Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2020, 09:28:22 »

Det funkar säkert det med.
Tänk på att shunten måste vara öppen mot sekundärsidan för att du inte ska få kavitation i cirkpumpen.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 28 december 2020, 22:41:27 »

@ Carl

Va tror du om.min tanke om strypningen på returen? Det är ett jäkla drag i gv-fördelare. Hör hur det susar rejält, tänker att man kunde styra mer flöde upp till övervåningen genom att balansera det med strypningen på returen. Tänker jag fel?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 december 2020, 18:17:20 »

Tror det är en siemens-ventil.
Här är dokumentationen.
Om man skruvar ut ventilen så stänger man primärflödet, och det är det du vill göra gör att fördela mer värme till övervåningen.
A är primärsidan och B sekundärsidan.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_19_5351483.pdf

Så du har helt rätt.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 28 december 2020, 13:06:35 »

Aha, radiatorer uppe...
Jag läste väl inte första inlägget ordentligt...

Du måste nog ha igång cirkpumpen i skåpet och ratta in shunten.
Shunten (svarta ratten till vänster) styr hur mycket som fördelaren tar från primärsidan/sekundärsidan.
Ju mer du stänger shunten ju mer värme kommer gå till övervåningen och mindre till golvvärmen.
Börja med nått mellanläge och justera in dig mot när du upplever att fördelningen värme upp/nere känns OK.
Sen kan du ställa in termostaterna så de stänger vid övertemp.

I manualen för shuntgruppen står det att man skall stänga för att öka effekten. Betyder inte det att man stänger mer och mer mot sekundärsidan och tar mer från primärsidan om man stänger (skruvar in) den svarta ventilen? Jag borde väl göra tvärt om dvs öppna upp mot sekundärsidan för.att mer värme skall gå till övervåningen?

Bör man strypa på den röda ratten på returen för att balansera flödena mellan ovan och undervåning? Känns som det mesta av flödet från VP borde hamna vid fördelaren om det inte är lagom mottryck i denna?

Ut från pannans CP delar värmebäraren upp sig mha ett t-stycke. Ett rör går upp till våning 2 (radiatorer) och en går till golvärmefördelaren där.shuntgruppen sitter.

Så många frågor....
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 27 december 2020, 20:30:39 »

Den täcker värdeminskning och självrisk vid haveri år 3-6. Den är då gratis. Efter det är det en premie varje år.

Jag mailade kundtjänst på arctic Försäkring som har hand om den.

https://arctic.se/se/forsakringslosningar/varmepumpsforsakring/

De är hjälpsamma (såklart)...
Skrivet av: Pierrelu
« skrivet: 27 december 2020, 16:48:22 »

Tack Lasse. Ja det lär det bli. Förra ägaren hade inte skickat in för trygghetsförsäkringen men det gick som tur var att efterregistrera. Jag skall förlänga den när den går ut om tre år. Definitivt.

Bra tips med loggningen. Skal köpa ett litet usb och börja köra Excel-loggning. Kör du loggamera?

Verkar vara ganska avslöjande med avluft vs. Förångartemp. Mina ligger inom en grad så verkar som allt fungerar här.
Mycket intressant läsning i denna tråden. Jag har precis som du en F370 som jag försöker optimera till bästa möjliga körning/komfort. FLVP är en rätt ny värld för mig, precis som mycket annat i villan... ::) ^-^

 Jag köpte ett litet USB minne på Netonnet för att kunna logga. Köpte någon 32gb modell i tron om att loggfilerna kanske blev stora, men lägg inte onödiga pengar på ett stort USB minne. Tror mina loggfiler är på ca 0,15 mb per dygn (loggar med 1 min intervall) Nibe UpLink verkar smidigt, men jag är verkligen inte påläst kring det.

Sedan har jag ställt VV i komfort, men ändrat till 44 start och 51 stop (7 grader skillnad) för att minimera start/stop på kompressorn på sommaren. Trendberäkning satte jag härom dagen på 0 (sänkt succesivt till 0) grader då jag hade någon enstaka kompressor start/stop när eltillsatsen gick som värst vid några enstaka plusgrader utomhus. Har även 45min trendberäkning enligt tråden om optimering av F730 (läste någonstans att den tråden går att använda till våra F370 på en del punkter)
 20A huvudsäkring utan strömkännare. 2 personer i hushållet som inte direkt gör av med mycket hushållsel ännu, kanske för att vi inte provat bastun.... Än så länge har det bara varit -5 grader där vi bor, kanske blir det svart i huset när tempen kryper lägre och vi duschat precis innan matlagning... :o
Installerade nu i november separat elmätare på FLVP, och har sedan installationen (november 2019) 882 kompressorstarter och 7765 driftstimmar.


  Vi flyttade in i Juni 2020, och pumpen installerades Nov 2019. Ingen trygghetsförsäkring är tecknad, jag har alla papper i huspärmen vi fick av tidigare ägare. Hur gick du tillväga för att teckna försäkringen i efterhand? Vad exakt vinner man på den, så man verkligen kan få valuta för pengen den kostar?
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 13 december 2020, 10:09:38 »

Starter vs drifttid.

Hur ser det ut för er andra med nibe f370?

Hur många starter har ni i relation till antalet driftstimmar

Jag har ca 9000 starter för mina ca 13000 driftstimmar.

Har precis tagit över huset så hoppas vända denna trend med extremt många start/stopp med bättre inställningar och senaste firmware.

Mvh,

Jonas

Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 05 december 2020, 17:14:48 »

Jag håller med krambriw på punkten lika mycket effekt men under längre tid. Därför vill jag också säkra ner efter att jag har monterat strömkännarna. Det kommer bli mer och mer av det här med högeffekttariffer tror jag nu med nedläggning av kärnkraft etc.

Skrivet av: krambriw
« skrivet: 05 december 2020, 16:09:23 »

Citera
Efter detta fick jag snabbare värmning av varmvattnet och inga mer trasiga säkringar kl 19.00 i vintern då man lagar mat och det är -10 grader ute

Förvisso, men du liksom jag har ju effektavgift på toppbelastningarna här i Sollentuna (antar du har Sollentuna Energi som nät). Du kan ju kolla på SEOM (Energikollen) vilka toppar du har

Jag menar på att även 3 stycken väldigt kortvariga toppar under samma månad kan bli mycket kostsamt i förhållande till vad du får betala för den verkliga energin du använt.

Exempel: Låt säga att du maximalt "råkar komma upp i" 3 toppar runt 6-7 kW per månad (bada, ugnen på, ladda el-bil, mm vad vet jag). Med en effektavgift som vi har nu i år på 111,50 kr/kW så skulle du spara in 111,50 kr för varje kW du lyckas undvika att nå upp till. För 111 kr kan jag med mitt avtal köpa drygt 100 kWh vilket i vårt fall räcker till hela 2 dygns totalförbrukning i vårt hus inkl all hushållsel. Något att fundera över!! Åtminstone här i Sollentuna

I vår värmepump, som inte är densamma som din, har jag en kompressor på hela 5 kW och 3 effektsteg a 3 kW. Sedan flera år har jag därför blockerat 2 steg för att om möjligt minska risken för dylika toppar. Mängden energi jag köper är ju densamma men genom att inte "ha så bråttom" kan man spara en hel del på effektavgiften. Jag anser att den är betalning för luft eller, om man är snäll,  snabbare transport av energin, vilket egentligen inte ger något extra ur energisynpunkt.
Skrivet av: mysman
« skrivet: 05 december 2020, 16:00:58 »

Är ca 2-3 grader ute. Kompressorn går konstant men ibland när elpatronen stöttar för körning av varmvatten så hamnar pumpen i ett läge där kompressorn slår ifrån för att sedan starta igen snabbt därefter. 

Nån som har något inspel? Känns ju som det blir lite onödiga start/stopp av det där beteendet.

Ja, du kan prova sänka Trendberäkningsgräns i servicemeny'n.
Det är möjligt att en mindre installation klarar lägre temp på bara kompressorn.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 05 december 2020, 13:31:43 »

Har iofs 25 A huvudsäkring men tanken är att gå ner till 20 A så snart jag installerat strömkännarna. Min står just nu på 4,6 men stod på 7 när vi tillträdde. Känns om 4,6 kW skall räcka även när det blir lite kallare... Men styrningen verkar ju vara sådär när den håller på och svänger sådär, stopp temp är ju satt till 50 grader på VV så den borde ju köra hela vägen dit när den väl börjat med elpatron. Men är väl etttemperaturspann nu när det är nära att pannan skall klara sig själv i vårat lilla hus och därför får man lite knasiga beteenden. När det var på minussidan gick kompressorn hela tiden som den skulle.

Tack för engagemanget Lasse!

// J
Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 05 december 2020, 13:26:44 »

2017 höjde jag huvudsäkringen på huset till 25A, då säkringen gick ibland på vintern då vi körde spisen och F370 gick på elpatron samtidigt. I samband med detta höjde jag elpatronsinställningen för F370 till 5,3 kW.
Efter detta fick jag snabbare värmning av varmvattnet och inga mer trasiga säkringar kl 19.00 i vintern då man lagar mat och det är -10 grader ute  :)
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 05 december 2020, 13:07:00 »

Märklig pump det här. Har du begränsat din till något effektsteg Lasse? Eller får den "härja fritt"?

Känns som den når en nivå där VP säger att den skall klara resten med kompressorn och sen faller tempen så att elpatronen går in igen osv. Sen efter varmvattenkörningen så når kompressorn sin stopp temp (+8 mot beräknad framledning) och då stoppar den.

Snark.
Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 05 december 2020, 12:41:53 »

Tyvärr, det är inget beteende jag har på min F370.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 05 december 2020, 12:23:20 »

Har en ny fråga...

Är ca 2-3 grader ute. Kompressorn går konstant men ibland när elpatronen stöttar för körning av varmvatten så hamnar pumpen i ett läge där kompressorn slår ifrån för att sedan starta igen snabbt därefter.  Grafen för laddvatten temp ser också jäkligt lattjo ut... Har ingen effektbegränsning så det är det som gör att den blir taggig. 4.6 kw är satt som max på elpatronen.

Nån som har något inspel? Känns ju som det blir lite onödiga start/stopp av det där beteendet.

/Jonas
Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 29 november 2020, 14:25:40 »

@jonas_da 
Ja det stämmer, jag har köpt loggern från Loggamera (https://minvarmepump.online/
Inte så billigt men jag tycker det är värt det (och roligt!). De har dessutom ett API som man kan komma åt som privatperson.
Jag har för mig att de senaste versionerna av alla Nibes pumpar har deras egna loggningssystem integrerat, men inte säker...
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 29 november 2020, 14:08:42 »

Tack Lasse. Ja det lär det bli. Förra ägaren hade inte skickat in för trygghetsförsäkringen men det gick som tur var att efterregistrera. Jag skall förlänga den när den går ut om tre år. Definitivt.

Bra tips med loggningen. Skal köpa ett litet usb och börja köra Excel-loggning. Kör du loggamera?

Verkar vara ganska avslöjande med avluft vs. Förångartemp. Mina ligger inom en grad så verkar som allt fungerar här.
Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 29 november 2020, 10:10:21 »

Den hade gått 5 år och började krångla precis efter att garantin gått ut, exakt när som den blev ineffektiv vet jag inte eftersom jag inte loggade pumpen då. Vad jag har fått förklarat för mig från servicetekniker var det ett litet läckage som inte gick att hitta. Det fylldes på köldmedium första gången och pumpen gick sedan bra ungefär ett år, sedan samma problem igen (lågtryckslarm 51, pumpen ställde sig i nöddrift = el. Det gick inte alls att köra med kompressor).

Eftersom läckan inte gick att hitta byttes förångare och kompressor, så den rasade egentligen inte. Det skulle kostat mig minst 10.000 kr men efter mycket mailade med Nibe gick de till slut med på goodwill och stod för alla reservdelar. Efter denna service har den gått som en klocka.

Det jag lärt mig är att nästa gång jag byter värmepump ska jag köpa till alla typer av förlängda garantier som finns, det blir i längden billigare och enklare.
Och att någon typ av loggning på pumpen är ovärderlig för att bevisa vad som händer. Jag använder mig sedan många år tillbaka av Loggamera.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 28 november 2020, 21:21:13 »

Läste den tråden och skrev ett svar som jag sen raderade när jag såg att du bytt förångare och kompressor.

hur länge hade den gått när den rasade? Tror du/Nibe att kompressorraset kan vara relaterat till läckan?

Den gick ju inte så länge efter att du fyllt menar jag. MIn är ju från 2017 men gillar att grotta ner mig för att se hur man bäst kan ta hand om grejerna.
Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 28 november 2020, 21:14:42 »

Ja, jag kan hålla med att den är lite knepig att ställa in och förstå sig på. Jag har haft problem med köldmediumläckage (se annan tråd här på forumet) som tog tid att upptäcka. Då gick den riktigt dåligt... Men med en helt ny kompressor har den funkat bra.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 28 november 2020, 21:11:39 »

Ser ut som den går mest hela tiden där också med bara ett par väldigt korta stopp. Vårt hus är rätt litet 120 kvm så ner till ca 4-5 grader verkar 370n klara att ensam värma huset när vi är måttfulla med duschandet. Men när tempen går upp mot 7-8 så blir det väldigt många körningar. Skall laborera lite med att tillåta större svängning i varmvatten tanken tänkte jag. Men är förbryllad över hur snabbt kompressortempen sjunker vilket ju är det som styr start stopp då den jämförs med framledningen. (Stopp +8 och start när den är lika med framledning?)

Styrsystemet är ju fint men tycker en del avancerade inställningar saknas för att få pumpen att gå så skonsamt som möjligt. Men också svårt att veta vad den mår bäst av.
Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 28 november 2020, 21:06:36 »

OK jag förstår. Här kommer en graf till när det är lite varmare hos oss:
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 28 november 2020, 21:00:56 »

Hej!

Tack!

Senaste två dygnen har min gått non-stop men det har ju varit konstant på minussidan där vi bor senaste dygnet. Det är mer när det är sådär halvvarmt som jag beskrev som det blir mycket on/off jag vet inte hur dåligt det egentligen är för dessa kompressorer med värmare.

Annars verkar jag ha hittat rätt med ventilation så pumpen går bra utan avfrostningar men förångaren nära nollan. Väldigt liten skillnad mot avluftstemp så troligtvis bra med köldmedium i också.

Vill vara optimera driften (och livstiden) så mycket det går.

/J

Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 28 november 2020, 20:56:32 »

Hej, jag vet inte om det hjälper dig men så här har min F370 gått de senaste två (plus) dygnen. Du ser utetemperaturen och lufttemp in och ut från pumpen. Endast en komperssorstopp (i början av grafen).
mvh Lars

Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 28 november 2020, 19:35:37 »

Ni andra med f370 hur går era pumpar vid 7-8 grader ute temp.

Tycker det ser ut som kompressorgivaren kallnar av väldigt snabbt på min. Och sen kör den i 30 minuter och får upp tempen 8 grader över framledning och så stopp i 30-40 minuter för att sen köra igen. Blir ju 13-16 starter per dygn  :o

Finns det inget man kan göra för att få den att gå längre. Så himla segt att man inte kan få.justera hysteresen. För oss med golvvärme i betong är ju systemet så trögt så om man tillät pumpen köra upp tempen lite mer och sen putsade ut lite varmare vatten för att se ligga back ett längre tag så hade det inte gjort något  ???

Kanske kunde man laborera med tidvis blockering men det lär ju funka dåligt med pendlingar i ute temperatur.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 25 november 2020, 01:14:35 »

Får göra det när jag kommer hem. Sitter i Luleå och fjärrövervakar nu i 4 veckor. Men borde väl kunna leda till att värmen inte alls når mitt övre plan där jag har problem med lägre temp sen innan. Får se vad det mynnar ut i. skall testa mig fram lite när jag väl är hemma. Tack för hjälpen/förslag Carl! :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 november 2020, 01:11:59 »

Prova att sänka farten på CP och se vad det gör?
Denna modell har ett litet vred på sidan av CP dä man ställer farten.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 25 november 2020, 01:02:37 »

Gångtiden på de korta körningarna är bara 20-25 minuter, det kan omöjligt vara bra för kompressorn. Styrsystemet till denna FLVPn känns verkligen suboptimalt. När jag följer temperaturerna ser det ut som kompressortempen sjunker väldigt snabbt från de 8+ mot beräknad framledning som den stoppar sin körning på. kan det vara något med skiktningen i tanken (för stor flöde på CP) som rör om i den och skapar detta problem?

// Jonas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 november 2020, 00:58:42 »

Då är värmebehovet för lågt för att den ska gå längre tider, det blir bättre när det blir kallare ute.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 24 november 2020, 17:49:26 »

Luftade systemet igår. Ligger på 1 bar nu (var på 0,7 när jag började lufta och fylla på) och körde länge för att va säker på att all luft far ute. Var inte särskilt mycket luft dock.

/Jonas
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 24 november 2020, 17:31:26 »

Hej!

Bt18: 32,5
Bt19: 35,3
Ute: 10

Känns som den kör igång igen så snabbt. Hade hellre sett att den körde på ordentligt för att sen vara stopp. Kanske öka varmvatten tempen ett par grader s den kör längre mot varmvatten? Ligger på ca 8-10 start stopp nu när det är varmt ute.

/Jonad
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 november 2020, 17:22:34 »

Kolla tempgivare kompressor (BT18) respektive elpatron (BT19)?
BT19 ska visa lite högre temp om allt är OK.
Om elpatron inte skjuter till nått så går den nog on/off då värmebehovet inte är större.

Kolla även att pannan är luftad?
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 24 november 2020, 16:20:54 »

Hej igen!

Jag försöker förstå varför jag får så många start/stop på min kompressor.

Utifrån avluften kan jag se hur den kör. Kan någon hjälpa mig tolka detta diagram?

Borde den inte köra längre stunder med senaste fw (ökad hysteres) har vatten på ekonomi och start på 42 stopp på 48. Kurva 5 förskjutning 0. Ventilation 45. Inga avfrostningar registrerade i händelseloggen.

Den högre avluftstempen på sista körningen beror på forcerad ventilation.

Hjälp mig förstå.

Mvh,

Jonas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 november 2020, 12:11:24 »

Aha, radiatorer uppe...
Jag läste väl inte första inlägget ordentligt...

Du måste nog ha igång cirkpumpen i skåpet och ratta in shunten.
Shunten (svarta ratten till vänster) styr hur mycket som fördelaren tar från primärsidan/sekundärsidan.
Ju mer du stänger shunten ju mer värme kommer gå till övervåningen och mindre till golvvärmen.
Börja med nått mellanläge och justera in dig mot när du upplever att fördelningen värme upp/nere känns OK.
Sen kan du ställa in termostaterna så de stänger vid övertemp.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 21 november 2020, 10:07:02 »

God morgon!

Ja det är så det är nu, men känns lite som radiatorerna på ovanvåningen inte riktigt hänger med. Det är ca en grad kallare uppe (alla termostater fullt öppna). Frågan är om.det hänger ihop.

Känns inte som en optimal lösning att ha slingor och radiatorer blandat eller?

/ Jonas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 november 2020, 14:33:55 »

Om du bara har det där golvvärmesystemet och inget mer så kan du prova att öppna shunten (svarta ratten nere till vänster på bild) helt och köra med bara värmepumpens cirkpump.
Den kommer då trycka vattnet genom cirkpumpen i skåpet så den kanske inte behövs?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 20 november 2020, 09:23:19 »

Trycket bör ligga på ca 0,8 - 1,0 bar. Om det är för lågt tryck kanske man inte får ut luften ur systemet när man luftat radiatorerna där.
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 20 november 2020, 08:53:59 »

Hej!

Ja det kändes bra. Kunde ju slutat tråkigt. Fick ju tips om det här på forumet. (Fantastiskt mycket bra info här)

Har kurva 5 nu med 0 i förskjutning. Det var kurva 9 med -5 när vi tillträdde. Får se hur det blir.

Se bilaga för bild på fördelningsskåpet :)

En fråga till, har tryck 0,6 på niben, dags att avlufta och få upp det till ca 1 bar? Vad är nackdelen med lite för lågt tryck?

/Jonas

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 november 2020, 08:39:16 »

Bra det där att du upptäckte att dräneringen var igensatt.
Det händer att tråget svämmar över och orsakar elfel om man inte är uppmärksam på detta.
Deltat mellan fram och retur blir oftast rätt litet när framledning/retur är låga.
Gissar att du har en rätt låg kurva?

Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 19 november 2020, 23:41:58 »

Hej Carl!

Tack för svar!

Bra input med BRRs regler och mjukvaruinställning istället. Perfekt.

Skall koppla in jordningen själv imorgon.

Alltså cirkpumpen är ansluten till kretsen men kontakten är ej isatt. Tar en bild imorgon och lägger upp.

Skall se om installatören kan masa sig hit och installera strömkännarna, känns som en given del i installationen.

En följdfråga på det där med CP. Jag har väldigt lågt delta pånframledning och retur. Iofs ganska varmt just nu med 3-5 grader men mer än 1,5-2 grader borde man väl ha?

Gjorde iaf rent röret till kondensorn idag, det var igensatt, kändes som det kunde leda till mycket tråkigheter med elektronik placerad nedanför kondensorn. Enkelt sätt är att köra våtdamsugare på låg effekt och suga ut skiten som sitter i röret.

Ha en fin kväll och tack för bra tips!

/Jonas

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 november 2020, 23:00:15 »

Jag skulle akta mig för att ställa in grejerna efter BBR, man kan justera max effekten i meny 5.1.12 istället och denna är inte oåterkallelig.
Sänker du i 5.1.13 så går det inte att öka den sen, denna spärrar elpatron för all framtid.

Strömkännarna är bra, jag skulle kontakta en elektriker för att stoppa in dessa.
Sen kan man antagligen ha max huvudsäkringar på 20 A i alla fall.

Jordningen till luftkanalerna är nog bra att montera, jag skulle fixat detta själv.

Ta en bild på fördelarskåpet med cirkpumpen, den kanske måste kopplas in men med en bild så ser vi kanske?
Skrivet av: jonas_da
« skrivet: 19 november 2020, 21:33:48 »

Hej!

Nybliven husägare och på köpet har vi fått en Nibe F370 och har lite frågor för jag försöker optimera driftsbudgeten för pumpen och huset och förstå hur det funkar.

Huset:

1 & 1/2 plans hus 135 kvm byggt 2017. Ligger i kungälv på västkusten. Ingjuten golvvärme från Uponor på BP inget ovanpå betongen, fördelat på 5 slingor och på ovanvåningen radiatorer.

Frågor:

Det sitter en extra CP i fördelar skåpet. Denna var urdragen när vi tillträdde. Jag är lite fundersam till varför och hur man skall hantera denna?

Strömkännarna är inte installerade utan ligger i sin påse ej heller jordningen till luftkanalerna. Det är heller inte inställt max effekt enligt BRRs regler. Känns som något som installatören borde komma hit och göra så jag sen kan säkra ner huset till 16 eller iaf 20 A huvudsäkring, trodde det ingick i installationen?!

Hur hade ni agerat?

Jag har fler fårgor men vi kan ju börja här.

Tack på förhand :)

Vänliga hälsningar,

Jonas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!