Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hembyggd FLM! Beräkna effekt? Effekt för att värma 15 grader vid 50L/S luft?  (läst 2687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns det nÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig med att räkna pÃ¥ detta? Anledningen att jag vill veta att jag funderar lite pÃ¥ att ta reda pÃ¥ värmen som blÃ¥ses ut via min radonsug och Ã¥tervinna den pÃ¥ mitt borrhÃ¥l. Den blÃ¥ser luft som är ca 16,5 grader rakt ut just nu med lÃ¥t oss säga 50l/s. Min tanke är att göra en egen konstruktion där radonluften suges el blÃ¥ses igenom en kylare som köldbärarvätskan skall gÃ¥ igenom. En egenbyggd FLM typ med skillnaden att jag redan har fläkten samt att jag inte tror en FLM ha kapacitet att ta hand om detta flöde. Jag är ännu lite osäker pÃ¥ om jag skall försöka hitta en kylare(batteri) som har sÃ¥ litet tryckfall att jag kan köra KB ensamt igenom el om jag likt FLMen skall ha en egen pump som är kopplad pÃ¥ en bygel.  Kan jag ha det "inline" sÃ¥ koster det ju inget med extra c-pump men dÃ¥ ger det ju Ã¥ andra sidan bara effekt när KB-pumpen gÃ¥r. Ett annat alternativ är att ha den inline med en C-pump som jag kör pÃ¥ lÃ¥g effekt/flöde och att KB-pumpen gÃ¥r vi kompressordrift med.

Men dessa saker får jag klura vidare på om jag kommer fram till att det är värt att fortsätta. DVS om det kommer ge effekt nog att vara mödan värt. Jag räknar med att bygga den helt själv och tror inte det skulle behöva kosta mer än 2-3000kr. Samtidigt så är det en rolig grej.

andra viktiga parametrar är att jag just nu efter en veckas kyla på runt tio minus har ca 0,6grader KBin samt -2,5 grader kb ut. Detta ger en tempdiff mot utblåsningsluften på ca 15grader. Någon som kan hjälpa mig räkna ut hur mycket effekt jag har i luften med den temperaturdiffen? Vore himla hygglo:)

Alltid kul med lite klurande och kuckel:o

MVH
Kalle

Utloggad ockelboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har själv funderat på någon lösning, men vet inte riktigt hur.
Kommer att följa tråden.:)

Utloggad Kenshin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Effektivisera mera
Effekten du får är enligt formeln

P=1,2*dt*q
där
dt är temperaturskillnaden och q är luftflödet i l/s
Har du 50 l/s torr luft och vill och kan kyla 15 grader så kan du i bästa fall kräma ur 900W.
Är luften fuktig så kan du tillgodoräkna dig mer värme från kondenseringen.


1 1/2-plans villa byggd 1972, uppvärmd yta 268 m2. Budget <10000 kWh/år inkl hushållsström.
Ligger nu på 5780 kWh/år.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum 10,
Solceller 4,2 kW

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tjena!

Tackar för den. Då skall jag räkna lite på det ikväll.
Luften är fuktig. 16.3 grader och 83% just nu. Då skall jag börja fila på konstruktionen. Tror det kan göra ganska god nytta hos mig då jag anser pumpen vara rätt dimensionerad men att hålet är i snålaste laget. (7,3kw och 130m borr). Jag försöker hålla tråden uppdaterad. Tänkte skaffa mig en logger med så jag kan se ev förbättringar efter mod:)

/Kalle

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Skulle det kunna funka med en liten bil eller mc kylare som man leder en del av brine flödet igenom och bygger en låda runt kylaren och låter den varma inomhusluften blåsa igenom kylaren Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Om du ändå skall bygga, kan du inte då försöka växla värmen mot en liten tank. Det är ju synd att "slösa" varmluft de perioder pumpen står still.
 dontknow

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har funderat på att bygga med någon slags kylare i en låda alternativt ett fläktbatteri som du nämner Smurfen.
Fattiglapp: Tiden då pumpen inte går återladdas ju hålet vilket blir en väldigt stor tank.

MVH
Kalle

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tror inte man slösar så mycket nu när vp går mellan halva dygnet till hela så borde ju det gå att värma berget däremot på sommaren när vp knappt går tror jag inte det ger så mycket den värmen skulle man spara i en jätte stor tank ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Tänkte att brineflödet stoppar ihop med pumpen. Men oavsett så värms väl brine även utan tank.

Tänkte inte långt här... tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om man vill kan man ju öka fläkten när kompressorn går men då ventilerar man mest när det är -20 vilket jag antar inte är optimalt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tanken är att återvinningen skall gå som en egen krets då jag tror det blir för stort tryckfall över batteriet om det skall hållas i rimliga storlekar. Således kommer den även få en egen cirkpump. Dock så kan det ju som smurfen skriver vara klokt att bara köra systemet när det är stort värmebehov. november till april kanske. Jag tror dock att man kan räkna bort lite av driveffekten på CP då jag misstänker att jag kan sänka KB-pumpen ett snäpp alternativt få något lägre delta där vilket är en fördel. Ligger på ca 3,4 grader på KB ni med steg 2 på pumpen.
Det jag klurar på nu är hur pass mycket kondens jag får räkna med att det bli samt hur jag skall bli av med det. Jag hoppas kunna konstruera själva lådan så det följer luftflödet ut. Blir alltid lite mer komplicerat med dränering i något man har ett högt under el övertryck i.

MVH
Kalle

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om man skulle köpa 25 meter prisolrör 10mm och linda till en dia på ca 100 mm och omsluta allt med ett rör på 150 mm samt ev en plugg i mitten på 70 mm så att luften omsluter rören på ett bra sätt hur mycket effekt skulle det ge naturligtvis ska plasten bort från prisolrören. 10 mm rör borde väl räcka för det är ju bara ett delflöde som ska värmas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kenshin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Effektivisera mera
Det är svårt att få bra verkningsgrad på återvinningsystem med luft till vätska.
Temperaturberoende och ofta stora flöde på vätskesidan eftersom dt blir lågt.
Typiskt värde är ca 50% verkningsgrad.
Kan bli svårt att köra igenom hela brineflödet genom en växlare för återvinning ur luften.
Kolla upp hur mycket brineflödet är och ta sen reda på hur mycket pumpreserv det finns.

1 1/2-plans villa byggd 1972, uppvärmd yta 268 m2. Budget <10000 kWh/år inkl hushållsström.
Ligger nu på 5780 kWh/år.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum 10,
Solceller 4,2 kW

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
På Tex Nibes färdiga vent återvinning flm är det endast ett delflöde som går via växlaren i vent aggregatet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!