Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt beteende pÃ¥ vvb-temperaturen  (läst 3279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #15 skrivet: 04 februari 2013, 22:59:20 »
Roland, hur menar du då? När styrsystemet kopplar över till "vinterdrift" startar väl även CP mot radiatorkretsen?

Har funderat och filosoferat lite till... Det som stör mig är att radiatorreturen gör så stora skutt vid körning mot VVB, jag har sett andra loggar där detta fenomen inte är alls lika tydligt. Kanske är det så att dessa pumpar har en bypass? På så vis återges radiatorreturtemperaturen på ett mer korrekt sätt om det fungerar som jag tror att det gör. Jag har underförstått ingen bypass.
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2013, 23:53:12 »
Precis så upplever jag också som Roland skriver, min pump behöver köra VV mer sällan i sommarläge än
vinter läge.  Däremot gÃ¥r VV tillverkning snabbt när den laddar VV efter värmekörning vattnet och pumpen
är redan varma när den går över VV.
Jag märkte klar skillnad när jag ändrade differensen från fabriksinställningen 4 grader till 6 grader och VV
temperaturen från 51 till 50 det är inte stora ändringar men den startar inte alls så ofta som förut.
Vill inte ändra mer för att vi har bara intern beredare och vill att VV ska räcka till, vi är tvÃ¥ vuxna som duschar var sin dusch samtidigt och inland gÃ¥r diskmaskinen samtidigt som är kopplad till VV. 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #17 skrivet: 04 februari 2013, 23:58:03 »
I Vinterläget avslutar den värmekörningen med en varmvattenkörning även om inte varmvattentempen har sjunkit till den inställda starttempen. Det gör att det blir fler varmvattenvärmningar i vinterläget, men inte fler kompressorstarter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #18 skrivet: 05 februari 2013, 10:08:29 »
Roland, hur menar du då? När styrsystemet kopplar över till "vinterdrift" startar väl även CP mot radiatorkretsen?

Hm, det har du rätt i men jag är undrar om det inte går att få cirkulationspumpen att stå still även när utetemperaturen sjunker under sommarurkopplingstemperaturen. Men jag kan ha fel, ska kontrollera i vår hur det är med det. I vilket fall som helst, startar cirkulationspumpen ökar värmeförlusterna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!