Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är bäst pÃ¥ grillen?  (läst 19259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Vad är bäst på grillen?
« skrivet: 23 april 2011, 21:38:24 »
Vi har precis grillat för tredje dagen i sträck, denna gång körde jag kycklingfileér som jag marinerat. Det är så sjukt gott att jag inte kan annat än att dra igång denna tråd.

Min dotter som är inne i någon vego-period vill inte ha kött så jag grillar lite blandad kaninmat till henne, men måste erkänna att färska champinioner, kryddade och rikligt saltade inte alls är särskilt dumt.

Sedan gillar jag att grilla bacon och rödlök också, eller ibland bara vanliga hamburgare.

Vad säger ni andra, vad är godast, vad bör man testa och vad är tricken för att lyckas?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #1 skrivet: 23 april 2011, 21:39:54 »
Jag svarar mig själv här:

Laxfileér, kan vara det bästa som över huvud taget går att grilla. Så är det bara... Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #2 skrivet: 23 april 2011, 21:45:20 »
Jag tycker lax kan vara lite svårt. Men det är väl en vanesak. Sen är det även så, precis som med allt annat, att laxen är beroende på att det är bra råvara. Testa salma. Går att köpa i VI butiker. Säkert andra ställen oxå. Den går att äta helt rå. Och fördelen med detta är att man ju alltså kan få en perfekt lax som man bara grillar på lite snabbt på varje sida.

Mest grillkännsla får jag nog när jag grillar hamburgare.

Godast brukar bli bra entrecote, kycklinglårfilé eller helstekt fläskfilé.

Är man bra på att grilla så är utskuren biff på kolgrill bland det godaste som finns. Men det är jag inte så bra på själv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #3 skrivet: 23 april 2011, 21:50:20 »
Nej  jag mÃ¥ste erkänna att jag inte är särskilt duktig pÃ¥ att grilla, jag kan tappa kollen genom ett samtal, eller att jag tagit för mÃ¥nga öl eller andra anledningar.

Jag kan gärna fuska om vi är många som skall äta, jag kör stekarna/kycklingbitarna/laxarna färdiga till 95% i ugen, sedan så kör jag bara stenhårt på grillen det sista och när det ser skitgott ut är det dags att käka. Oftast är det då också gott, men det händer att jag misslyckas.

Jag skall kolla efter salma, det ser ut något som kan passa mig Thumbsup


Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #4 skrivet: 23 april 2011, 21:50:40 »
Grillade marinerad lövbiff +Halloumi. Mycket gott. Till grillningen gick även någon pripps export ner.
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #5 skrivet: 23 april 2011, 21:54:07 »
Halloumi tror jag aldrig att jag smakat faktiskt, det är väl en ost som man kan grilla som den är va? Skall det vara gott?

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #6 skrivet: 23 april 2011, 22:01:36 »
Halloumi tror jag aldrig att jag smakat faktiskt, det är väl en ost som man kan grilla som den är va? Skall det vara gott?

Jättegott.
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #7 skrivet: 23 april 2011, 22:03:50 »
Skall testas inom kort Thumbsup

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #8 skrivet: 23 april 2011, 22:15:07 »
Här grillas det också nu, varje fin em/kväll brassas det på, så gott.

Tips på goda grillade "starters": Jalapeno inrullat i bacon, likaså små bananbitar inrullat i bacon.
Dessa är perfekt att smaska på när man grillar och dricker lite öl.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #9 skrivet: 23 april 2011, 22:18:06 »
Bananen kan kvitta för mig, men jag känner igen det där med "starters", jag springer in efter typ påläggsskinka som stuvas ned i tomrummen mellan det ordinarie, för att bli färdiga på bara 20 sekunder. mums till biran Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #10 skrivet: 23 april 2011, 23:56:36 »
Nej  jag mÃ¥ste erkänna att jag inte är särskilt duktig pÃ¥ att grilla, jag kan tappa kollen genom ett samtal, eller att jag tagit för mÃ¥nga öl eller andra anledningar.

Jag kan gärna fuska om vi är många som skall äta, jag kör stekarna/kycklingbitarna/laxarna färdiga till 95% i ugen, sedan så kör jag bara stenhårt på grillen det sista och när det ser skitgott ut är det dags att käka. Oftast är det då också gott, men det händer att jag misslyckas.

Jag skall kolla efter salma, det ser ut något som kan passa mig Thumbsup



I all ödmjukhet:

När man grillar eller steker finare mat så är det bättre att göra tvärt om. Dvs du grillar på rejält för att få grillyta som stänger porerna och håller inne saften. För att därefter slippa att det är rått inuti lägger man bitarna på lägre värme på grillen eller har dom i ugnen på låg värme under en lite lägre tid. Gärna med termometer.

Alltså raka motsatsen.

Det är därför bra med en grill som har lite yta så att man kan få till olika temp. En plats där köttet kan bli klart utan att fortsätta tok-grillas.


Bäst resultat med kött får jag om:
1. låta köttet bli rumstempererat. Ligga framme några timmar helt enkelt.
2. Väldigt hög värme och fräsa på för att stänga porerna. Att grillade saker har streck i två riktningar per sida är för att värmen är så hög att det annars blir bränt.
3. Låt köttet vila efter påfräsningen. Värmen hinner sprida sig och stabilisera sig i köttet.
4. Om det behöver bli varmare i mitten så in i ugnen eller på låg värme i grillen, gärna 100-140 grader tills dess att kötet har den temp det ska ha i mitten

Och kom ihåg att av nötköttet så ska entrecote ha högre temp för att fettet inte ska bli löst.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #11 skrivet: 24 april 2011, 00:07:50 »
Bra tips där David, speciellt det att man inte ska steka/grilla kött direkt från kylen - det måste ha rumstemperatur.

Min preferens: T-bone
Till saken hör då att det ska gå att grilla den nånstans mellan rare och medium rare - inget eländigt genomstekt torrkött
och det ska vara sån tbone som man sällan hittar i detta landet, den ska vara så mör att man kan stycka den i tvåtumstjocklek.
I staterna och Australien har jag ätit tretums, men man blir rätt däst -  steken väger dÃ¥ runt kilot 8)

Styckmästarn på lokala ICA är en entusiast, och han lyckades få fram en hel rygg av en utvald ko, som vi sedan styckade tillsammans. Väl marmorerat kött. Tvåtumsskivor.
Priset? Tror jag gav 75 kr kilot. Men det är väl en fem år sen. Vet inte om det skulle gå idag.
Min gode kusin från Houston kom på besök med en fin present - resväskan full med fryst tbone och porter steak. Vederbörligen insmugglat :)

Nu tycker jag det importerade köttet från Brasilien kan hålla god kvalitet. www.naturkott.com
Men då blir det entrecote och file, sånt svenskar är vana med.
Hittade på Coop en sommar såna stekar som de har i Brasilien med en kraftig fläsksvål på ena sidan (har glömt namnet? edit - picanha heter det http://www.northtrade.se/browse/notkott/picanha). Den krävde en del teknik för att få lagom grillad utan att antändas med allt fett som rann. Men riktigt bra blev det, när det lyckades.

Sen förra sommaren fick jag ett ryck och prövade att röka makrill i klotgrillen.
Grannen har en enbuske på sin tomt :)
Det blev helt perfekt! efter lite experimenterande. Gäller att ha lagom temperatur och få fram tillräckligt med rök.
Färskrökt makrill smälter i munnen.

Annars chorizo, men inte den fejk som Scan gör - riktigt argentinsk, så grov att man får broskbitar i munnen.
Bästa grillen hittar man i Argentina, Australien, USA.
Här en grillfest i Malargue, Argentina på 1025 getter troligen världsrekord och en makalös uppvisning.


Mmmmm...
« Senast ändrad: 24 april 2011, 00:38:48 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #12 skrivet: 24 april 2011, 00:29:14 »
Kör djur-fritt pÃ¥ min grill och har gjort sÃ¥ i 20 Ã¥r. :) Kött gör sig bäst som hundmat...  ;D

Grillspett med tärnad tofu, cherrytomater, lök, paprika, champinjoner och zuccini som penslas rikligt med honung+marinad - sjukt gott!
Vanliga veggoburgare, soja/tofu/seitan-korv och andra köttsubstitut funkar också på gallret. Majskolvar är inte heller dumt, och lämpligt som tilltugg.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #13 skrivet: 24 april 2011, 00:31:46 »
Och hund kör sig bäst som kött..! ::)
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vad är bäst på grillen?
« Svar #14 skrivet: 24 april 2011, 00:38:33 »
vi grillade lamm idag och det blev så otroligt gott .. :) annars är gris bäst å grilla :P så svårt å grilla kossa tycker jag .
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!