Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte eller reparation Viessmann?  (läst 1140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sebas

  • Gäst
Sebas
Byte eller reparation Viessmann?
« skrivet: 14 oktober 2020, 00:44:34 »
Vill börja med att säga att jag är helt nollad på vvs och min enda tidigare erfarenhet av värmepumpar är en IVT luft/luft i min förra bostad så ha lite överseende om jag kommer med dumma frågor är ni snälla.

Jag har precis flyttat till ett hus från ca 1850 där jordvärme installerades 2007. Huset är på 190m2 och tidigare ägare valde då en Viessmann Vitocal 200 på 8kw. Utöver det drogs det in golvvärme i tre rum som styrs med ett system från Upponor och radiatorer byttes i alla rum tror jag.

I dagsläget går allting på elpatron eftersom kompressorn i pumpen tydligen är trasig och som jag förstår det är det även problem med antingen ackumulatortank eller nåt expansionskärl. (Lite osäker på vilket)

Jag har blivit rekommenderad att byta hela pumpen men jag blir inte klok på vilket märke/modell jag ska välja, eller om jag ska ha inverter eller start/stopp. Ett annat alternativ skulle ju kunna vara reparation men jag vet inte om det är lönt med tanke på ålder osv.

En fråga till jag skulle vilja ställa är varför temperaturen är så ostabil på elpatron. Ibland har jag riktigt varmt vatten i kranen och ibland inte. Just nu är det lite kallare ute och det kan kanske vara en förklaring men det har varierat mycket även vid varmare temperaturer. När jag kollade displayen på pumpen för nån timme sen var primär in (?) på 13 grader och sekundär fram/retur på ca 29. Golven är iskalla och rören till dom flesta elementen är iskalla dom med. Igår var det varmt och imorgon kan det se ut hur som helst. Oerhört förvirrande för nån som inte kan sånt här.

Skulle verkligen uppskatta lite input på båda mina dilemman även om det sista kanske är lite tillfälligt.
Tack på förhand

/Sebbe

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte eller reparation Viessmann?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2020, 12:16:49 »
Det låter som lite med 8 kW värmepump till 190 kvm hus byggt på 1850-tal, men det beror givetvis också var i landet det ligger? Hur lång är kollektorslingan till jordvärmen? Finns det några uppgifter om energiförbrukningen? Eftersom det verkar vara flera fel på värmepumpen kan man fundera på utbyte men om det finns Viessmann service på rimligt reseavstånd är det ju bra att få en bedömning av reparationskostnaden. 13 år är inte särskilt gammalt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Sebas

  • Gäst
Sebas
SV: Byte eller reparation Viessmann?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2020, 15:06:10 »
Det låter som lite med 8 kW värmepump till 190 kvm hus byggt på 1850-tal, men det beror givetvis också var i landet det ligger? Hur lång är kollektorslingan till jordvärmen? Finns det några uppgifter om energiförbrukningen? Eftersom det verkar vara flera fel på värmepumpen kan man fundera på utbyte men om det finns Viessmann service på rimligt reseavstånd är det ju bra att få en bedömning av reparationskostnaden. 13 år är inte särskilt gammalt.

Huset står i västra götaland så vintrarna är ju ofta milda. Om allting stämmer i alla gamla papper så är det 400 meter kollektorslinga. Jag vet tyvärr inte på rak arm särskilt mycket om förbrukningen men vi är en vuxen och två barn här. Jag fick höra från samma firma som rekommenderade mej att byta ut pumpen att det skulle gå åt nånstans runt 30k för en reparation

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte eller reparation Viessmann?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2020, 15:28:15 »
Ja dimensionerande vinterutetemperatur DVUT i t.ex. Skara är -15,7°C enligt Boverkets tabell så det blir inte jättekallt där. 400 m slang låter precis normalt och passande för en 8 kW värmepump. Om det går att reparera för ca 30 tkr tycker jag det är bästa alternativet i nuläget. Reparationskostnaden låter normal för kompressorbyte med tillhörande komponenter. Dels är värmepumpen "bara" 13 år och dels finns en stor osäkerhet kring den energiförbrukning ni kommer att ha framöver. Vid ett byte till ny värmepump om låt säga 10 år istället vet ni om det behöver läggas ner mer slang och en större värmepump behöver införskaffas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Sebas

  • Gäst
Sebas
SV: Byte eller reparation Viessmann?
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2020, 23:33:09 »
Ja dimensionerande vinterutetemperatur DVUT i t.ex. Skara är -15,7°C enligt Boverkets tabell så det blir inte jättekallt där. 400 m slang låter precis normalt och passande för en 8 kW värmepump. Om det går att reparera för ca 30 tkr tycker jag det är bästa alternativet i nuläget. Reparationskostnaden låter normal för kompressorbyte med tillhörande komponenter. Dels är värmepumpen "bara" 13 år och dels finns en stor osäkerhet kring den energiförbrukning ni kommer att ha framöver. Vid ett byte till ny värmepump om låt säga 10 år istället vet ni om det behöver läggas ner mer slang och en större värmepump behöver införskaffas.

Tack! Uppskattar att du tog dej tid att svara. Jag kollar med mina vvs:are om reparation istället och hoppas att någon har tid att lösa det snart. Du om inget annat kanske dom hinner kolla varför den går så dåligt på elpatron. Idag hade jag 20 grader i kåken och varma rör igen. Begriper ingenting

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!