Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimala inställningar och andra frÃ¥gor frÃ¥n en nybörjare  (läst 2164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick vår Ecodan installerad och startad idag! Funderar lite på vilka inställningar som kan vara bra att ändra för att få det så effektivt som möjligt, t ex undvika start och stopp osv. Slog på Eco mode på varmvatten t ex.

1. Vilken temperatur bör man ha på varmvattnet? Som standard står den på 55 grader och legionella körning är påslagen var 15 dag 03:00. Ändrade till var 14 dag kl 13:00 istället, varmare uteluft då. Sänkte även temp till 60 borde vara tillräckligt. Sänkte även vanliga vattentemp till 52 grader, borde vara fine.

2. Någon som vet rekommenderade grundinställningar för
värmekurvan i mellanskåne? Eller iaf vad standardinställningen är? (har beställt innegivaren, men lev på 6 mån). Man kan justera kurvan med 3 olika knappar, vad är skillnaden?

3. SÃ¥g i en annan trÃ¥d hur man kommer flödet. Stämmer det att jag ligger pÃ¥ 9l/s? Tror det är lite lÃ¥gt för vÃ¥r PUZ-WM85YAA. Det finns 2 pumpinställningar dessutom, stÃ¥r pÃ¥ 5 pÃ¥ bÃ¥da. Gissar att ena är för VV och andra för värmen? Enligt manual bör flödet ligga pÃ¥ 10.8-25.8. Ska jag öka hastigheten?  För bÃ¥da pumpar? Finns även ett autoläge, nÃ¥got man bör använda?

4. Frostskyddsinställningar, något man ska pilla på?

5. Plaströret i väggen till kablarna till  utedelen är inte helt tätt. Hade en tänd lampa i rummet och var ute innan i mörket och man sÃ¥g tydligt ljus i hÃ¥let. Bör man täta det med nÃ¥got? Jag tryckte i lite bubbelplast som jag hade liggandes.

6 VP har ju ett tyst läge, hur påverkar den effektiviteten?

7 Har ute delen inbyggd dämpning eller varför fattas det pÃ¥ stativet?  Tycker vibrationerna hörs in en del.
« Senast ändrad: 05 februari 2023, 08:22:42 av runt11 »

Utloggad agb007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips 1 rör inget på 2 veckor!

Låt det börja lira, ni ska umgås i 20 år

Utloggad agb007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips 2
13:00 är det varmare väder men dyrare el.
Legionella dör man av.


Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips 1 rör inget på 2 veckor!

Låt det börja lira, ni ska umgås i 20 år

Ja hade elpriset varit normalt sÃ¥ hade jag haft mer tÃ¥lamod.  ::)

Tips 2
13:00 är det varmare väder men dyrare el.
Legionella dör man av.

Jo så är det men har rörligt elpris så kvittar mig. Vi har mer nytta av varmvatten dagtid än på natten. 52 grader är kanske gränsfall, även om risken är mycket låg.
« Senast ändrad: 05 februari 2023, 08:23:35 av runt11 »

Utloggad agb007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad gäller tålamodet handlar det lite om att ändra en sak i taget och vänta minst ett dygn.

Vad påverkade?

Vad är normala svängningar?

Finns en fb grupp som heter.
Mitsubishi ecodan / geodan som styrs mot elpris.

Inget jag kör än men följer

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad gäller tålamodet handlar det lite om att ändra en sak i taget och vänta minst ett dygn.

Vad påverkade?

Vad är normala svängningar?

Finns en fb grupp som heter.
Mitsubishi ecodan / geodan som styrs mot elpris.

Inget jag kör än men följer

Javisst är det så. Tänkte bara om det fanns vissa grejer man kan ändra direkt. Tycker manualen man fick med är ganska tunn. Inte mycket förklaring till mer än grundinställningarna, resten får man leta reda på youtube och reddit. Jag ska spana in den gruppen, tack.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!