Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gasmängd - Service?  (läst 5751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Gasmängd - Service?
« skrivet: 05 februari 2009, 22:25:22 »
Tjena!

Jag har en Appliance 11000 o en 14000. Den mindre har gått i tre månader o producerat bra. Nu har den stått i en dryg vecka för att det sitter fortfarande 65+ gradig gas fast innan innerdelen. Luften är bara varm o retur-gasen är knappast "jummen". Den större pumpen har jag haft en knapp veckas drift på o sedan sjönk tempen. Gastemp faktiskt under 40 grader på den. Så idag då, så kom en servicekille o skulle fylla på köldmedia i den, det var absolut det, sa de. Tömde det gamla o det kom 1900 gram precis ur den(ska vara 1180 gram). Han fyllde 1200 o det pös ut lite när slangen togs bort(försumbart egentligen), men nu ger den pumpen inte mycket värme ändå. Så går man då till Garant.se o vad gäller där? - Jo, inte bara att bla blabla ... om vem som kan ha installerat pumpen fel(i stort sett) utan också att servicefirman de listar i Ö-vik inte ens vet att de servar dessa(säger de) och att de nu avsagt sig ackrediteringen som kylinstallatörer säger då den servicekille som var här idag.
Är det verkligen så dåligt ställt med Sverige år 2009 att man bara säljer sådan här skit och sedan är det bara en fråga om hur man kan undvika att behöva ta ansvar.
I Osby så verkar de bara bli irriterade om man ringer dem. Å på ÖB, där jag köpte dem, så hänvisar de till att det är Osby som har serviceansvaret!

- Märkligt, hur det står till med "Världens bästa land" år 2009!
Gasmängd hit, gasmängd dit!!! :-)

Utloggad Tobba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Gasmängd - Service?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2009, 18:21:07 »
Tjena igen!

- Ja, Garant.se skickade ut folk rätt snabbt från den lokalt ansvariga (NKI Kyl). Fyrvägsventilen har nog inte fungerat alls någonsin på den stora (14000-pumpen) och den lilla(11000-pumpen) har utvecklat ett gasläckage på ingående(inomhus mot innedelen) som lokaliserades med hjälp av gas-kännare. Gasläckaget har då uppstått helt plötsligt efter ett par månaders körning och det blir väl jag då som hålls ansvarig antar jag, vi får se. Kopplingarna drogs mer än tillräckligt(jag är flygtekniker o har jobbat som jetmotorprovare)!

Utloggad Tobba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Gasmängd - Service?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2009, 18:31:10 »
Något att tillägga är det faktum att jag blev varnad innan köp av pumparna för att gas-styrda fyrvägsventiler är helt värdelösa, speciellt i kallt klimat. Billig pump = billig avfrostning = potentiellt en dyr erfarenhet!

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasmängd - Service?
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2009, 02:41:07 »
Tjena igen!

- Ja, Garant.se skickade ut folk rätt snabbt från den lokalt ansvariga (NKI Kyl). Fyrvägsventilen har nog inte fungerat alls någonsin på den stora (14000-pumpen) och den lilla(11000-pumpen) har utvecklat ett gasläckage på ingående(inomhus mot innedelen) som lokaliserades med hjälp av gas-kännare. Gasläckaget har då uppstått helt plötsligt efter ett par månaders körning och det blir väl jag då som hålls ansvarig antar jag, vi får se. Kopplingarna drogs mer än tillräckligt(jag är flygtekniker o har jobbat som jetmotorprovare)!

Jag har en liten frÃ¥ga, är det momentnyckel som gäller pÃ¥ sÃ¥väl snabbkopplingar som vanliga kopplingar mellan ute och innedel? Jag har lite funderingar pÃ¥ att inhandla en Appliance 14000A pump, kan nÃ¥gon rekommendera eller avrÃ¥da köp? Den ska mest vara till att kyla.  Tack pÃ¥ förhand *vinkar*
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Gasmängd - Service?
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2009, 08:29:08 »
Det kvittar nog hur mkt vi än säger set gång på gång att priset ligger kring 20k för en riktig maskin.
Hade man kunnat ta mindre så skulle man göra det.
Men det verkar inte folk förstå, att man får faktiskt vad man betalar för.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasmängd - Service?
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2009, 12:19:42 »
Det kvittar nog hur mkt vi än säger set gång på gång att priset ligger kring 20k för en riktig maskin.
Hade man kunnat ta mindre så skulle man göra det.
Men det verkar inte folk förstå, att man får faktiskt vad man betalar för.

JodÃ¥, vi förstÃ¥r ;) men om man kan köpa en pump för  3-5 tusen och installera den själv ::)  och man fÃ¥r 1-2 Ã¥rs garanti, särskilt om det är qc. DÃ¥ kan man tycka att det kanske är godtyckligt det man fÃ¥r för pengarna. :)
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Gasmängd - Service?
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2009, 14:50:00 »
Något att tillägga är det faktum att jag blev varnad innan köp av pumparna för att gas-styrda fyrvägsventiler är helt värdelösa, speciellt i kallt klimat. Billig pump = billig avfrostning = potentiellt en dyr erfarenhet!
fungerar normalt sett utomordentligt bra...oavsett klimat, och är i stort sett den enda förekommande.
Jag tror inte jag har konstaterat ett enda fyrvägsfel som uppkommit efter ett tags drift ,som går att skylla på fyrvägsventilen i sig.
( nya med tillverkningsfel förekommer givetvis).
de gånger den kärvar brukar det bero på smuts i systemet...oftast härlett från dålig vacuum-sugning (dvs fukt,upplöst lindningslack,korrosionsavfällningar mm)
Vid kärvande fyrvägsventil eller igensatt expansionsventil tar jag alltid ett syra-test på oljan.....och de gånger oljan varit OK är lätträknade.

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!