Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT495 Twin - Pressostat lÃ¥g  (läst 9539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT495 Twin - Pressostat låg
« Svar #15 skrivet: 06 oktober 2012, 14:39:43 »
Den där 495an, den sätter myror i huvet på mig. Det är altså 13 °C in och det ska kyla värmeväxlaren och ge återvinning. Det kan ju omöjligt frysa, är det bara jordslingan som ger nästan all värme, och efterhand som jorden blir kallare ökar återvinningen. Är det möjligt med varmare retur än tilledning? Jo det måste det vara. Sc:,h
Jo men prova på läge 2, vågar du gå till läge 1? ju kallare brine desto mer återvinning måste det ju bli.
Hur ändrar sig brinetemp mellan luftväxlaren och plattväxlaren om du ändrar pumpens flöde?
« Senast ändrad: 06 oktober 2012, 14:59:35 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad PÃ¥Landet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT495 Twin - Pressostat låg
« Svar #16 skrivet: 07 oktober 2012, 08:58:46 »
Hmm jag har ingen tempgivare på det stället idag.
När jag gick upp nu på morgonen så hade den stannat igen under natten med larm "pressostat låg".
Verkar som jag blir tvungen att ringa ut en servicefirma att titta på detta, ser att du bor i SKåne har du någon rekommendation i Lund/Malmö området?

Utloggad PÃ¥Landet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT495 Twin - Pressostat låg
« Svar #17 skrivet: 18 oktober 2012, 14:53:11 »
Ringde en värmepumps firma i Malmö Måndag förra veckan (10 dagar sedan), de tog min anmälan med felbeskrivning och kontakt-uppgifter och skulle kunna komma ut till mig på Tisdag eller Onsdag. Ingen ringde, så jag ringde upp Onsdag eftermiddag och undrade vad som hände. De lovar återkomma med när de kan komma, tid bestämdes till Fredag eftermiddag. När ingen kommit 1 timme efter avtalad tid så ringde jag upp och undrade vad som hände, de var nu på väg och dök strax efter. Efter 10 min felsökning så konstaterades att det var ett läckage vid pressostat på sugsida av kompressorn. Han hade inga delar med sig i servicebilen till min pump, dåligt tycker jag då jag själv arbetar med service och när man tagit emot ett ärende så ser man till att ha med sig det som kan behövas. Men det var en sen fredag eftermiddag så kanske fanns det annat som lockade, vad vet jag. Han lovar komma tillbaka i nästa vecka och byta pressostaten (löda dit en ny) samt fylla med köldmedia mm

Nu har det gått sex dagar sedan han var här och han har ännu inte ringt så jag ringer upp igen. Jodå, det här ska vi lösa säger han och lovar återkomma. Fortfarande tyst, less på denna kille nu, har någon rekommendation på firma i Lund/Malmö skrev namn+telnummer här i tråden då jag vill ha igång pumpen snarast.

Han bedömde detta arbete att ta 1-2h vilket jag antar är rimligt?


Utloggad PÃ¥Landet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT495 Twin - Pressostat låg
« Svar #18 skrivet: 04 november 2012, 06:04:35 »
En annan firma kom och kollade på pumpen då firma nummer 1 aldrig hørde av sig igen.
Efter lite tester konstaterades han att expansionsventilen inte fungerade.

Han tryckte æven upp systemet till 20 bar (om jag minns rætt) samt vakuumsøg før att kolla efter læckor, men ingen indikation på læckor.
Dock så var det något lite køldmedia i den.

Den har gått klockrent nu i 10 dagar så det ser lovande ut, dock så var det ju før lite køldmedia i den tidigare och ingen læcka hittades men det kommer væl
visa sig efter några månader om det ær en liten læcka någonstans.
Ser æven att tempen på vatten i beredaren stiger betydligt mycket fortare æn tidigare nær kompressorn går nu, diff temp på køldbærare in/ut økade två grader efter ny exp.ventil + rætt mængd køldmedia så cirkulationspumpen på brine ær tillbakastælld på hastighet '3' och då ligger difftemp på brine på 3,5-4.0 grader.
Nu når hetgas temp (GT6) før øvrigt 88-90 grader innan kompressorn slår av vid vattentemp på 53-55 grader, så nu ser det ut som jag minns
det från førra vintern.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT495 Twin - Pressostat låg
« Svar #19 skrivet: 04 november 2012, 12:19:06 »
En annan firma kom och kollade på pumpen då firma nummer 1 aldrig hørde av sig igen.
Efter lite tester konstaterades han att expansionsventilen inte fungerade.

Han tryckte æven upp systemet till 20 bar (om jag minns rætt) samt vakuumsøg før att kolla efter læckor, men ingen indikation på læckor.
Dock så var det något lite køldmedia i den.

Den har gått klockrent nu i 10 dagar så det ser lovande ut, dock så var det ju før lite køldmedia i den tidigare och ingen læcka hittades men det kommer væl
visa sig efter några månader om det ær en liten læcka någonstans.
Ser æven att tempen på vatten i beredaren stiger betydligt mycket fortare æn tidigare nær kompressorn går nu, diff temp på køldbærare in/ut økade två grader efter ny exp.ventil + rætt mængd køldmedia så cirkulationspumpen på brine ær tillbakastælld på hastighet '3' och då ligger difftemp på brine på 3,5-4.0 grader.
Nu når hetgas temp (GT6) før øvrigt 88-90 grader innan kompressorn slår av vid vattentemp på 53-55 grader, så nu ser det ut som jag minns
det från førra vintern.
Att det var lite köldmedia i den måste inte betyda läcka. När jag fick min 490 konstaterade jag att det var för lite köldmedia i den. Dock godtog inte ivt det påståendet utan menade att det är rätt, utan att ens komma hit och kolla. Jag fyllde på själv och sen dess har den gått felfritt. Tror man ligger så lågt som möjligt -lite till på fabriken, köldmedie är dyrt, 1hg på var maskin så blir det pengar av det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!