Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g lägsta effekt pÃ¥ LLVP i verkligheten?  (läst 3632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matttte

  • Gäst
Matttte
SV: Låg lägsta effekt på LLVP i verkligheten?
« Svar #15 skrivet: 22 februari 2024, 09:55:48 »
Ni som äger någon av toppmodellerna från Daikin, Panasonic, Mitsubishi, Toshiba:

Hur låg effekt är det lägsta ni har sett att den klarar av att jobba på i verkligheten när det är flera plusgrader ute?

Tex har Panasonic HZ25XKE specifikation på som lägst 170W inmatad effekt och 850W avgiven värme, men en begränsning gör att den i praktiken inte verkar kunna köra på så låg effekt när det fler plusgrader utomhus, dvs då man faktiskt kan behöva låg effekt. Kompisens HZ25XKE kör som lägst på typ 320W vid 6 plusgrader och avger då ca 1700-1800W, vilket är mer än behovet i huset vilket leder till en massa kompressorstarter och -stopp (6x per timme). Det sliter sannolikt på kompressorn och är inte riktigt det man förväntar sig av en inverter-pump.

Jag är alltså ute efter en LLVP med SCOP på 5.0 eller högre och som i verkligheten kan köras på riktigt låg effekt när det är flera plusgrader ute. Vi bor i Skåne och tänkte komplettera vår frånluftvärmepump, så en stor del av vintern behöver den kunna köra med låg avgiven effekt.

ME Hero skulle jag rekommendera dig. Den är extremt följsam, går på låg förbrukning (170-180 watt utan problem), låter betydligt mindre från innedelen mm.

Panasonic klarar inget av det. Skulle jag testa något nytt skulle jag chansa på Toshiba.

Kör man timpris är Mitsubishi suverän och Panasonic totalt olämplig.

Utloggad dave_pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg lägsta effekt på LLVP i verkligheten?
« Svar #16 skrivet: 28 februari 2024, 14:50:01 »
Jag är intresserad av hur hög effekten är vid 180W. Har du mätt temperaturer vid insug och utblås?
Om vi antar lägsta fläktvarvtal kan man räkna ut effekt och COP.

Vad jag har observerat hos mit Panasonic Z25 är att efffektiviteten är urusel under 250W. Vid 180W värmer den luften bara ett fåtal grader, även vid plusgrader ute. Kanske det är anledningen att Panasonics pumpar bara går ner på låg effekt när det är kallt i rummet. Srollkompressorer är också särskilt dåliga vid låga varvtal.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Låg lägsta effekt på LLVP i verkligheten?
« Svar #17 skrivet: 28 februari 2024, 15:25:14 »
Har du en väldigt gammal värmepump för Panasonic slutade väl med scroll runt 2007 om jag minns rätt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad dave_pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg lägsta effekt på LLVP i verkligheten?
« Svar #18 skrivet: 28 februari 2024, 16:34:19 »
Du har nog rätt. Av någon anledning har jag utgått från att Panasonic kör med scroll.
Pumpen är bara ett år gammal.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!