart ge en tryckuppsättning på 0,9 bar vid ett flöde på 0,3 L/s. Det skall räcka och bli över även med tryckfall i värmeväxlare och böjar. Problemet är att nu är det en Eco Partpump med okänd köldbärarpump.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 februari 2012, 00:13:29 »

om husen i området är likvärdiga och pump-dimensioneringen ligger mellan 10-17kw så är det väl rimligt att anta att de med 10kw har en snål dimensionering, låg installationskostnad och högre löpande förbrukning och att de med 17kw har full täckning låg löpande förbrukning och hög installationskostnad.

Det enda problemet som jag kan se är att din värmepump inte fixar att i kombination med elpatron ge er den värme ni behöver. Där verkar ju felet främst ligga. Att få värmepumpen att ge mer kan ju gå men det blir ju då ytterst marginellt får man gissa.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 23:53:04 »

OK undrande :)

Finns kanske lite att trixa till i alla fall Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 februari 2012, 22:53:40 »

Jag har ju bara en 7 kW värmepump, med en slinga på 500 meter och ligger på ca 4.0-4.2 graders deltaT på KB, mätt med loggern, så 6 grader är väl inte orimligt med en VP som ger 10 kW eller mer. http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=4
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 februari 2012, 22:51:20 »

Sedan var Roland skeptisk till att du skulle ha +1 grad in efter 4 mån drift,  men det har jag med.  Jag har bara 280m till en 5,5 kw maskin.

Skeptisk var att ta i, undrande är ett bättre ord. Jag tyckte att det borde vara rimligt med högst noll grader in så här sent på vintern och efter en kall period men jag har ingen erfarenhet av jordvärmeslingor. +1 grad in verkar alltså vara ett rimligt värde. Om det genom att öka flödet går att få upp temperaturen på utgående köldbärare kommer det att öka pumpens effekt en del. Håller med om att en halv till en kW till bör det gå få ut.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 20:47:33 »

Om du har 6K i delta ( 6 graders skillnad in och ut) så kommer din förångning att hamna lägre än om du bara haft 3K i delta.  3K säger tillverkarna är optimalt

Om vi tittar på din kompressor och uppskattar förångningen baserat på 1 grad in så kommer din kompressor att lämna c,a 0,5 -kanskae 1 kw mer i bästa fall.   Detta kommer belasta din kollektor mer dock.   Sedan var Roland skeptisk till att du skulle ha +1 grad in efter 4 mån drift,  men det har jag med.  Jag har bara 280m till en 5,5 kw maskin.

Så visst är det osannolikt att man har det men det är inte omöjligt.  Kolla dit filter på ink brine.   
Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 20 februari 2012, 20:37:36 »

Går ej att tilläggs isolera mera, tak strukaturer på botten våningen , och utåt är det orimligt.
Lister i alla fönster finns .

Roland : Förklara mer om köldbärartempen.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 februari 2012, 19:14:21 »

Går det att kompletera med ett borrhål eller dyligt?
Men då räcker inte pumpen eller?

Enbart komplettering med ett borrhål hjälper inte mycket, det behövs en kraftigare pump. Men installeras en kraftigare pump räcker inte befintlig markslinga så det behövs ett borrhål också. Det blir i princip en helt ny anläggning.

Jag har funderat över köldbärartemperaturerna. Cirkulationspumpen skall klara av att ge betydligt högre flöde än det som ger 6 graders differens. Det kan vara så att någon av givarna visar fel. Frågan är om det är rimligt med plusgrader in så här års. 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 februari 2012, 17:47:19 »

Googla energideklaration och din kommun, brukar kosta typ 5000 kr.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 februari 2012, 17:46:40 »

Om du borrar får du lov att parallell-koppla slingorna.
Fast billigast torde det bli att tilläggsisolera om det är möjligt.
Har du kopplade tvåglasfönster utan dammtätningslist mellan bågarna kan du spara en hel del bara på att öppna bågarna och sätta in dammtätningslister. 
Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 20 februari 2012, 17:45:25 »


Intressant att diskutera med er alla som svarar på mitt problem  :)

Finns det någon besiktningsman eller liknade inom detta ?
Vore intressant att ha någon som kan göra ett utlåtande på plats.
Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 20 februari 2012, 17:39:49 »

2 plan ca 110 m2 styck.
Ved pannan är inte varm, bara ena tanken.
Utrymet som anläggningen står i värms inte .

Pumpen har aldrig tidigare klarat av det heller.
Problemet har bollats runt inom bolaget och diverse " lov" ord har ut lovades av projektledarn.

Går det att kompletera med ett borrhål eller dyligt?
Men då räcker inte pumpen eller?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 februari 2012, 17:07:55 »

När vedpannan har stått ett tag är den kall då  Sc:,h i acktanken blir det inga förluster om den står i ett utrymme som ska värmas upp.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 20 februari 2012, 16:13:29 »

Du har haft värmepumpen i några år skriver du, hur har den gått förr om åren? det har ju varit betydligt kallare vintrar förr än såhär.
Har den bättre förr kanske det är något fel på värmepumpen? kanske gasbrist, felinställd expansionsventil eller liknande.
hur ser ditt hus ut, är det enplan 220m2 eller övervåning med 110m2 per våning?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 februari 2012, 15:31:55 »

I vilket läge står köldbärarpumpen när köldbärartemperaturerna är +1/-5? Ställ den på högsta fart om den inte redan går på den farten.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 15:13:47 »

Det är nog en lite knasig koppling med tankarna och skorsten kyler som Rickard sa.  Bilder vill vi ha nu.

jag vet  vi blir aldrig nöjda ;D *vinkar*
Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 20 februari 2012, 15:10:57 »

Vi lämnade förutsättningarna 220 m2 , dåligt isolerade väggar, dubbel koppl fönster, bra isolerad vind.
Fanns bara plats på tomten för 500 m slang.
Räcker inte det så kan vi borra istället, men det skulle räcka enligt deras beräkningar.
Har tyvärr aldrig fått sen några ritningar eller beräkningar, bara muntligt.
Har persoliga kontakter inom samma firma men på andra avdel.
Så vi litade på dom. ( Blåögt , ja)
Så dom föreslod 10,5 kw Ecopart, Eco logig, shuntat system , 500 lit. strömsnäs tankar 2st.
Kopplat ihop med den befintliga vedpannan.
För att kunna elda vid riktig vinter.
Nu klarar ju inte Vp av detta  vilket är besvärligt för oss och dom.

Ja pumpen har inte stått still en gång den senaste 4 mån.
Pumpen har aldrig klarat av att komma upp i önskat värde.

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 14:55:57 »

Precis  70w/m2 plus en halv i VV typ.  Frågan är vad står det i offerten egentligen.  Kanske har de missbedömmt ngt eller kanske inte??
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 februari 2012, 14:50:35 »

Huset ligger i halland , normaljord , slang avstånd 1 m , djup 0,9-1m
Hur tolkas detta?

Då är det inga problem med permafrost pga för högt uttag per m2 markyta. 100 - 200 meter mer slang hade varit bra för en 10 kW pump men det kommer att fungera.

Det är inte rimligt med spetsvärme vid noll grader. Är det verkligen sant att pumpen har gått kontinuerligt de senaste 4 månaderna? Klarar pumpen att värma huset ner till noll grader ute krävs grovt räknat 0,5 kW per grad för att hålla huset varmt. Det skulle i så fall behövas en pump på 15 kW om den skall klara ner till -10 utan tillsatsel. Som sagt, grovt räknat.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 14:19:17 »

Inte min heller.  Min klarar -3 inte en grad mer :'( ;D

Då kommer vi till frågan

Vad köpte du
Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 20 februari 2012, 14:16:08 »

Huset kan säkert behöva 15 kw.
Många i området har liknade hus och då oftast 350 + 350 m slang och varierande pumpar
men alla ligger mellan 10-17 kw.
Pumpen har inte stått still en enda gång dom senast 4 månaderna.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 14:01:10 »

Ok  den ger 10,0 kw i samma cykel som jag sa tidigare.   Eftersom den ger dig 10kw  så känns det som om kåken verkligen drar 15 kw  tror du det?
Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 20 februari 2012, 13:51:10 »

ZH30K 4E heter maskinen som sitter där nu.

Har som sagt 2 aktankar a 500 lit, en används bara , vill jag elda så öppnar jag till nästa också.
Så man kan säga att Vp jobbar mot en aktank a 500 liter , sedan toppas varmvattnet i en beredare .
Aktanken kommer aldrig över 39 grader !!

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 13:29:19 »

Ja jag tog 70 i allt,  har jag läst för dåligt nu igen? :-\ ;D
Skrivet av: cougar
« skrivet: 20 februari 2012, 13:26:13 »



Då blir det typ spets vid 0 om du har 14-15 kw i toppefffekt   70w/M2

då räknar du 70W/m2 på hela ytan 220m2?
jag antog att det var ett tvåvåningshus "villavillerkulla från 20-talet" då hamnar du lite lägre i toppeffekt typ 11,5 - 12KW någonstans
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 20 februari 2012, 12:54:57 »

Jag har också cirkulation genom vedpannan, men shunten är alltid stängd utom om jag vill påföra värme till radiatorslingan, den gamla cp:n avstängd, eldar gör jag för varmvatten och underhåll av skorsten och drag, men som sagt shunten helt stängd.
Skrivet av: Timmerhus
« skrivet: 20 februari 2012, 12:47:21 »

Har samma problem, fast självförvållat, firman rekommenderade 16kw.
Innan hade jag elradiatorer på sammanlagt 11,6kw och de gick aldrig för fullt.
I höstas när det var +-0  gick pumpen på halvfart men nu går den nästan för jämnan vid samma ute temp.
Det har ju blivit mycket kallare i hålet det har tydligen stor inverkan.(in +1 ut -4)
Jag har fått krypa till korset och köpt en elkassett att sätta efter pumpen.

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 12:27:30 »

97,3 % effekt eller energi?   

Inte en chans att du klarar dut med 97,3 i energitäckning, då blir det snarare som du har det nu, spets från 0 typ.

Har du det i effekt, vilket det ju verkar som så kanske du borde klara 10- i alla fall. 

Vilken kompressor sitter det i maskinen, ZH26 ?  om så är fallet borde den ge dig runt 8,5 - 9 kw nu typ.
Om vi förutsätter att du har lite risigt flöde på KB och kör ut 43 ur kondensorn.

Då blir det typ spets vid 0 om du har 14-15 kw i toppefffekt   70w/M2

Vad beställde du, vad står i offerten,  det är intressant som de andra säger *vinkar*

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 februari 2012, 12:24:16 »

Räkna med att du får förluster i panna och acktankar om flödet går igenom dessa.
Att du har kallt inne beror troligen enbart på att du inte tillåter något eltillskott.
Om du aktiverar eltillskottet måste du först sänka kurvan, annars kommer kompressorn troligen att stanna, och du står där med en ren elpanna.

Har du någon ritning på hur ditt system ser ut, alltså värmepump, acktankar och panna.
Cirkulerar vattnet genom pannan?
Har du en helt igenom dragfri panna?
Har du självdrag genom pannan så kan du förlora rätt mycket effekt den vägen, jag tycker det känns lite väl tidigt att det skall bli kallt inne redan vid nollan i utetemp om du inte har andra energitjuvar som borde gå göra något åt.

Värmeförluster i acktankar/panna misstänker jag är de största bovarna, i värsta fall är förlusterna så pass stora att det skulle varit billigare att aldrig elda med ved även om veden är "gratis".

Hur får du tappvarmvatten?

Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 20 februari 2012, 12:14:30 »

Styrde den gamla anläggningen med en shunt i källarn och hederliga gamla termostater på elementen.
Nu styrs allt med en innegivare och en ute givare, elementen är öppna på max.
Tidigare fram ledningtemp vet jag ej men skulle tro 60 grader.
Varför spetsen sitter i botten vet jag ej.
Inte ska man väl behöva spetsvärme vid +-0 ??

När vi gjorde instal. så anlitades ett stort välkänt bolag.
Det ända vi ville var att huset ska hålla 21 grader, valde att behålla den gamla ved pannan för
att kunna elda om det blev riktig vinter ( -10).
Nu har det ältas fram å tebaka , börjat trötta .
Bad  Ctc Enertech om en beräkning nu i efterhand  och dom fick samma förutsättningar, dom rekomenderade minst 700 m slang och Eco Part 12 , anlägg skulle då klara  (DUT) 17 minus , 97, 3 % av behovet,framled vid DUT  55grader.

Sitter ju nu med  Ecopart 10,5 och 500m i en slinga.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 februari 2012, 10:11:36 »

För hög kurva?
Går detta att ställa in ?

Du har alltså inte satt dig in i hur systemet fungerar? Hur styrde du framledningstempen med den gamla anläggningen? Vilken framledning behövde du då när det var som kallast ute?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 10:05:09 »

Hur är det dimensionerat?  Jag får det till runt 14-15 kw i toppeffekt. Du säger att det är dåligt isolerat förutom lite extra i taket.  Kanske vill du då ha 70w/M2 vid DUT.  Sedan lite VV på det.  Ja då klarar din maskin huset till runt 0:an som du ser nu.  Det går säkert att justera så att du kan klara några grader till. 
Varför spetsen i botten på en ack?
Hur ville du att inst skulle dimensionera?
 *vinkar*
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 februari 2012, 09:58:19 »

Det spelar ingen som helst roll om företaget är anslutet till SVEP eller inte, jag skulle nog säga att det är en fördel för kunden om företaget INTE är medlem då SVEP tenderar att dömma icke-medlemmar lite hårdare.
Svep har ingen makt att lagföra sin dom, men deras ord väger tungt om målet kommer upp i tingsrätten och målet döms nästan alltid i enighet med sveps utredning

Men då måste man som sagt driva målet till tingsrätten...  :P
Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 20 februari 2012, 08:09:27 »

För hög kurva?
Går detta att ställa in ?
Har en 6 kw elpatron i botten på en av Aktankarna, men patronen är avstängd.
Anser att Vp ska klara +-0 grader som vi har .
Kyler det höga brinevärdet ner marken ??
Skrivet av: cougar
« skrivet: 20 februari 2012, 07:52:51 »

jag  tycker inte det ser så fel ut jag får 11,5 KW toppeffekt och 2X330 meter slang vid ett snabbt överslag beräknat på 120kvm undervåning+100kvm övervåning och 100% effekttäckning.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 februari 2012, 07:18:44 »

Om du får 19 grader varmt inne med 39 graders framledning har du alldeles för högt ställd kurva, börvärdet indikerar att reglerdatorn "Vill" köra ut 58 grader varmt vatten till radiatorerna, vilket skulle ge dig typ 30-35 grader varmt inne...

Eftersom framledningstempen inte kommer upp i önskad temp förutsätter jag att du inte har några elpatroner igång?
Är det medvetet, eller någon miss i inställningarna?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 20 februari 2012, 07:07:32 »


Nästa steg är att kolla om installatören är med i SVEP.
http://www.svepinfo.se/medlemmar/aterforsaljare/

Är han inte medlem så är det bara att beklaga, men finns han med där så reklamerar du här:
http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/

Kan också upplysa om att ARN inte befattar sig med värmepumpar.
Det spelar ingen som helst roll om företaget är anslutet till SVEP eller inte, jag skulle nog säga att det är en fördel för kunden om företaget INTE är medlem då SVEP tenderar att dömma icke-medlemmar lite hårdare.
Svep har ingen makt att lagföra sin dom, men deras ord väger tungt om målet kommer upp i tingsrätten och målet döms nästan alltid i enighet med sveps utredning
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 februari 2012, 23:21:59 »

Misstänker att du vill reklamera?
Har du kvar kalkylen, det är denna som är nyckeln till reklamationen.
Där ska förutsättningarna finnas med, hur mycket energi huset beräknas kräva, hur stor besparing det ska bli med värmepump samt vilket utetemp som den klarar utan tillskott. Stämmer inte detta och du har på fötterna att installatören räknat galet så har du kanske en chans att kunna reklamera.

Nästa steg är att kolla om installatören är med i SVEP.
http://www.svepinfo.se/medlemmar/aterforsaljare/

Är han inte medlem så är det bara att beklaga, men finns han med där så reklamerar du här:
http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/

Kan också upplysa om att ARN inte befattar sig med värmepumpar.

Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 19 februari 2012, 22:53:32 »

Vad händer med marken om det är för stor diff på brinen +1 / -5 ??
Har sett en del träd som börjat bli hängiga i sommras/höstas.
Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 19 februari 2012, 22:41:31 »

Vp har aldrig klarat lev önskad temp under okt-april.
Inne temp är ställd på 22 , men tempen nu är 19grader.
Brin +1/-5
Framled 39 Bör 58
Vp 41
Rad 35 Bör 47
Hetgas 70

Huset ligger i halland , normaljord , slang avstånd 1 m , djup 0,9-1m
Hur tolkas detta?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 februari 2012, 21:54:38 »

Det behövs lite mer uppgifter om anläggningen, utifrån vad som är skrivet går det inte att säga så mycket. Det är väl stor temperaturskillnad på in- och utgående köldbärare om givarna visar rätt men det kan man inte utgå från.

Var ligger huset? Ner till vilken utetemperatur klarar pumpen ensam att värma huset? Att pumpen inte klarar att få upp framledningstemperaturen till mer än 43 grader säger inte mycket. Det gör inte min heller men pumpen producerar ändå ca 95 % av värmebehovet.

Man brukar räkna med att ta ut 10-15 W/m slang när det gäller en markvärmeanläggning. Här ligger värdet i övre delen av intervallet. Hur långt avstånd är det mellan slangarna?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 februari 2012, 21:54:25 »

Hur kallt klarar vp tempen till ? En sak du kan göra är att öka hastigheten på kalla cp men har du en st 500 meters slinga kanske den står på max redan diffen in ut på brine bör ligga runt 3 grader du har ju + grader in i vp det är rätt många som får minus grader in.
Skrivet av: Huggarn
« skrivet: 19 februari 2012, 21:41:28 »

Hej.

Satte in en Jordvärme anläggning för ett par år sedan.
Eco Part 10kw , Eco Logic , 500m slang, ihop kopplat med den tidigare befintliga ved panna och Aktank ar 500lit x 2st.
Tanken var att elda som komlement då det är riktigt kallt.
Huset vi bor är ett "villa Villekulla"  220 m2 trähus , byggt 1920.
Tilläggs isolerat på vinden med 35 cm ekofiber , men annars dåligt isolerat.
Men enligt installatören så skulle det inte vara några problem.
Men men så fel det blev.
Vp har aldrig klarat komma över 43 grader på fram led och likväl rad temp är riktigt låg.
Brinen är 1/ - 5.
Vad gör man???
Installationen är utförd , slangen ner , gräset klart....
Vem har ansvaret?
Går det att komlpetera?
Blir det peramfrost, nja kanske inte men marken blir kraftigt nerkyld ...
Vill ju bara att det ska bli bra!!
Verkar som hela skiten är under dim.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!