Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥r aldrig 55 grader.  (läst 12981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #45 skrivet: 23 november 2008, 12:26:28 »


Ha Ha , det snappade jag inte....

Här hemma blir det klagomål på varmvattnet om inte elpatronen är på. Men övre pannan står på 45 grader. Sparar flera kWh per dygn jämfört med 50 grader.

Detta med förmågan att leverera temperatur under 0 grader är konstigt. Har det nåt med luftens fuktighet att göra? Fler frågor än svar.

Det går utmärkt att köra extra varmvatten med enbart pumpen, se sid 31 och framåt i manualen. Den kör då till 55º (typ sommardrift) under de tider du lägger in i ett schema, på så sätt får du 50º i övre pannan med enbart pumpen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad NLi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #46 skrivet: 23 november 2008, 16:29:17 »
Hmm
Det är nog bara att inse att min 107:a bara kan producera 43-gradigt vatten vid -2. Pumpen har nu gått drygt 23 timmar med tre starter senaste dygnet och klarar nu just så pass att hålla inställd temperatur inomhus (20.5).

Det jag tycker är konstigt är att vid 0 grader, går pumpen ca 16-18 timmar och ger 52gradigt vatten och nu -2 orkar den inte längre?

Det innebär att pumpen inte ger den effekt som det står i manualen. Mitt hus, baserat på statistik från flera år med elpanna har dragit ca 5kW vid -2 och pumpen borde ge 5,8 ungefär.

Den energiberäkning jag fick räknade med att pumpen skulle gå till -5 innan stöd behövdes.
NLi våra hus och energibehov verkar vara väldigt lika. Vad fick du för värden i din energiberäkning? Jag hade 30.000 kWh, DUT -16, max energibehov 7,7 kWh samt 490 kWh tillskott. 55 gradigt vatten vid -15 och 40 vid 0. (490 lär ju inte räcka på långa vägar)

Hur långt skulle din pump klara sig utan stöd?

Tyvärr dags att slÃ¥ pÃ¥ elpatronen redan vid -1 för att klara värme och varmvatten  fiR:  fiR:



Hej skuggan_pm

jag har ingen energiberäkning på min anläggning. Min klarar ju att hålla framledningstemperaturen men för att få tillräckligt med VV är jag tvungen att slå till elpatronen då det skall duschas.

/NLi
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad 1 nov-08, 1½-plansvilla, byggd 1936, S Stockholm. Boyta 140m2 plus källarplan på ca 80m2. Tidigare förbrukning 30.000 kWh inkl. hh.el.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #47 skrivet: 24 november 2008, 08:59:01 »
Hej

Har nu slagit pÃ¥ elpatronen (3kW) ett knappt dygn. Utetemp -2 till -3. 20 kWh har gÃ¥tt pÃ¥ 18 timmar, utan att jag märkt nÃ¥n synbar/märkbar effekt.  fiR:
Pumpen snurrar 24 timmar per dygn. Innetemp ligger fortfarande en grad lägre än inställt och max framledning verkar vara 42. VP IN-UT 39/43. Pannan 42(55), övre pannan 60. Frågan är vart den effekten tar vägen?

Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #48 skrivet: 25 november 2008, 17:37:21 »
Hej
Mycket intressanta synpunkter, jag har också en fundering/erfarenhet kring skiktningen.

Min anläggning har varit i drift i princip ett år. I början med lägre flöde (II på pumpen) och högre delta och kopplingsdiff med avsikt att få en skiktning i tanken. Men jag tyckte inte det blev så bra.

Jag tror att en sak som hände var att eftersom bÃ¥de start och stopp initeras av givaren i nedre tanken var det endast ett "band" i mitten som värmdes upp. Detta gav ganska mycket start och stopp och sämre varmvatten. (det hade nog fungerat om stopp skett pÃ¥ returgivaren istället) 
 En annan var att shunten vid kyla är sÃ¥ gott som helt öppen vilket innebär stort flöde genom pannan (nedre) ca 1200 liter, flödet genom VP är nästan lika stort (knappt 1000). Vid frysrisk gÃ¥r ju VP c-pumpen kontinuerligt, denna kortslöt dÃ¥ mer eller mindre tanken, sÃ¥ sÃ¥ fort VP stoppade sÃ¥ pumpades relativt kallt vatten (i princip radiatorretur) in i tanken/pannan och därmed ocksÃ¥ ut pÃ¥ framledning, men det tog ganska lÃ¥ng tid innan givaren i tanken kände av den lägre temperaturen.

Jag upptäckte att med fullt flöde fås en ganska bra omrörning i tanken och temperaturen blir ganska jämn så jag kör nu i princip helt på CTC rekommendationen med maxhastighet(III) och kopplingsdiff 5 grader. Det verkar också som avgiven effekt blev jämnare i förhållande till utetemperaturen (effektkurvor finns i tidigare inlägg).

Jag har inga störrre problem med varmvattnet under sommardrift (14 grader) men annars måste jag ha elpatronen igång. Maskinen når 55 grader nästan ner till nollan, det är dock rätt onödigt för det vattnet spolas ju ut i radiator på nolltid.

 När det gäller avgiven effekt hade jag räknat med kanske 10% mer än databladet som är angivet vid 50 grader, men precis som nÃ¥gon nämnt i trÃ¥den har jag inte heller nÃ¥tt upp till de effketer som angivits. Dock tycker jag maskinen verkar ge ngt mer nu när den gÃ¥tt ett Ã¥r, ca 5,9kW vid 0/43. Inkörd?

CTC räknade -6 som gräns för tillskott, jag själv -3. I praktiken var det i vintras 0 men nu i höst verkar det varit närmare -2. Men kanske beror det på större uppvärmning från övre delen pga det högre flödet.
 
mvh Uddo
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad Dax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #49 skrivet: 30 november 2008, 10:43:17 »
Jag är nog beredd att hålla med ang skiktningen efter att ha varierat med laddpumpen. På läge 3 är deltat som sagt sämre men det verkar gå snabbare att nå börvärdet och längre tid mellan körningarna. På läge 1 var deltat kanon men körningen tog lång tid och pausen mellan körningarna kortare. ???

Ingen elpatron än, trots -3 i dyngstemp.
Dax.

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #50 skrivet: 01 december 2008, 09:17:56 »
Citera
Jag har upptäckt att de gånger pannan ska ta upp tempen till 55grader så slår den ifrån när den nått 52.
Efter ett tag kom jag på att det är när värmepumpens intemp är 48 som den slår av. Kommer jag då aldrig att få upp den i 55 grader ??

Jag kom att tänka på en annan sak.
 PÃ¥ min CTC sÃ¥ skiljer det nästan 3grader mellan vad CTC utrustningen visar för temperatur och vad jag läser av med separat (kalibrerad/krönt) insticksgivare. Dessutom skiljer det nästan alltid ca 1-2 grader "Ã¥t fel hÃ¥ll" mellan VP framl och acktank.
Så skulle det kunna vara så att en av givarna helt enkelt mäter fel?
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad tomtom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #51 skrivet: 01 december 2008, 20:18:39 »
Visar pannans givare högre värde än VP ut?

Kolla att givaren är ordentligt instucken i
växlaren i VP.
Mina visar ung samma, kan skilja ngn grad
åt ena el andra hållet.

Man kan ju alltid byta plats på givarna
i pannan för att kolla att dom visar ung
samma värde.

MVH

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!