Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoHeat med acktank x 2  (läst 22029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #30 skrivet: 14 oktober 2007, 21:44:48 »
Min modifierade Ecoheat börjar bli klar. Har en sista fråga:

Med 10 liter flöde i golvvärmen och 20 liter flöde genom kompressorn är frågan: Behövs en backventil på den del av VB returen som går in på shuntventilen?

När kompressorn inte går, behövs backventilen inte.
När kompressorn går och shunten öppnar för inblandning av returvatten, vad då?
Då vill jag självklart inte att vattnet skall gå fel väg, men vill det gå fel väg utan en backventil strax före shunten?

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #31 skrivet: 14 oktober 2007, 23:17:00 »
Har funderat lite mer. Det behövs inte någon backventil.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #32 skrivet: 28 oktober 2007, 23:50:58 »
Ja, i kväll var det dags att prova ut den nya anläggningen. Och vet du vad? Det funkar !    :)

Den nya värmemätaren är en fantastisk bra sak (finns i webshoppen). Visar flöde, effekt, temperatur in och ut och en massa andra saker.

Jag har f.n. brine in 6° och ut 3°. Framledning 32°

10,5 kW momentan effekt vid start. 8,5 kW när kompressorn stoppar och ack1 har blivit 5° varmare.
Möjligt det är så här på alla 7,5 kW VP:ar under dessa förhållanden, men jag är oavsett jättenöjd.

Kompressor cirkpump blev justerad från läge 1 till läge 3. I läge 3 ger den 1,35 m³/h. (22,5 l/min)
DÃ¥ gÃ¥r det ca 9 liter till framledningen och 13,5 liter till ack2 via ack1. Jag är lite förvÃ¥nad över att pumpen bara ger 22,5  liter i läge 3, men det är oavsett nog till att fylla ack2 (200 liter) med värmt vatten pÃ¥ femton minuter.

Jag tänkte att exprementera lite med att flytta tempgivaren frÃ¥n ack1 till topp ack2, men det ser ut till att fungera bra även med givaren i ack1 som förut.  TvÃ¥ givare hade varit perfekt, men Ecoheat har bara en, tyvärr.

Det här tog många, många timmar att få i hop. Men när det blev så här bra, är dom långa kvällarna snart glömd.

Blev nÃ¥got sämre? Ja. Shunten är lite för trög till att justera sig in.  När kompressorn nästan är färdig med att varma vattnet, är framledning temp 1-2 grader högre än bör värdet. SÃ¥ var det inte förut. TvÃ¥ minuter efter kompressor har stannat är framledning igen lika med bör. Inget stort problem, men inte lika bra som förut. Styrlogiken reglerar shunten bara ca en gÃ¥ng/minut, men jag kan leva med lite variation i byte med bra COP och lÃ¥nga gÃ¥ngtider pÃ¥ kompressorn.  :)

 


« Senast ändrad: 29 oktober 2007, 00:03:31 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #33 skrivet: 29 oktober 2007, 04:38:09 »
Snyggt jobbat.
Ser riktigt bra ut tycker jag, kul att du uppskattar värmemätaren - och nästan nödvändigt om man verkligen vill veta att en modifierad anläggning levererar önskat resutlat.
På en fabriksmonterad anläggning kanske man kan förvänta sig nästan optimal funktion utan att behöva kontrollmäta, men som sagt, bygger man själv så är det nog väldigt bra att kunna följa upp och justera för optimal funktion.

Lycka till även fortsättningsvis.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #34 skrivet: 29 oktober 2007, 08:33:40 »
Ja, i kväll var det dags att prova ut den nya anläggningen. Och vet du vad? Det funkar !    :)

Den nya värmemätaren är en fantastisk bra sak (finns i webshoppen). Visar flöde, effekt, temperatur in och ut och en massa andra saker.

Jag har f.n. brine in 6° och ut 3°. Framledning 32°

10,5 kW momentan effekt vid start. 8,5 kW när kompressorn stoppar och ack1 har blivit 5° varmare.
Möjligt det är så här på alla 7,5 kW VP:ar under dessa förhållanden, men jag är oavsett jättenöjd.

Kompressor cirkpump blev justerad från läge 1 till läge 3. I läge 3 ger den 1,35 m³/h. (22,5 l/min)
DÃ¥ gÃ¥r det ca 9 liter till framledningen och 13,5 liter till ack2 via ack1. Jag är lite förvÃ¥nad över att pumpen bara ger 22,5  liter i läge 3, men det är oavsett nog till att fylla ack2 (200 liter) med värmt vatten pÃ¥ femton minuter.

Jag tänkte att exprementera lite med att flytta tempgivaren frÃ¥n ack1 till topp ack2, men det ser ut till att fungera bra även med givaren i ack1 som förut.  TvÃ¥ givare hade varit perfekt, men Ecoheat har bara en, tyvärr.

Det här tog många, många timmar att få i hop. Men när det blev så här bra, är dom långa kvällarna snart glömd.

Blev nÃ¥got sämre? Ja. Shunten är lite för trög till att justera sig in.  När kompressorn nästan är färdig med att varma vattnet, är framledning temp 1-2 grader högre än bör värdet. SÃ¥ var det inte förut. TvÃ¥ minuter efter kompressor har stannat är framledning igen lika med bör. Inget stort problem, men inte lika bra som förut. Styrlogiken reglerar shunten bara ca en gÃ¥ng/minut, men jag kan leva med lite variation i byte med bra COP och lÃ¥nga gÃ¥ngtider pÃ¥ kompressorn.  :)



Avensis:
Mycket imponerande och intressant bygge, önskar att jag hade talang som vvs tekniker, då skulle jag följa i dina spår.
Antar att du med ditt bygge vill få längre gångtider o färre starter också. Rapportera gärna hur din expansionstank påverkar detta.
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #35 skrivet: 29 oktober 2007, 23:32:35 »
Upptäckte nyss att Ecoheat varnade för hög temp radiator retur. Lyckligtvis bare en varning och inget larm. Returen är ju det varma vattnet från toppen av ack2. Precis så det skall vara.


Nästa upptäckt var varför shunten inte reglerar perfekt framledning som förut när kompressorn gÃ¥r. Ett litet misstag under planeringen  av rördragningen: Jag antog att kallvatten in pÃ¥ shunt blev kallt nog med en blandning av  vattnet frÃ¥n ack2 blandad med returvattnet frÃ¥n golvv. DÃ¥ sparade jag nÃ¥gra skarvar och lite kopparrör.  :)   Det blev inte kallt nog vid 55 graders körning. Lyckligtvis är det inte nÃ¥got stort problem att fixa.


Upptäckt 3 blev positiv. Antalet start och stopp ser ut till att bli mer än halverad. Min anläggning har nu ca 500 liter vatten mot 300 tidigare. Det ger 40% differens i volym, medan antalet startar ser ut till att reduceras med 55%. Det här dygnet har jag haft 12 startar, medan genomsnitt i fjol var 27 startar/dygn med 22 som lägsta. När det blir kallare utomhus och framledningstemp ökar, blir det kanske under 10 starter/dygn.  :)


Mitt problem nu är 55 graders körningar. När ack1 är 55, är ack2 ca 54 grader i topp och 49 i bottnen. Mycket varmt vatten när framledningen bara behöver 36 grader just i dag. Det fina är att tappvarmvattenslingan har massor av varmt vatten i mycket lÃ¥ng tid och Ecoheat ger dÃ¥ massor av 50 gradigt vatten. Vad bra. Men COP kunde varit mycket bättre utan dessa  körningarna.

Jag funderar på att justera VP max temp ner från 55 till 50 grader, men är det en god ide? Min varmvatten beredare i serie med slingan måste då varma mer och här är COP givetvis bara 1.

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #36 skrivet: 30 oktober 2007, 20:23:28 »
Jag funderar på att justera VP max temp ner från 55 till 50 grader, men är det en god ide? Min varmvatten beredare i serie med slingan måste då varma mer och här är COP givetvis bara 1.

Det finns de EcoHeat-ägare som bara har 47-48 ºC i pannan utan extra VVB och klarar varmvattnet på detta.

Fast ditt problem är kanske att du då måste höja varmvattentemp från 50 ºC till 60 ºC i el-VVB:n istället för från 55 ºC till 60 ºC?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #37 skrivet: 31 oktober 2007, 20:23:59 »
Fast ditt problem är kanske att du då måste höja varmvattentemp från 50 ºC till 60 ºC i el-VVB:n istället för från 55 ºC till 60 ºC?
Precis. VP fixar varmvatten billigare än el-VVB oavsett. Men är det bättre att få god COP på dom 20.000 kWh VP producerar totalt mot att el-VVB brukar t.ex 500 kWh mer per år? Svårt att veta. Jag tror jag justerar så att VP max temp blir 52. Kanske det blir en bra balans. Har kopplat på en Clas Ohlson elmätare på VVB.
« Senast ändrad: 31 oktober 2007, 20:27:25 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #38 skrivet: 31 oktober 2007, 21:08:50 »
Jag har ändrad min rördragning, men har oavsett ett problem med att framledningstemp blir några grader för varm mot slutet av en lång kompressorkörning. Inget stort problem, men det ser inte ut till att att kunna lösast på nåt enkelt och billigt sätt. Det kommer inte nog kallt returvatten in på shunten till att hålla jämn framledningstemperatur när kompressorn går och shunt är mindre än 50% öppen.

Problemet kan fixas om jag t.ex. kopplar på en mini cirkpump på returen till till shunten för att ge kallvatten in när kompressorn går, men det blir mycket strul för att lösa ett litet problem.

Gör det nÃ¥t att framledning temp lÃ¥ngsamt stiger till 3 grader över bör för sÃ¥ att lite snabbare justera sig in när kompressorn stannar?  Jag har 10 startar/dygn vid 7,5 timmar kompressor gÃ¥ngtid/dygn. 
« Senast ändrad: 31 oktober 2007, 21:36:16 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #39 skrivet: 01 november 2007, 11:06:25 »
Avensis:
Borde du inte ha det kallaste vattnet i botten på din extra tank? I så fall varför matar du inte shunten med vatten från botten på extra tanken istället för från returen? Eller det kanske blir "konflikt" med matningen från toppen på tanken mot VPn...
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #40 skrivet: 01 november 2007, 11:51:58 »
Ja, kallaste vattnet är från bottnen på min extra ack. Returvattnet från fremledningen, kallvatten in på shunten och bottnen av ack2 är alle från samma mätningen.

Mitt problem uppstår när kompressorns cirkpump behöver mer vatten än returen från golvvärmen ger. Då blir det inte övertryck på shuntens kallvatteninntag.

I praktiken är det inte något stort problem, men perfekt och stabil framledningstemperatur är ju CTC's varumärke, så om någon har en god ide är jag tacksam....
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #41 skrivet: 01 november 2007, 15:37:44 »
Om problemet är ett det inte finns kallt nog vatten i returdelen av systemet så är väl det ett generellt problem för alla och som är svårlöst.
Jag upplever samma sak när jag eldar i kaminen och rumstemp blir mycket högre än den inställda. Börvärdet på framledningen sätts ner till 8 grader t ex, men eftersom pumpen innan jag började elda hade kanske +30 på framledning så finns det helt enkelt inte nog med kallt vatten i radiatorkretsen för att kyla till 8 grader utan framledning hamnar långt över börvärdet under en kort period även fast det inte behövs. Samma problem som drabbar dig....?

Hur kan det inte komma nog med kallvatten till shunten? Om det inte kommer nog med vatten från returledningen så kommer det väl från underdelen av tank 2 istället?
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #42 skrivet: 02 november 2007, 20:14:56 »
Avensis
Jag har följt med utan att delta pÃ¥ ett tag för jag behöver oxÃ¥ en volymförstorare. Bra att du gör en prototyp och testar sÃ¥ vi andra fÃ¥r ta nytta av det.  ::)
Nu har jag igen tagit mig friheten att rita om din bild för att se hur flödena blir under kompressordriften och du måste då få riktig 'omrörning'. Då är det ju två olika flöden igång samtidigt då så mycket beror på hur cirk-pumparna flödar och blandar.

Eftersom du säger att det är när shunten är på mindre än 50% inblandning som framledningen stiger över börvärdet borde det väl vara så att shunten inte reagerar och stryper tillräckligt snabbt och mycket ut på framledningen istället för att du inte får tillräckligt med kallt returvatten att blanda med. Om du minskar flödet på cirkpumpen på framledningen kanske returvatten tempen sjunker.

Ett annat alternativ är att minska temperaturen mellan kompressorns start/stopp (Diff K stt/stp) och sänka (VP max) för att ha jämnare temp i tankarna så shunten inte har så mycket att justera, men det innebär istället fler starter.

En 55ºC körning tar för mig upp till 30minuter (jag har 7ºC Diff K stt/stp), för dig tar det säkert lite längre med större volym. Min shunt är i alla fall seg och ändrar bara ett par steg/minut vilket inte är nåt som kan justera mycket vid varje kompressorstart.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #43 skrivet: 02 november 2007, 21:28:44 »
Lite mer info:

När shunten är i läge 50% eller mer är kallretur 100% stängd. Det betyder inget problem alls.

När shunten är i läge 25% tas 50% av vattnet från mitt i ack1 och 50% från returen.

Under normal drift varierar shunten mellan ca 30 och ca 55%. (shuntfördröjning=0)

Ditt alternativ vill göra så att vatten in på shunten får tryck nog till att ge shunten vatten, men vattnet blir aldrig kallare än framledningen oavsett, då man måste koppla in returen strax efter framledningens cirkpump. (att koppla in från returen är redan så jag gör och det ger inte nog differenstryck )

Variationen i framledningstemp ser inte ut till att vara särskilt stort. Jag har kompressorcirkpumpen att justera med.

Jag har haft denna pumpen i läge 3, men tror nog att läge 2 blir bättre.

I läge 3 blir allt vatten i ack2 nästan like varmt som vattnet i ack1. Det skiljer ca 2 grader vid stopp kompressor på temp i botten ack1 och topp i ack2. Det skiljer bara en grad mellan topp och botten i ack2.

Vattnet i ack2 har en tempdifferens på ca 6,5 grader vid start kompressor. (samma som framledningsdiffen) Efter 20 minuter är diff bara ca 1 grad med kompressorpump i läge 3. ( även med diffusor i topp av ack2)

Efter att kompressorn har stannat, går det kalla returvattnet direkt in i bottnen på ack2. Skiktningen är då mycket god och vattnet som går vidare från topp av ack2 till bottnen av ack1 har temperatur ungefär lik framledningen. Det betyder att vattnet i ack1 inte får nåt kallt returvatten bara varmt vatten.



Om kompressor cirkpump sätts från läge 3 till läge 2 sker följande:

 - Ack2 fÃ¥r bättre skiktning.
 - Tempraturvariationen pÃ¥ framledningen är under 2 grader. (och variationen sker bara under dom sista minuterna av en normal kompressorkörning)

Priset att betala:
 - Ack 2 blir inte riktigt sÃ¥ varm som förut och kompressorn startar dÃ¥ ca 25% flera gÃ¥nger/dygn.


Jag vet inte helt om jag vill betala det priset, för temperaturvariationen i läge 3 ar inte något stort problem.

Alt i allt är jag mycket nöjd. Jag har nu en pump som, när den arbetar på 25% av max, bara har 12 starter/dygn.

Jag gör inget mer. Mina variationer i framledningstemp ar oavsett mindre än variationerna när t.ex en Nibe växlar mellan tappvarmvattenproduktion och framledning.
« Senast ändrad: 02 november 2007, 21:33:27 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #44 skrivet: 03 november 2007, 14:09:27 »
 Thumbsup Bra att du är nöjd med lösningen.  Thumbsup

Jag har själv avvaktat att det ska bli kallare så jag får justera in radiatorslingorna lite mera optimalt.
Mitt system ser det ut som en stjärna, med 2 slingor i källaren och tre i markplan, de senare med 2-4 små raddar i varje. Hittils har jag hållt nere flöde/temp-diff med att strypa returledningen vid smutsfiltret innan VP.
Jag har funderat på att sätta en volymtank i serie mest troligt i returen, eller eventuellt i framledningen, i det senare fallet kan man dra nytta med att förvärma varmvatten. -Men jag har ingen plats för en tank i närheten av VP eller där radiatorledningarna är gemensamma (2" rör från gammalt självcirk) så det blir en massa ytterligare rördragning, någon gång i framtiden.
 *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!