Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: bara utloppet som ska strypas?  (läst 15415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
bara utloppet som ska strypas?
« skrivet: 17 december 2011, 14:10:59 »
Försöker balansera radiatorerna. Har fokuserat helt på enbart medelvärdet ska bli lika överallt men inloppen skiljer ju sig endel.
Är det fel av mig att börja strypa inkommande eller ska jag gasa utloppen isf?

Hur jag än har strypt utloppen så har det inte direkt gett mig mer på sista radiatorn. Börjar nu strypa inloppen på radiatorerna med höga invärden. = fel?

Slingan
 1. 42.0 / 31          (lufttemp:24.1)   *Stängd sovrumsdörr*
 2. 41.5 / 29.5       (lufttemp:24.5)   *Stängd sovrumsdörr*
 3. 41,5 / 29.5       (lufttemp:23.6)
 4. 41.5 / 27          (lufttemp:23.4)
 5. 42.0 / 27          (lufttemp:23.4)
 6. 41.0 / 27.5       (lufttemp:23.3)
 7. 41.0 / 27          (lufttemp:23.3)
 8. 39,5 / 27          (lufttemp:23,3)
 9. 36.0 / 27 (golv)  (slinga början: 25, slut: 19,5)
10. 38,5 / 24          (lufttemp:22.1)   *Stängd sovrumsdörr.  mest utsatta med tvÃ¥ kalla ytterväggar.*

Inte konstigt folk tycker det är varmt hos mig. Givaren säger iofs att det är 22grader. Maskin ställd på 21.
« Senast ändrad: 17 december 2011, 14:16:41 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2011, 14:15:00 »
Det är väl samma vatten som gÃ¥r in i radiatorn som kommer ut frÃ¥n den, sÃ¥ det borde inte spela nÃ¥n roll vilken ände man stryper i  Sc:,h
Vad har du för radiatorkoppel?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2011, 14:22:40 »
Det är väl samma vatten som gÃ¥r in i radiatorn som kommer ut frÃ¥n den, sÃ¥ det borde inte spela nÃ¥n roll vilken ände man stryper i  Sc:,h
Vad har du för radiatorkoppel?

I min teori, så om jag stryper inkommande, då värmer den ju upp radiatorn lite långsammare och stammen flödar snabbare vidare till de i slutet. Fast ja, borde ju inte ha betydelse vilketsom...

Står inget på kopplet så får bifoga bild. Gammal bild där de är avstängda. riktigt så galen är jag inte på att strypa. ;)

Jag börjar fundera på om jag ska såga upp dörrarna mer och seöver ventilationen så de varmaste sovrummen tappar värmen ut till hallen... Fast det ändrar ju inte att det stackars sovrummet som är sist på slingan inte får värme likt de andra.. det är märkbart kyligare där.

------------

Jag lyckades få nästan samma snitt... men det ändrade ju inte att inkommande var förlågt på sista, och några grader kyligare i rummet..
« Senast ändrad: 17 december 2011, 14:27:42 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #3 skrivet: 17 december 2011, 14:39:52 »
.................IN.........UT..........diff..... Ã¥tgärd   
Sov 2   ......41,5.......26,5.......15...........+1
Sov 1........41,5.......27,5.......14   
Vardag 1...41,5.......26,5.......15............+1
Vardag 2...40,5.......27..........13,5.........-1
Vardag 3...41,5.......27..........14,5   
Vardag 4...41,5.......27,5.......14   
Vardag 5...41..........28.........13............-2
Hall...........41..........27,5.......13,5.........-1
Golv.........36,5.........26,5.....10   
Sov 3   .....40..........25.........15............+1


så har jag jobbat, mätt alla rum, räknat ut medel, gjort en chansning och justerat flera radiatorer på en gång. Siktade på att få alla till 14 i diff.
När nästan alla vore 14 så tänkte jag gå ut till pannan och justera resten... rätt / fel ?

Det kan ju inte bara hänga på diffen, för då skulle jag ju haft samma temp i samtliga rum, eller?
« Senast ändrad: 17 december 2011, 14:59:20 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #4 skrivet: 17 december 2011, 17:44:12 »
Vad fÃ¥r för diff pÃ¥ värmepumpen med  :dt:14 pÃ¥ alla raddar?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #5 skrivet: 17 december 2011, 17:47:37 »
SÃ¥ länge den minst gynnade radiatorn är ostrypt kan det funka  Sc:,h prova att öka cp sÃ¥ visar det sig men antar att du ska ha tur om delta ändras lika pÃ¥ alla raddar när det ligger pÃ¥ 14 grader nu och du ska till ca 7 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #6 skrivet: 17 december 2011, 17:56:59 »
Ja, 14 grader låter mycket. Man brukar väl vilja sträva mot ca 8 grader. Öppna upp mer och öka cirkpumpen ett snäpp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #7 skrivet: 17 december 2011, 18:11:22 »
Jag han att laborera innan ni svarade, dock åt motsatt håll.
Strypte (minst) en kvart (in&ut) på alla koppel utom de två sista.
Samt prövade sänka cirkulationen från 60% till 40% (enligt manualen)
Ändrade även kurvan så den ska skeppa mindre. typ 33grader ut.

Fick då följande siffror:

« Senast ändrad: 17 december 2011, 18:12:56 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #8 skrivet: 17 december 2011, 18:17:19 »
Ja, 14 grader låter mycket. Man brukar väl vilja sträva mot ca 8 grader. Öppna upp mer och öka cirkpumpen ett snäpp.

Men öppna mer... Jag vet inte, sista är ju helt öppen men får inte de graderna likt de andra som numera snart är avstänga av strypningar.

Hur ska jag kompensera om jag öppnar mer så jag inte dör av värmeslag, sänka kurvan så den matar kallare vatten?

Jag vet lixom inte vilken ände jag ska börja i. pumpen, eller radiatrorerna.. diffen eller inkommande på radiatorn...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #9 skrivet: 17 december 2011, 18:23:36 »
Öka cp till ca 75% och justera diffen på varje rad till ca 7 grader sen kan du justera cp och fixa kurvan *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #10 skrivet: 17 december 2011, 18:27:52 »
Jag märkte hos mig att om cirkulationspumpen går för sakta så hjälper det inte hur mycket man än stryper (inom rimliga gränser), de sista radiatorerna fick för högt delta. Men efter att ha höjt farten på CP så räckte värmen ända fram till slutet. Dessutom vill man ju inte strypa i onödan, för då får cirkulationspumpen jobba mer.

Strypa alla radiatorer samtidigt på känsla är nog en utmaning. Enklare att vara mer systematisk...

Jag hade helt ostrypa radiatorer från början, och en arbetstank med separat cirkulationspump, och gjorde så här vilket jag tyckte funkade bra: (tror det går att följa samma princip utan arbetstank):

1. Satte CP på en kostant medelhög hastighet (har en Alpha2 som är tryckstyrd, ville inte att den skulle hålla på och ändra sig medan jag höll på).
2. Mätte tillopp och utlopp på radiatorerna typ 15 minuter in på en värmekörning när värdena stabiliserats (ingen poäng att mäta när inte pumpen går... ). Konstaterade då lågt delta på de första radiatorerna, och högt på de sista.
3. Ströp jag den första radiatorn 2 varv (av 5 eller så). Gav delta 6 vilket jag nöjde mig med.
4. Ströp nästa radiator 1,5 varv. Gav delta 6. (nu kunde jag också konstatera att delta sjönk på de sista radiatorerna, för att mer vatten kom dit).
5. Ströp även den 3:e radiatorn lite grann, och en handdukstork sist på slingan. Men resterande radiatorer ostrypta.

Sen minns jag någon annan tråd där någon tipsade om att det är smart att BARA mäta utloppstemperaturen på radiatorerna och försöka få den att vara samma. Så länge man har cirkulationspumpen i nog hög fart så vet man ju att alla radiatorer får samma varmvatten, och då kan man bara mäta returen...
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #11 skrivet: 17 december 2011, 18:41:46 »
Så. Är det fel att jag är helt besatt i att sista radiatorn inte får lika hög in-temp.
Har det inget med att rummet alltid är kallare än de andra?

Hade det inte gjort skillnad om sista rummet hade 42 grader in, när diffen ändå inte är rätt?
För det är ju detta jag har varit helt besatt i att försöka strypa till mig, få den sista att bli varm likt de andra.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #12 skrivet: 17 december 2011, 19:05:00 »
precis som erik skrev...du har inget tillgängligt flöde att strypa. därför uteblir resultatet.
den genomsnittliga tempdiffen över radiatorn bör inte överstiga 8grC
höj flödet tills du ligger runt 7-8grC tempdiff i genomsnitt...och justera sen.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #13 skrivet: 17 december 2011, 20:25:24 »
Ifall man stryper en radiator, påverkas bara de som ligger efter den eller även den före?

I och med att jag ingen tank har, och kör med låga gradminuter, så hinner jag inte pilla så himla länge.
Nu testade jag att lägga all fokus på den första. Nu blev de nästan att jag fick gasa upp den till max för komma ner.
Så mösade mig ut och höjde till 100% nu inför nästa körning.

Menar, kan jag sitta och göra klar nr1 för sen gå till nr2.. utan att nr 2 förstör 1an igen..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #14 skrivet: 17 december 2011, 21:08:18 »
Ifall man stryper en radiator, påverkas bara de som ligger efter den eller även den före?

I och med att jag ingen tank har, och kör med låga gradminuter, så hinner jag inte pilla så himla länge.
Nu testade jag att lägga all fokus på den första. Nu blev de nästan att jag fick gasa upp den till max för komma ner.
Så mösade mig ut och höjde till 100% nu inför nästa körning.

Menar, kan jag sitta och göra klar nr1 för sen gå till nr2.. utan att nr 2 förstör 1an igen..
Alla påverkas av varandra... stryper man för mycket någonstans ökar ju flödet över alla andra radiatorer. Men gör man inte så stora ändringar varje gång så ger det inte så stor påverkan. Men man får ändå kolla delta över radiatorer man redan "var klar" med för att kolla. Det är då det blir snabbare att bara mäta returen efter ett tag (när man vet att alla har flöde till att börja med).

Jag gjorde en ändring varje körning, och utvärderade den under nästa. Jag tror inte man kan utvärdera en ändring direkt under samma körning (om inte pumpen går väldigt länge) eftersom det tar ett tag för temperaturen att stabiliseras. När jag gjorde detta kanske pumpen gick 30 minuter eller så per gång. Så man får ha tålamod ;) och det underlättar om man har något annat att pyssla med samtidigt. T ex något tråkigt som att städa huset. :)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!