Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra fläkt vid strömavbrott  (läst 874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
Köra fläkt vid strömavbrott
« skrivet: 22 mars 2023, 18:30:05 »
Finns det någon med erfarenhet att koppla in antingen ett externt elverk (växelström eller likström) eller ett fritidsbatteri (likström) för att få fläkten i frånluftsvärmepumpen att fungera vid ett eventuellt strömavbrott?

Kanske även cirkulationspumpen?

Vet inte om fläkten i frånluftsvärmepumpen, i mitt fall en F730, använder lik- eller växelström….

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3529
  • Karma +2/-0
SV: Köra fläkt vid strömavbrott
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2023, 19:26:15 »
Fläkten kräven även PWM-signal för att fungera, i alla fall hålla rätt hastighet. Utan signal är den antingen anvstängd eller fullt ös.

Är det inte bättre du kör hela huset på elverket och reducerar vad som inte ska gå på elverket genom att stänga av i elcetralen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Köra fläkt vid strömavbrott
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2023, 20:15:53 »
Fläkten kräven även PWM-signal för att fungera, i alla fall hålla rätt hastighet. Utan signal är den antingen anvstängd eller fullt ös.

Är det inte bättre du kör hela huset på elverket och reducerar vad som inte ska gå på elverket genom att stänga av i elcetralen?

Tack!

Jo, det blir isf en betydligt mer komplicerad installation inbillar jag mig. Finns väl vissa jordaspekter att beakta samt att jag riskerar att försöka ge ström till hela grannskapet med en sÃ¥dan inkoppling om jag har förstÃ¥tt det rätt. 

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3529
  • Karma +2/-0
SV: Köra fläkt vid strömavbrott
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2023, 20:46:41 »
Det finns en speciell brytare som omöjliggör bakmatning av elnätet. Så kan du ha ett preppat elintag på yttervägen.

Du kan förstås koppla ur pumpens inkommande ledning och mata via där. Snabbt begränsa elpatron och kompressor bara.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Köra fläkt vid strömavbrott
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2023, 21:01:36 »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3529
  • Karma +2/-0
SV: Köra fläkt vid strömavbrott
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2023, 13:15:14 »
Glöm inte att det är riskfyllt att köra finelektronik på elverk. Jag kollar alldeles för mycket på Youtube, ibland kommer en rekommendation från denna personen som sparkar igång övergivna elverk (gamla och nya). Han gör lite tester vid provkörning. Har aldrig varit imponerad över siffrorna som beror på produktutveckling. (Rimlig prislapp i handeln).

Ett stickprov, klippet startar vid relevant tidpunkt:
https://youtu.be/DGB2kaEK2o4?t=4229
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köra fläkt vid strömavbrott
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2023, 15:42:25 »
All lösa elverk som du kan springa omkring med, ska vara rena äkta sinusverk, en del av dom är falsk sinus och är fyrkantsvåg. Det gillar inte en del pumpar, utan börjar låta som att dra en katt svansen. Sen det med elektronik som sägs är inte bra med fyrkant

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Köra fläkt vid strömavbrott
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2023, 16:00:32 »
Tack för god input. Givetvis ett inverterelverk som är enda tänkbara alternativ. Ett vältestat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köra fläkt vid strömavbrott
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2023, 18:18:33 »
Antar att du inte har strömavbrott så ofta men hur som helst spara på värmen då genom att inte ventilera de få timmarna det rör sig om skulle jag välja och blir det långt och värmen räcker till kan man öppna ett fönster.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Köra fläkt vid strömavbrott
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2023, 20:29:57 »
Antar att du inte har strömavbrott så ofta men hur som helst spara på värmen då genom att inte ventilera de få timmarna det rör sig om skulle jag välja och blir det långt och värmen räcker till kan man öppna ett fönster.
Så är det givetvis vintertid. Sommartid och i dess angränsning kan ventilationen var bra att köra. Råkade ut för att jordfelsbrytare gick sönder för ett antal år sedan och de dagar det tog att få en ny hade jag gärna haft ventilationen igång minns jag mycket tydligt. Blir samma lika vid längre elavbrott. Fönstren kan vara ett tillfälligt alternativ beroende på väder mm.
« Senast ändrad: 23 mars 2023, 20:31:57 av NiJa »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!