Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gjorde rent min gamla l/l- pump.  (läst 2386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Gjorde rent min gamla l/l- pump.
« skrivet: 21 december 2014, 09:42:59 »
Hej på er.
Har en längre tid tyckt att min 8-9 år gamla pump (Mitsu) blivit klen, dels luftmängden den blåst ur innerdelen samt tempen på det den blåst.
Gjorde först rent utedelen, den har jag aldrig gjort nåt med igentligen, skruvade bort höljet och blockade ut div bös, en död fågel bla. Sedan duschade jag en rengöringsblandning bestående av HD-grön/vatten över lamellerna med en tryckspruta man pumpar upp. Lamellerna var helt igensatta med skit på vissa partier så man såg inte igenom dom.
Medlet fick verka en stund sedan sköljde jag rent med en klen strÃ¥le ifrÃ¥n trädgÃ¥rdsslangen, och jisses sÃ¥ vattnet skitigt  var som rann ner pÃ¥ marken.
Sedan ihopmontering och provkörning och jodå lite mera värme blev det i luften ifrån innerdelen.

Sedan gick det några dagar och det blev dax att göra rent innerdelen, den har jag däremot varit på förr, dammsugit/blåst lite lätt med tryckluft mm.
Skruvade av plasthöljet och började med att försiktigt dammsuga lamellerna så noga det gick, sedan lite tryckluft på det. Därefter kollade jag att kondensslangen inte bäckat ihop, och så sprutade jag samma rengöringsblandning över lamellerna på innerdelen, medlet fick verka några minuter sedan duschade jag 3 vändor med bara vatten för att skölja ut skiten/rengöringsmedlet ordentligt.

Skitvattnet som rann ur kondensslangen var inte fräscht.
Har vid tidigare rengöringar av innerdelen missat att det finns lameller även på ''baksidan'' mot väggen till, där var det totalt igenkorkat med bös, så detta område fick lite extra rengöring.
Sedan ihopmontering och provkörning, och nu hände det saker, den blåser betydligt mer samt att det blåste riktigt varmt :)

Glömde vid båda tillfällena att ta temp före/efter på inblåst lufttemp, men men huvudsaken den verkar ha blivit betydligt effektivare tummenupp

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Gjorde rent min gamla l/l- pump.
« Svar #1 skrivet: 21 december 2014, 09:47:01 »
 tummenupp
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Gjorde rent min gamla l/l- pump.
« Svar #2 skrivet: 22 december 2014, 11:34:19 »
Ja många förstår nog inte vikten av att ha rent o fint mellan lamellerna, både för värmeutvinning och värmespridning
Tror fläkten lever längre med om den inte behöver dra luft genom igensatta lameller
Har varit hos många som aldrig gjort detta tyvärr
Sa till min gamla far bla att han borde göra rent sina 2 pumpar, för det skulle de må bra av
Då skrattade han och sa att det behövdes ej, för det hade ingen sagt när de monterades
Kan tillägga att han ej har internet och vet inte vad ett forum är tyvärr
Men 1 gång om året är väl lagom för att behålla effektiviteten på topp

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Gjorde rent min gamla l/l- pump.
« Svar #3 skrivet: 22 december 2014, 11:42:20 »
Ja en gång om året kan nog vara lagom med en rejäl rengöring. Sen beror det väl lite på vart man bor mm hur skitigt det är i luften.
« Senast ändrad: 22 december 2014, 19:50:24 av jojje »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!