Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 24 januari 2007, 16:09:51 »

Jag skötte en gång om en tempväxlare, en stor maskin tillverkad i tyskland som kostade någon miljon.

Den fungerade så att upptill fanns ett värmeskåp och under fanns en kylkammare och sen fanns en hiss som åkte mellan skåpen.
I värmeskåpet så kunde man ha tex +60grader och kylkammaren -60 grader.

Sen var de bara att låta rymdelektronik fara upp och ned mellan kammrarna och chockas.

För att kunna nå -60grader så fick förångningstemperaturen ligga på -70grader. konenseringstemp -25

En kompressor med R-13 (på den tiden) som kyldes av en kompressor med R-22 som kyldes av vatten så funkade allt "bra" dvs ett tag.

Kompressor haverierna löste av varandra och tillverkaren kunde inte begripa vad som var fel!
Tills att vi själva började kolla oljeåterföringen ett lite projekt i sig!
Det visade sig att oljan var vanlig kompressorolja till frysar en mineralolja med en flockningstemperatur på -40 grader.

Då fanns ju inte lika mycket oljor att välja på då men tillslut fick jag tag på en helsyntetolja som hette Zerol i england och med flocktemperatur -70grader.
Komressorerna höll. kort där efter förbjöds i stället R-13 och eftersom jag endast vågade erbjuda konvertering på egen risk till R-23 så fattades ett kostsamt beslut på utbyte till helt ny maskin. varje stopp kostade enorma summor och oljor å kompressorer flögs fram till stora pengar.

Så det är inte alltid tillverkarna tar oljor på allvar och testerna som görs verkar ha fungerat ett dygn eller så sen tror man kanske en massa beträffande längden på cykler osv, i verkligheten körs sen maskinen i en vecka i ett sträck på -70 grader.

Så pajar det och sen fattar ingen vad som hänt.

Dom första kompressorerna gick på garanti sen avsa sig kompressortillverkaren Prestcoold garantierna trots att dom inte kunde hitta orsaken till alla brustna vevstakar. dom gick rakt av vilket inte var så konstigt då dom var av gjutmateriel och kolvarna fastnade.

vid demontering fick kompressorerna läggas på sidan och vändas för att trocklas ut mellan alla rör, detta medförde att oljan frigjorde kolvarna och inte ett spår syntes av vad som skett och inte ens fabrikanten tittade på oljenivåerna utan på tillverkning och köldmediediagram och väskeslag.   

Trot eller ej men oljebrist är faktiskt inte så lätt att avslöja i efterhand som man tror det handar till stor del om diagnos utifrån specar och temperaturer.
mer eller mindre kvalificerade gissningar, men en sak är absolut det viktigaste att inte acceptera avsteg från sådana saker som tex rätt olja till rätt temperaturområde. när en maskin väl har tinats upp så syns inga spår.   
   
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 24 januari 2007, 15:26:55 »

Om Sanyos begränsning skulle bero på  Bosses teori så skulle de ju ha kunnat satt begränsningen till typ -34 grader.  Sc:,h


//Krister

Är det samma olja i de båda maskinerna? Bosses ex var ju basserat på en Panna med viss olja. FÖ är det väl som med det mesta. Man vill väl ha en viss säkerhetsmarginal. 



Nja vet inte om det är samma olja i dem men antog att det är ungefär likadan olja.... men iofs det kan ju skilja en del.

Jo visst kan det vara bra med en liten säkerhetsmarginal...... men kanske inte nödvändigt med typ 15 grader som i Sanoyns fall.


//Krister
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 24 januari 2007, 15:18:31 »

Om Sanyos begränsning skulle bero på  Bosses teori så skulle de ju ha kunnat satt begränsningen till typ -34 grader.  Sc:,h


//Krister

Är det samma olja i de båda maskinerna? Bosses ex var ju basserat på en Panna med viss olja. FÖ är det väl som med det mesta. Man vill väl ha en viss säkerhetsmarginal. 
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 24 januari 2007, 15:15:33 »

Hade jag svarat för ett år sedan så hade jag sagt att MartinX har en smart lösning på problemet med att pumparna avfrostar i onödan i tex norrland.

Jag har vunnit mycket erfarenheter sen dess och anser nu att avfrostningar tidsmässigt är helt nödvändiga i luft/luft sammanhang.

Detta säger jag utan att veta om det gäller alla modeller vilket mycket väl kan vara fallet.

Låga utetemperaturer ger låga förångningstemperaturer som (nu är det risk för att bosse fastnat i vinkelvolten) hämmar oljeåterföringen till kompressorn.

Genom att avfrostningen ingriper och ett kort tag höjer förångningstempraturen så levereras sammtidigt oljan tillbaka till kompressorn och cirkeln sluts.

vid lågtemperaturdrift så är det enormt viktigt att ha en oljeavskiljare som hindrar att oljan tappas bort ute i systemet och att den hela tiden återförs till kompressorn därför är frysar utrustade med just en oljeavskiljare.

(Oljeavskiljaren avskiljer oljan från hetgasen direkt efter kompressorn)

Våra värmepumpar är frysmaskiner där utetemperaturen bestämer förångningtemperturen och dessa saknar oljeavskiljare därför att den reversibla driften gör detta onödigt vilket betyder att fortgår driften tillräkligt länge vid låga utetempeaturer så går kompressorn till slut tom på olja.      

jag vet att detta låter som sience fiction men det stuntar jag i.

Vissa kompressorer är känsligare för drifttiden = mängden olja som lämnar kompressorn innan avfrostning och olika kompresorer påverkas av detta på olika sätt, vissa maskiner tex vanliga frysboxar påverkas inte alls eftersom oljan inte har någon slurkeburk att fastna i.

Kontentan av vad jag sagt är att skulle man bygga en opimal avfrostning som bara avfrostar när det behövs så måste en oljeavkiljare monteras in på hetgasen.

En del uppmärksamma tycker sig känna igen detta ifrån en annan tråd vilket stämmer.
Det gällde där E9DKE men förhålladet är det samma avsett modell eller fabrikat eller köldmedium det som skiljer på vad som händer är hur kompressorn använder sin olja.

Betydelsen av detta är att ju djupare förångning är ju tätare bör avfrostning vara, i Fallet E9 så är det tiden melan avfrostningen som avgör. 0 grader med mycket fukt = djupförångning och lång drifttid mellan avfostningarna 80 minuter eller 2 timmar = -35grader i förångningstemperatur.
I norrland vid  -35 grader så förhållandet exakt det samma men med 40 minuter mellan avfrostningarna detta räddar ett stort antal maskiner från en kvalfylld död.

Så avfrostningarna skall fungera som dom gör och MartinX HE-maskin fungerar som den skall men med ökad risk vilket kan kompenseras för enligt annan tråd.
 



Tjena Bosse.

Hur skulle en kompressorvärmare påverka det hela. (skulle de sk riskerna försvinna då?) Dvs skulle tidsintervallet mellan avfrostningar kunna utökas?
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 24 januari 2007, 14:49:49 »

Om Sanyos begränsning skulle bero på  Bosses teori så skulle de ju ha kunnat satt begränsningen till typ -34 grader.  Sc:,h


//Krister
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 24 januari 2007, 14:44:13 »

När vi ändå är inne på att skrämma norrläningar,

så finns det jag kallar flockningstemperatur eller då parafinering av oljan i förångaren sker, punkten för detta startar vid den temperatur som i bilden nedan kallas flyttemperatur och eftersom oljan i en E9DKE är 68 så är oljan flytande över -36grader.

Med andra ord så bör man i norrland även titta på detta vid val av värmepump eller överväga byte av olja.

När jag besökte vittangi så var nattempraturen -38grader 8) men likt glykol så uppräder oljan så att den börjar tjockna till vid -36grader men det kan jag säga att den har små utsikter att komma från förångaren vid temp under -36grader.

Stopp av kompressor bör självklart göras vid sådana tempraturer samt att gärna kombinera stoppet med vevhusvärmare.
 
 






Kan det då vara så att sanyos begränsning vid -20 är berättigad????
Skrivet av: Marta
« skrivet: 24 januari 2007, 13:53:45 »

Ett företag som Panasonic borde vara kapabelt att samla in fakta om var i världen deras nuvarande lösning fungerar som sämst och sedan göra verkliga tester på denna plats.

De långa avfrostningarna tycker jag är väldigt irriterande. Min förra maskin frostade av jättesnabbt genom att inte stanna innedelens fläkt under avfrostning. Det tog bara några få minuter.

Nu har jag ett experiment igång med två 1kW värmefläktar som blåser ner i innedelen när den avfrostar. Luckan är också låst i öppet läge och stora luckan alltid öppen. En "tokavfrostning" går på mindre än 4 minuter, ungefär det dubbla om det verkligen finns is.

Med det här arrangemanget stannar temperaturen på gasröret mellan 10 och  15 minusgrader vid avfrosting. Antar att det också är bra för att underlätta återföring av olja till kompressorn. Vid normal avfrostning blir gasröret minst -25. Där fick jag H16-panik och bröt strömmen, annars hade det nog blivit ännu kallare.

Man borde som användare ha en valmöjlighet: Långa avfrostningar med komfortabelt igenkorkad innedel, eller snabba effektiva med fläkten igång och en mild ishavspust från innedelen.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 24 januari 2007, 12:29:59 »

Jag tror att det är rent jäkligt att lösa detta smart

Avfrostning i onödan vill man ju undvika och något som är ännu mer irriterande är om maskinen jobbar i en halvtimma mot en igensatt förångare.

Jag tror att avfrostningen är noga utprovad att fungera i en klimatkammare men denna klimatkammare saknar befuktning som fullkomligt vräker vattenånga över förångaren i 0 till -2 grader detta väderförhållande finns inte egentligen utan är ett resultat av att dimma och underkylt regn gör att luften inte innehåller 100% relativ fuktighet utan 200% vem vet 300%.

Nu menar jag inte längre luftfukighet utan iskallt spöregn som luften innehåller men som befinner sig i kondenserad form.

Luft kan innehålla upp till 100%, pyttsan häller man en spann vatten mot förångaren så innehåller luften just då flera tusen % det är här klimatkmmaren inte hänger med riktigt.   
Skrivet av: Marta
« skrivet: 24 januari 2007, 11:57:54 »

Vad är avsikten med att avfrostningen är blockerad den första timman efter uppstart?

Så är det på i varje fall E9DKE enligt både servicemanual och erfarenhet.

Varför är där en minimitid mellan avfrostningar när förångningstemperaturen är jättemycket lägre än utetemperaturen?
Maskinen ger ju ändå ingen värme i det läget, bara sliter hårt och förvärrar ispinnen så den blir svårare att avfrosta.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 24 januari 2007, 11:41:24 »

När vi ändå är inne på att skrämma norrläningar,

så finns det jag kallar flockningstemperatur eller då parafinering av oljan i förångaren sker, punkten för detta startar vid den temperatur som i bilden nedan kallas flyttemperatur och eftersom oljan i en E9DKE är 68 så är oljan flytande över -36grader.

Med andra ord så bör man i norrland även titta på detta vid val av värmepump eller överväga byte av olja.

När jag besökte vittangi så var nattempraturen -38grader 8) men likt glykol så uppräder oljan så att den börjar tjockna till vid -36grader men det kan jag säga att den har små utsikter att komma från förångaren vid temp under -36grader.

Stopp av kompressor bör självklart göras vid sådana tempraturer samt att gärna kombinera stoppet med vevhusvärmare.
 
 
Skrivet av: Eggman
« skrivet: 24 januari 2007, 10:01:49 »

Tack Bosse för det otroligt seriösa svaret.. Bockar mig djupt..   Thumbsup  studs
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 24 januari 2007, 09:57:26 »

Hade jag svarat för ett år sedan så hade jag sagt att MartinX har en smart lösning på problemet med att pumparna avfrostar i onödan i tex norrland.

Jag har vunnit mycket erfarenheter sen dess och anser nu att avfrostningar tidsmässigt är helt nödvändiga i luft/luft sammanhang.

Detta säger jag utan att veta om det gäller alla modeller vilket mycket väl kan vara fallet.

Låga utetemperaturer ger låga förångningstemperaturer som (nu är det risk för att bosse fastnat i vinkelvolten) hämmar oljeåterföringen till kompressorn.

Genom att avfrostningen ingriper och ett kort tag höjer förångningstempraturen så levereras sammtidigt oljan tillbaka till kompressorn och cirkeln sluts.

vid lågtemperaturdrift så är det enormt viktigt att ha en oljeavskiljare som hindrar att oljan tappas bort ute i systemet och att den hela tiden återförs till kompressorn därför är frysar utrustade med just en oljeavskiljare.

(Oljeavskiljaren avskiljer oljan från hetgasen direkt efter kompressorn)

Våra värmepumpar är frysmaskiner där utetemperaturen bestämer förångningtemperturen och dessa saknar oljeavskiljare därför att den reversibla driften gör detta onödigt vilket betyder att fortgår driften tillräkligt länge vid låga utetempeaturer så går kompressorn till slut tom på olja.      

jag vet att detta låter som sience fiction men det stuntar jag i.

Vissa kompressorer är känsligare för drifttiden = mängden olja som lämnar kompressorn innan avfrostning och olika kompresorer påverkas av detta på olika sätt, vissa maskiner tex vanliga frysboxar påverkas inte alls eftersom oljan inte har någon slurkeburk att fastna i.

Kontentan av vad jag sagt är att skulle man bygga en opimal avfrostning som bara avfrostar när det behövs så måste en oljeavkiljare monteras in på hetgasen.

En del uppmärksamma tycker sig känna igen detta ifrån en annan tråd vilket stämmer.
Det gällde där E9DKE men förhålladet är det samma avsett modell eller fabrikat eller köldmedium det som skiljer på vad som händer är hur kompressorn använder sin olja.

Betydelsen av detta är att ju djupare förångning är ju tätare bör avfrostning vara, i Fallet E9 så är det tiden melan avfrostningen som avgör. 0 grader med mycket fukt = djupförångning och lång drifttid mellan avfostningarna 80 minuter eller 2 timmar = -35grader i förångningstemperatur.
I norrland vid  -35 grader så förhållandet exakt det samma men med 40 minuter mellan avfrostningarna detta räddar ett stort antal maskiner från en kvalfylld död.

Så avfrostningarna skall fungera som dom gör och MartinX HE-maskin fungerar som den skall men med ökad risk vilket kan kompenseras för enligt annan tråd.
 

    

Skrivet av: Eggman
« skrivet: 24 januari 2007, 09:41:58 »

har mätt nu på morgonen. - 15  ºC avfrostar ingefär varje 1,5 timma. När man sedan går ut o kolla på batteriet så är det i stort sett rent.. Den avfrostar ju mindre i snöstorm och 0 ºC .mm man börjar ju undra.. Kan ju inte vara den optimala lösningen. Det blir ju iallafall inte isstopp  ;) Men man vill ju ha så mycket värme som möjligt. Det måste ju finns en anledning.
Skrivet av: teery
« skrivet: 24 januari 2007, 08:28:36 »

Samma sak på min E12dke. Avfrostar trots att det inte behövs. -20 ºC kallt nu, så elementen behövs för att inte huset ska bli för kallt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2007, 08:25:34 »

Min granne fick sin HE9 installerad i förrgår, samma "problem" där.
Avfrostning triggas helt utan anledning och värmeproduktionen upphör helt i onödan, dessutom tar det 15 minuter innan den börjar leverera värme igen.

Känns väldigt onödigt, men är kanske nödvändigt för att det skall fungera oavsett väderförhållanden (t.ex. vid snöfall).
Skrivet av: Eggman
« skrivet: 24 januari 2007, 07:31:54 »

mm det kanske är så det är.. Känns bara så onödigt att den avfrostar när det inte behövs. Förlorar ju värme då ºC  ;)
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 24 januari 2007, 07:24:35 »

kan tänka mig att avfrostningen styrs både på timer & givare.......då kan det inte gå fel....... *vinkar*
Skrivet av: Eggman
« skrivet: 24 januari 2007, 06:38:29 »

Har en he9:a som nu när det är kallt -15 vill frosta av en gång i timmen utan att det behövs.Ute batteriet är helt ren. Ska det va så eller är det nått fel. det kommer ju värme.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!