Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nystartad EcoAir410 - Korta gÃ¥ngtider?  (läst 2711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« skrivet: 28 november 2018, 16:47:14 »
Har precis installerat en (begagnad från 2015) EcoAir 410 som styrs via CTC Converter 1.5 och en EcoLogic V3.

Jag har en glykolkrets ut till värmepumpen och en plattvärmeväxlare som laddar in i min 750 liter stora Acktank.

EcoLogicen är ställd i läge "ack" med ett börvärde i acktankstoppen om 40C.

Jag trodde då att värmepumpen skulle starta, lägga sig på den inställda "VP MAX C"(55C fabriksvärde) och köra på länge, avisa, köra på igen osv tills 40C är uppnått i tanktoppen.

Det som händer är istället att pumpen startar, jobbar tills "VP Framl C" når inställt maxvärde(alltså 55C fabriksvärde) och då stänger av trots att det är långt från börvärdet i tanktoppen? Körningen varar bara typ 5 minuter, sedan väntas det 10 minuter och så samma visa igen, resultatet blir att tanken aldrig kommer upp i temp.

Vad kan vara fel här, jag noterar att jag får en stor tempdifferens mellan Framledning/Retur, exempelvis senaste körningen, när framledningen nått 50C var returtempen endast 37C, kan det ha med saken att göra?

Hjälp mottages tacksamt!

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2018, 23:29:57 »
Det förefaller som att värmen inte går över från glykolkretsen till acktanken.
Det är en pump på varje krets. Är det kontrollerat att de fungerar ordentligt? Finns det möjlighet att ställa upp farten på dem?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2018, 07:15:28 »
Hallå, ja, det finns tre lägen på båda pumparna, pumpen för glykolkretsen står på Max(3) och tankkretsens står på Min(1) för att minimera omrörning i tanken.

Jag har ju stor differens mellan in och ut, har tittat mer nu under värmepumpens körning, brukar ligga på ca. 12C skillnad mellan framledning och retur enligt displayen på ecologic styrningen.

Jag tolkar det som att värmeväxlingen över till tankkretsen därmed är effektiv?

Jag har nu ändrat i styrningen och ställt upp "VP MAX C" till det högsta möjliga värdet som är 65C och fÃ¥r samma fenomen, pumpen jobbar inom 10 minuter upp sÃ¥ den ger 65C och dÃ¥ bryter den  :'(, väntar 10 minuter, startar igen och gör om proceduren.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2018, 07:21:33 »
Var ner nu i källaren, 28C i tanken och larm om "pressostat lågtryck", trodde det stora jobbet var att installera pumpen, men verkar vara nu det börjar.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #4 skrivet: 29 november 2018, 11:04:13 »
Jag har ju stor differens mellan in och ut, har tittat mer nu under värmepumpens körning, brukar ligga på ca. 12C skillnad mellan framledning och retur enligt displayen på ecologic styrningen.
12 graders skillnad på in/ut från VPn?

Det som låter obegripligt är hur du kan få VPut till 65 grader om tanken håller 28. Är ledningarna rätt kopplade så att VPin tas från botten på tanken?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #5 skrivet: 29 november 2018, 13:32:21 »
Hej, jag har alltså en plattvärmeväxlare mellan tank och Värmepump, över plattisen ger VPut exempelvis 65C och VPin 52C enligt displayen på EcoLogicstyrningen.

Plattisen skalar alltså av ca. 12C, låter det helt orimligt?

Sekundärsidan av plattisen laddas från tankens botten och laddar in nära toppen såklart.

Enligt manualen för EcoAir 410 så bör diffen ligga på 6C vid de utetempar vi har nu, är det direkt skadligt att ha större tempdiff? Jag trodde att så stor temdiff som möjligt var att föredra men kanske inte är hela sanningen?

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #6 skrivet: 29 november 2018, 18:00:11 »
Hur stor temp diff har du över acc tank kretsen? Du blir inte av med effekten från värmepumpen. Höj till läge 2 på acc tank pumpen och mätt över in och ut från växlaren till acc tanken.
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #7 skrivet: 29 november 2018, 19:09:59 »
Hej, jag har alltså en plattvärmeväxlare mellan tank och Värmepump, över plattisen ger VPut exempelvis 65C och VPin 52C enligt displayen på EcoLogicstyrningen.

Plattisen skalar alltså av ca. 12C, låter det helt orimligt?

Sekundärsidan av plattisen laddas från tankens botten och laddar in nära toppen såklart.

Men om du har 28 grader i tanken, hur kan då VPin vara 52? Du måste ha extremt dålig temperaturöverföring i plattvärmeväxlaren. I CTCs egna system är det tankvattnet som går direkt ut till EcoAir och det är väl det styrningen utgår ifrån?

Nu har du ju två kretsar där EcoAirs krets håller väldigt lite vatten och har extremt högt delta, så självklart stannar den. Att tanken, på sin sida av plattvärmeväxlaren, inte kommer upp i samma temperaturer är väl närmast en självklarhet? VP-delen snurrar runt en liten mängd väldigt varmt vatten medan tank-delen snurrar runt en väldigt stor mängd kallt vatten.

När man värmer tappvarmvatten med en plattvärmeväxlare i en tank så kommer det ut en relativt liten mängd varmt tappvarmvatten, utan att tankens temperatur påverkas nämnvärt. Du har ett motsvarande system fast tvärtom. Du spolar en liten mängd varmvatten genom plattvärmeväxlaren utan att tanken påverkas nämnvärt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #8 skrivet: 29 november 2018, 20:01:13 »
Nu har du ju två kretsar där EcoAirs krets håller väldigt lite vatten och har extremt högt delta, så självklart stannar den. Att tanken, på sin sida av plattvärmeväxlaren, inte kommer upp i samma temperaturer är väl närmast en självklarhet? VP-delen snurrar runt en liten mängd väldigt varmt vatten medan tank-delen snurrar runt en väldigt stor mängd kallt vatten.

Hmm, tyvärr för obildad och oerfaren för att se dessa självklarheter  :) , men om bara värmepumpskretsen och acktankskretsen har tillräckligt flöde genom plattisen borde väl designen fungera och ladda tanken sÃ¥ länge vattnet i tanken är kallare?

Till samma tank har jag även en solkrets som laddar in solvärme i tanken via en betydligt mycket mindre plattis och då kan tanken ligga på uppåt 80C efter några soliga dagar.

Uppskattar feedback, kul!

Nu skulle det suttit fint med en flödesmätare i systemet.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #9 skrivet: 29 november 2018, 20:04:15 »
Hur stor temp diff har du över acc tank kretsen? Du blir inte av med effekten från värmepumpen. Höj till läge 2 på acc tank pumpen och mätt över in och ut från växlaren till acc tanken.

Tyvärr inga tempmätare på den sidan, måste per omgående köpa en sådandär IRMätare, kan konstatera att tempen iallafall ökar i tanken när pumpen väl går.

Jag provar att höja till två på acctankspumpen, bra tips, så får man se om det påverkar i någon riktning.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #10 skrivet: 29 november 2018, 21:28:30 »
Hmm, när jag stÃ¥r och funderar i källaren och tittar pÃ¥ plattisen, känns som det är "nÃ¥gon" som kopplat fel eller?  Sc:,h

Nu går ju flödena från båda kretsarna in i överkant och ut i underkant, alltså samma flödesriktning, normalt kopplar man väl motströms?

Kan det vara så att detta sänker effektiviteten så pass mycket på plattisen att den inte lyckas hålla undan den effekt som måste bort från VPKretsen?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #11 skrivet: 29 november 2018, 21:56:44 »
Skillnaden mellan solkretsen och VP-kretsen är att solen slocknar inte om det blir för varmt i solkretsen...

EcoAir är byggd för att köras mot ett värmesystem, med eller utan tank. Styrningen säger att när ingående vatten når en viss temperatur så ska den stanna, eftersom det finns en gräns för hur varm hetgasen får bli.
 
Just nu är systemet pyttelitet och då värms det upp väldigt fort eftersom du har så stort delta. Jag skulle testa att öka farten på VP-pumpen och sänka på tankpumpen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #12 skrivet: 29 november 2018, 22:29:06 »
Jag fick i ca. 12 liter i vpkretsen så det kanske helt enkelt är som du säger, för liten volym och då blir det jobbigt att åtgärda.

Lägga till någon form av ytterligare tank känns ju överarbetat men kanske blir tvungen.

Jag får prova runt med pumphastighetern och kanske koppla om flödet genom plattisen till att börja med.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #13 skrivet: 29 november 2018, 23:02:31 »
Om du har högre fart på VP-pumpen så får du mindre temp.differenser i den kretsen men samtidigt högre värmeavgivning mot tankkretsen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #14 skrivet: 09 december 2018, 22:40:04 »
SÃ¥, tillbaka, har sen senast pratat med CTC(toppenkillar och tjejer man som privatperson fÃ¥r prata med  tummenupp) samt nu idag kopplat om flödet i värmeväxlaren sÃ¥ att de gÃ¥r motströms sÃ¥ som det ska vara.

Resultat hittills är en markant skillnad i form av en förbättring!

Första körningen 60 minuter för att höja 750L Acktank från 35C - 40C, framledning från VP kröp upp till 57C på slutet, returtemp på 49C.

Låg genom hela körningen på 8C differens mellan framledning och retur på VP, ska vara 6C enligt manual, men känns acceptabelt, ska försöka få ner ytterligare.

Stort framsteg då pumpen nu alltså inte stängde ner för att den nått tillåten maxtemp på 65C! Jag får titta vidare hur den beter sig över kommande dagar.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nystartad EcoAir410 - Korta gångtider?
« Svar #15 skrivet: 10 december 2018, 22:14:56 »
Ok, ny uppdatering med statistik från de senaste 24h körning som ju lagras och visas i EcoLogicstyrningen.

GÃ¥ngtid 5h:50min
Starter 5st

Gångtider på någon timme i stöten alltså när den jobbar mot Acktanken, känns det rimligt och hållbart över tid, har ingen större erfarenhet av dessa grejor?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 622
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!