Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ni som provtrycker med nitrogen  (läst 13470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
ni som provtrycker med nitrogen
« skrivet: 20 september 2009, 22:29:45 »
hur högt trycker ni då?
jag har nitrogenflaska och regulator som går till 20 bar, dock när jag provtrycker bil-AC så trycker jag med 10 bar, det räcker för att se om kondensor inte har ärgat sönder i botten, det kan säga poff redan vid 5 bar om godset har ärgat för mycket, samt att mindre läckage ser man ju direkt på tryckfallet.

men när det gäller luft-luft så har jag även där kört med 10 bar för att inte göra åt kvävet för snabbt (har bara en SO5 köpflaska)
dock är ju drifttrycket betydligt högre i värmeläge, så med 10 bar testar man ju ingen hållbarhet, utan kan endast upptäcka läckage (är dock noga med att känna så 3-vägarna är stängda så man inte trycker in nåt kväve i 410:an :o)
men hållbarhetsproblem föreligger ju liksom inte på det sättet i en luftluft som på en bil-AC. är konorna riktiga så håller det ju.
dock läste jag i installationsanvisningen för samsung (bästa inst. anvisning jag sett!) att man skulle trycka med 40 bar!!! då får jag springa och byta flaska stup i kvarten :o sen vet jag ju inte ens om slangarna till manometerstället är godkända för mer än 25 bar? är iofs ett CPS-ställ jag har så det ska ju vara bra grejer.

vad säger ni som vet...? :)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #1 skrivet: 27 september 2009, 17:43:18 »
det är 1,3 gånger max drifttryck som gäller, du hamnar runt 40 bar på R410.
specialslangar finns för ändamålet, det är ändå ganska läskigt....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #2 skrivet: 27 september 2009, 19:51:22 »
det är 1,3 gånger max drifttryck som gäller, du hamnar runt 40 bar på R410.
specialslangar finns för ändamålet, det är ändå ganska läskigt....
misstänkte väl något sådant.. men med 10 bar kan man ju iallafall upptäcka en dålig kona eller en sprucken lödning genom att kolla tryckfallet över en kvart-20min.
skulle jag trycka med 40 bar så kommer jag att tömma flaskan rätt snabbt, det går 1.2kbm i den flaskstorleken.
kollade på slangarna till mitt manometerställ och det stod faktiskt 50 bar på dom, men HT-manometern går ju inte så högt ens.
har nu använt nitrogen till 4 pumpinstallationer och tryckt med 15 bar och flasktrycket sjönk från 160 till 125 bar, så visst försvinner det.. men en fyllning av flaskan kostar inte mer än 400kr.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #3 skrivet: 27 september 2009, 20:25:37 »
det är 1,3 gånger max drifttryck som gäller, du hamnar runt 40 bar på R410.
specialslangar finns för ändamålet, det är ändå ganska läskigt....
Näää....  eller har det ändrats iom EU ??
Det jag instinktivt får fram i huvudet är följande:
provtryckning görs av konstruktören/tillverkaren....inte av montörer (tyvärr kallas det ofta felaktigt för provtryckning...även i instruktioner mm)
men det vi utför kallas "täthetskontroll medelst trycksatt system"
provtryckning görs med tryck motsvarande 1,43 X beräkningstrycket som konstruktören räknat fram)
Säkerhetsventiler/sprängbleck SKA lösa vid max 0,9 X beräkningstryck (gängse gäller inställning 0,85 X beräkningstryck)...vilket gör att vi inte ens kan komma till beräkningstrycket....utan att maskiner med detta "blåser" (åtm alla över 3 kg fyllning)

Orkar inte rota fram fakta....är helt säker pÃ¥ att jag blir varse om jag minns fel  ;D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #4 skrivet: 27 september 2009, 21:20:34 »
Saxat ur "lathund för kyltekniker 2009"


Provtryckning
Skall alltid utföras vid nyinstallation och när större ombyggnad sker. (Mer än 2 st lödningar / rör)

Provtryckning med gas av kyl- och värmepumpsinstallationer med ett övertryck över 3 bar skall utföras enligt följande program. Programmet förutsätter att ingående komponenter såsom kompressorer och tryckkärl, tidigare är tryckprovade till 1,3 x beräkningstrycket (högsta tillåtna tryck).

Vid smältsäkring, mättnadstrycket vid 65ºC x 1,3

Tryckprovning av kompressorer 1,1 x beräkningstrycket

Platsmonterade rörledningar och rörsystem i enhetsaggregat skall provtryckas med ett tryck motsvarande 1,3 ggr beräkningstrycket.

Rörledningar i enhetsaggregat (och objektgrupp 5) och kompressorer kan provtryckas med 1,1 X beräkningstrycket.

Provtryckning av rörledningar inom objektgrupp 1 - 3 utförs av ackrediterat kontrollorgan i tredjepartställning.

 

 ProvtryckningsnivÃ¥ vid säkerhetsventil i bar
 System med smältsäkring
 
Säkerhetsventil (bar)
 Provtryck (bar e)
 Köldmedietyp
 ProvtrycksnivÃ¥ (bar e)



 

Provtrycket skall vara 1,3 x beräkningstrycket (högsta tillåtna tryck) och trycket skall upprätthållas i minst en halv timme.
För att undvika att provtrycket blir för högt skall påfyllningsledningen förses med reduceringsventil och två av varandra oberoende tryckbegränsningsanordningar (t ex dubbla säkerhetsventiler) med ett öppningstryck på 1,15 x provtrycket.
Vid provtryckning av ledning med en inre diameter upp till 75 mm (2 5/8)får endast provningspersonalen vistas närmare än 5 meter (riskzon) från ledningen.
Vid provtryckning av ledning större än 75 mm får inga personer vistas i de lokaler ledningen är dragen (riskzon).
Riskzon skall utmärkas, t ex genom skyltning eller avspärras på lämpligt sätt.
Sedan tryckprovning utförts, skall trycket sänkas till högst 75 % av provtrycket och täthetsprov utföras, varvid tätheten kontrolleras och ledning undersöks med avseende på kvarstående formförändring.
Provningen skall ledas av sakkunnig person.
Under tryckprovningen får normalt ej arbete, t ex efterdragning, utföras på trycksatt system.
Kontroll av provningsutrustningen skall ske regelbundet.
Efter utförd tryck- och täthetsprovning skall intyg utfärdas.
 

Vid tryckprovning skall tryckavsäkringsutrustning vara demonterad och anslutning pluggad (gäller ej vid smältsäkring).

Vid täthetsprovning i samband med tryckprovning med gas får endast ofullständigt halogenerade köldmedier, t.ex. typ R22, R134a, R404A tillsättas som spårgas.

Erforderlig mängd köldmedium beräknas enligt följande:

0,25 * Köldmediesystemets inre volym i m³ * provtrycksnivån i bar.

För mindre system (V < 0,5 m³) kan erforderlig mängd köldmediegas tillsättas genom uppfyllning av köldmediesystemet från atmosfärstryck till ca 0,5 bar, förutsatt att omgivningstemperaturen för hela systemet är ca 20°C.

Obs! köldmediet skall fyllas i gasfas
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #5 skrivet: 27 september 2009, 22:48:28 »
Fylla på i gasfas? vilka köldmedier pratar vi om?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #6 skrivet: 28 september 2009, 19:37:38 »
Fylla på i gasfas? vilka köldmedier pratar vi om?

Detta gäller läcksökning/provtryckning och använding av spårgas för läcksökning, inte fyllning av systemet för drift.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #7 skrivet: 28 september 2009, 20:59:21 »
Fylla på i gasfas? vilka köldmedier pratar vi om?

Detta gäller läcksökning/provtryckning och använding av spårgas för läcksökning, inte fyllning av systemet för drift.
Spelar liksom ingen roll ....  tömmer du R407C i gasfas är blandningen i din kruka fördärvad  huvuddunk
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #8 skrivet: 28 september 2009, 21:16:20 »
Fylla på i gasfas? vilka köldmedier pratar vi om?

Detta gäller läcksökning/provtryckning och använding av spårgas för läcksökning, inte fyllning av systemet för drift.
Spelar liksom ingen roll ....  tömmer du R407C i gasfas är blandningen i din kruka fördärvad  huvuddunk
Jo, fast som det står "Vid täthetsprovning i samband med tryckprovning med gas får endast ofullständigt halogenerade köldmedier användas" dit räknas ju inte R407C
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #9 skrivet: 28 september 2009, 21:36:25 »
Kan vi enas om att köldmedia fylles på i vätskefas? Även R410 är ju en blandning av R125 och R32. Risken är kanske minimal vad gäller erhållen blandning i kylanläggningen men den finns. Skriver mest för att klargöra för de som tänker fylla på, (olagligt eller lagligt). När det gäller tryckprovning tror jag det handlar om en förhållandevis liten skara som har erfoderligt tillstånd, varför jag förmodar att de också besitter nödvändig kunskap.
I all välmening: hplp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #10 skrivet: 28 september 2009, 22:00:42 »
Det är imot mina principer att säga detta...men:
I ärlighetens namn är det nog mycket ovanligt att man provtrycker enl de nya reglerna i praktiken.
De flesta använder sig av den gamla täthetskontrollen med trycksatt system.
Det skulle helt enkelt inte gå att konkurera med provtryckning,riskanalyser,avspärrningar mm på alla montage.

Ps: och visst fyller vi i vätskefas  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #11 skrivet: 28 september 2009, 22:31:06 »
ja jag har då aldrig fyllt köldmedia i gasfas, tar ju evigheter, samt att de gånger jag fyllt med min hemmagjorda HC-blandning i gamla R12-anläggningar så skulle det vara förödande att fylla i gasfas då den blandningen har ett ganska rejält glide, värre än R407c.

ibland när jag råkat ut för en AC som läcker vid nitrogen-provtryckning men jag inte hittar läckan med sprayen (t.ex. förångaren eller nåt svåråtkomligt rör) så pyser jag in lite R134a i gasform och tar fram sniffern.



Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: ni som provtrycker med nitrogen
« Svar #12 skrivet: 29 september 2009, 14:18:25 »
ace, jag kunde inte släppa det där 1,43 , verkade bekant för mig med, sÃ¥ jag letade lite. GÃ¥ in pÃ¥ http://www.kylteknikern.com/LATHUND%2020090313.pdf  sÃ¥ hittar du det där pÃ¥ sid 29.

Men enligt Svensk kylnorm 2003 är 1,3 som gäller.  Sc:,h
« Senast ändrad: 29 september 2009, 21:46:12 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!