Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥n frÃ¥n Olofström här!!  (läst 3640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Nån från Olofström här!!
« skrivet: 31 mars 2007, 23:27:49 »
Å känner till nåt om Prisexperten eller Bada AB? Troligen samma ägare, men det verkar minst sagt lite konstigt med företagen... Men dom har en solvärmestyrning som verkar intressant: http://prisexperten.se/solvaermeaut.htm

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #1 skrivet: 02 april 2007, 12:57:32 »
Kontrollpanelen ser ut som den sfinx har, till skillnad från linjerna på displayen då.
Själva "relälådan" är dock annorlunda
Förmodar att de har liknande funktion

http://ljungskile.mine.nu/sol/3.JPG
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #2 skrivet: 02 april 2007, 13:08:17 »
Kontrollpanelen ser ut som den sfinx har, till skillnad från linjerna på displayen då.
Själva "relälådan" är dock annorlunda
Förmodar att de har liknande funktion

http://ljungskile.mine.nu/sol/3.JPG

Ok. Nu blev det inget av att jag kollade upp nÃ¥t mer, köpte en Steca Suntana 2 istället. Den har det jag vill ha med in/utgÃ¥ngar förutom att bara en avutgÃ¥ngarna till styrning av cirkpump har varvtals-styrning. Men det kan jag leva med, dÃ¥ det mest troliga bara blir den ena, som kommer att behöva det ändÃ¥. Annars fÃ¥r jag väl köpa en ny leksak  :) ;)

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #3 skrivet: 02 april 2007, 13:22:24 »
Men va de inte du som sa att det var helt onödigt med varvtalsstyrning?  ;D >:D --/
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #4 skrivet: 02 april 2007, 13:27:09 »
Det var nog jag. *vinkar*
Och det hÃ¥ller jag fast vid.  8)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #5 skrivet: 02 april 2007, 13:31:27 »
Men va de inte du som sa att det var helt onödigt med varvtalsstyrning?  ;D >:D --/

Nä Du, ja har sagt precis tvärtom serru  ;D Kom inte ihÃ¥g vem som testat, Ã¥ inte märkte nÃ¥n skillnad med varvtalsstyrning  Sc:,h Men jag tror det kan vara bra i vissa lägen, Ã¥ vill därför testa. Ã… sÃ¥ har jag en del andra funderingar, därför behöver jag en ny styrning, med fler möjligheter...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #6 skrivet: 02 april 2007, 13:34:39 »
Det var nog jag. *vinkar*
Och det hÃ¥ller jag fast vid.  8)

Du kan väl inget om solvärme  ;D ;) Som jag skrivit sÃ¥ behöver jag i vart fall en ny styrning, med fler möjligheter.. Kolla förresten mitt inlägg om "inovatören" i solvärme-avdelningen  :)

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #7 skrivet: 02 april 2007, 13:36:01 »
Det var nog jag. *vinkar*
Och det hÃ¥ller jag fast vid.  8)

men det beror ju på helt hur man laddar, med slinga kanske det är överkurs.
Tror däremot det kommer bli perfekt med varvtalsstyrd "andrapump" i mitt system istället för blandningsventilen.

Kolla tex vad som hände idag när bottentemp var svinkall och mittentemp över den tem som ventilen öppnar, vvx värmer till ca 55 -> termostat öppnar vid 50 -> 18 gradigt vatten kommer in i vvx -> blandningsventilen hinner ej reagera -> cirkulationspump går på... av... på... av...

Med varvtalsreglering kommer den ladda jämnare då det som går ur vvx alltid är x antal grader över mittentemp i tank som ja kommer styra mot.
Elektronik är dum men dock smartare än en pinne som blir längre vid högre temp  ;)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #8 skrivet: 02 april 2007, 14:09:25 »

Kolla tex vad som hände idag när bottentemp var svinkall och mittentemp över den tem som ventilen öppnar, vvx värmer till ca 55 -> termostat öppnar vid 50 -> 18 gradigt vatten kommer in i vvx -> blandningsventilen hinner ej reagera -> cirkulationspump går på... av... på... av...


Problemet är att jag aldrig förstått vilket problem som en varvtalsstyrning för en 60W pump löser. Vad är problemen?
Är det ett problem med att pumpen startar och stoppar ofta? Nej tycker jag
Är det dålig laddning? Nej
Drar pumpen mycket energi? Näpp
Får man sämre verkningsgrad? Nej
Får man större reglerområde? Nej
Får man priseffektivare anläggning? Näpp




Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #9 skrivet: 02 april 2007, 14:21:26 »
Vissa tillfällen är det faktiskt "problem" med många start/stopp precis som idag. Jag har varit ner å sänkt farten på cirkpumen ett snäpp. Idag blåser det som fan, med massor av tjocka moln, å däremellan klarblå himmel. Då är det perfakt att pumen själv går ner i varv, för att undvika start/stopp hela tiden. Samma sak när det är mycket soldis... Sen om det ger mer utbyte i slutänden vete sjutton, men jag hoppas undvika de flesta start/stoppen iaf... Skulle det däremot visa sig vara en nackdel, då kopplar jag såklart bort det, å kanske försöker mig på att styra cirkpumen till L/V-pumpen istället....

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #10 skrivet: 02 april 2007, 14:42:28 »
Problemet är att jag aldrig förstått vilket problem som en varvtalsstyrning för en 60W pump löser. Vad är problemen?
Är det ett problem med att pumpen startar och stoppar ofta? Nej tycker jag
Är det dålig laddning? Nej
Drar pumpen mycket energi? Näpp
Får man sämre verkningsgrad? Nej
Får man större reglerområde? Nej
Får man priseffektivare anläggning? Näpp

Jag kan hålla med på det flesta punkterna, men största fördelen för min del blir att jag aldrig får in kallare vatten i toppen än vad jag har vilket jag kan få nu om en moln kikar förbi...

Sen jobbar jag ju med citroën ocksÃ¥ vilka är kända för att hitta lösningar pÃ¥ problem som inte finns  :D
SÃ¥ lite smittad är man väl  ;D

Nä men en extra solstyrning är mer instressant att pilla me än en enkel blandningsventil att skruva på.




ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #11 skrivet: 02 april 2007, 14:47:22 »
Ok. Nu blev det inget av att jag kollade upp nÃ¥t mer, köpte en Steca Suntana 2 istället. Den har det jag vill ha med in/utgÃ¥ngar förutom att bara en avutgÃ¥ngarna till styrning av cirkpump har varvtals-styrning. Men det kan jag leva med, dÃ¥ det mest troliga bara blir den ena, som kommer att behöva det ändÃ¥. Annars fÃ¥r jag väl köpa en ny leksak  :) ;)
Jag har kopplat båda på den varvtalsreglerade utgången.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #12 skrivet: 02 april 2007, 14:56:09 »
Ok. Nu blev det inget av att jag kollade upp nÃ¥t mer, köpte en Steca Suntana 2 istället. Den har det jag vill ha med in/utgÃ¥ngar förutom att bara en avutgÃ¥ngarna till styrning av cirkpump har varvtals-styrning. Men det kan jag leva med, dÃ¥ det mest troliga bara blir den ena, som kommer att behöva det ändÃ¥. Annars fÃ¥r jag väl köpa en ny leksak  :) ;)
Jag har kopplat båda på den varvtalsreglerade utgången.
mvh

 Sc:,h VadÃ¥ bÃ¥da? FörstÃ¥r inte...

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nån från Olofström här!!
« Svar #13 skrivet: 12 april 2007, 09:39:02 »
Sc:,h Vadå båda? Förstår inte...
Ursäkta det sena svaret. Missade din fråga.
Jag har extern vvx och två pumpar och jag trodde du hade samma men nu har jag sett i andra inlägg att det är två helt separata system som du vill styra.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!