Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Caldo X25 gÃ¥r on-off  (läst 7042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2018, 17:14:38 »
Javisst är det väldigt irriterande när pumparna inte kan stega ned lite vettigt utan att gå i off-läge, det hjälper inte heller att höja börvärdet med några grader mer än tillfälligt eftersom när pumpen har uppnått det inställda/upphöjda börvärdet och stegar ned igen så går den i off-läge på nytt och fortsätter precis på samma sätt som den gjorde med börvärdesinställningen innan.
IR-termometer är alldeles utmärkt att använda sig av när det gäller att kolla rörgenomföringen i väggen så att det inte läcker in någon kalluft utifrån, däremot kan man inte mäta utblåstemperatur från innerdelen med en IR-mätare.
Har du fått igång någon energimätning av pumpen ännu eller??
« Senast ändrad: 21 januari 2018, 17:28:40 av Karis »

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2018, 22:01:39 »
Nej ingen energimätning ännu  ;) Elektrikern har lite restpunkter att göra sedan senaste renoveringen och när han kommer ska jag be honom sätta in en enerigimätare. Mäta utblÃ¥set
med IR-Termometer funkar inge vidare. Jag brukar tejpa fast en prob när jag vill mäta hur den jobbar. Kruxet är att den startar på för hög effekt. Hade den börjat på
lite lägre tror jag att den klarat att stega ner helt. Jag ser ju att den jobbar sig nerÃ¥t men den hinner inte fullt ut innan den gÃ¥r off. Nu eldar jag i kakelugnen 2 ggr/dygn och dÃ¥ är det kört ändÃ¥  ;) Den gÃ¥r bara lite sporadiskt i takt med att kakelugnen svalnar. SÃ¥ länge jag eldar behöver jag bara en pump pÃ¥ bottenvÃ¥ningen( i alla fall ner till -10). Men gör jag inte det behöver jag tvÃ¥. Efter 16 Ã¥r av daglig vedeldning är det inte alltid lika kul. Händer att jag är lat och dÃ¥ känns det skönt att veta att man inte behöver. Blir det riktigt kallt ute, ja dÃ¥ behöver jag definitivt använda den. Huset är frÃ¥n -26 men isolerat i takt med att jag renoverat. Det var nog mest därför jag köpte en sÃ¥ pass kraftig pump. I "normala" förhÃ¥llanden kunde jag klarat med en mindre.

« Senast ändrad: 21 januari 2018, 22:03:47 av E9:an »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo X25 går on-off
« Svar #17 skrivet: 22 januari 2018, 12:04:40 »
Kruxet är att den startar pÃ¥ för hög effekt. Hade den börjat pÃ¥ lite lägre tror jag att den klarat att stega ner helt. Jag ser ju att den jobbar sig nerÃ¥t men den hinner inte fullt ut innan den gÃ¥r off.     
Ja problemet är nog inte att den startar upp på hög effekt för det gör nog i stort sett alla pumpar efter att de har varit nere i off-läge, varit avstängda alt att de startar upp efter en avfrostning, och det gör de för att snabbt kunna få upp trycket och värmen i systemet igen efter stoppet. Utan själva problemet är väl att pumpar med höga lägsta värmeavgivningar är sämre på att kunna stega ned värmen på pumpen efter uppstart på ett bra sätt utan att för den skull gå ned i off-läge igen.
« Senast ändrad: 22 januari 2018, 12:07:17 av Karis »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!