Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tgärde golv i 70-talshus..  (läst 15363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Åtgärde golv i 70-talshus..
« skrivet: 15 april 2007, 11:52:30 »
Hej allihop!

Vi har ett souterränghus från -77 med uppreglat golv på souterrängplan. I ett av rummen nere har det varit en vattenskada ( dålig dränering ) för typ 10 år sedan ( förra ägarna ) som aldrig har åtgärdats. Kåken har dränerats om, men golvet i det aktuella rummet har aldrig gjorts om. Jag undrar nu hur man bäst gör detta ?

Jag har varit inne på blå platon, men har nu fattat att den lägger man direkt under "övergolvet", och det löser således inte vårat problem.

Har även funderat på nivellgolv, men då skall man tydligen ventilera golvet också..
Nivellgolv verkar dessutom svindyrt..

Ja, kom med synpunkter / förslag.
Vi vill påbörja detta så snabbt som möjligt nämligen...

Ser fram emot svar !!
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #1 skrivet: 15 april 2007, 12:23:52 »
frigolit 100-150mm sedan putssats med betong på 40-50 mm + golvvärme (5-10 mm frigolit mot ytterkant så plattan är helt flytande)

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #2 skrivet: 15 april 2007, 14:19:47 »
Jag hade problem med källargolvet som är inrett som bostad. Golvet var uppreglat med spånplatta med parkett på. Mellan reglarna låg isolering. Dessutom underliggande spikreglar nedtryckta i betongen. Köpte huset för tre år sedan och förstod då problemet pga lukt.
När jag kollade under spånplattan var det fuktigt och luktade illa.
Kopplade ett spirorör och sög ut luft under spånplattan. Efter 1 år var det torrt under och lag kunde riva ut 80 m2.
Jag började med nivellgolv på halva ytan där reglarna var illa angripna. Kopplade sedan in luftutsug. Blev mycket bra.
Kan nu genom en kontrollucka se att det blev jättebra.
På resterande del var reglarna ok men distanserna till golvet angripna. Där har jag gjort en egen konstruktion med spikvinkelbeslag som håller reglarna på rätt avstånd till golvet. Är nästan färdig med det. Luftutsug kommer det att bli där ochså.
Kostnad 30000:- i materialkostnad för 80 m2. Parketten har jag lyckats bryta isär och återanvänt. Dessutom en hel del jobb.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #3 skrivet: 15 april 2007, 17:52:59 »
Jag har exakt likadant golv i souteräng-våningen. Det fanns en vattenskada (från badrummet) då jag köpte huset (jag kände till skadan vid köpet).

Nåväl, då jag upptäckte att skadan kom från badrummet kontaktade jag försäkringsbolaget som kom hit. Jag fick nytt golv i angränsande rum till badrummet samt badrummet renoverat för endast självrisken, åldersavdragen kvittades mot rivningsarbetet (som jag gjorde själv).  ;D

Enda skillnaden mot tidigare är att det sitter inga träkilar mot betongen utan vinkeljärn som distanser mellan reglar och betongsulan. Isoleringen ligger även den på distanser (plast). Ingen platonmatta eller sånt. Det är försäkringsbolaget som anlitat snickarna så jag är ganska säker på att det kan anses vara OK.
« Senast ändrad: 15 april 2007, 17:56:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #4 skrivet: 15 april 2007, 22:41:51 »
Jag har exakt likadant golv i souteräng-våningen. Det fanns en vattenskada (från badrummet) då jag köpte huset (jag kände till skadan vid köpet).

NÃ¥väl, dÃ¥ jag upptäckte att skadan kom frÃ¥n badrummet kontaktade jag försäkringsbolaget som kom hit. Jag fick nytt golv i angränsande rum till badrummet samt badrummet renoverat för endast självrisken, Ã¥ldersavdragen kvittades mot rivningsarbetet (som jag gjorde själv).  ;D

Enda skillnaden mot tidigare är att det sitter inga träkilar mot betongen utan vinkeljärn som distanser mellan reglar och betongsulan. Isoleringen ligger även den på distanser (plast). Ingen platonmatta eller sånt. Det är försäkringsbolaget som anlitat snickarna så jag är ganska säker på att det kan anses vara OK.

Hej och tack för svaren / synpunkterna !

Ja, Carl det där låter ungefär som vårat hus. Undrar om man kan lägga platonmatta under alltihopa... ?? Skall nog fråga dem om det tror jag.

Jag fattade det dock pÃ¥ säljaren som om golvÃ¥sarna hängde pÃ¥ väggen, dvs en regel som är fastbultad i väggen och pÃ¥ den sÃ¥ ligger golvÃ¥sarna, men jag är inte helt säker..  LÃ¥ter det helt fel, eller ? Jag har mailat Dalahus med lite frÃ¥gor om detta, men inte fÃ¥tt nÃ¥got svar..

Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #5 skrivet: 16 april 2007, 07:36:38 »
Jag fattade det dock på säljaren som om golvåsarna hängde på väggen, dvs en regel som är fastbultad i väggen och på den så ligger golvåsarna, men jag är inte helt säker..  Låter det helt fel, eller ? Jag har mailat Dalahus med lite frågor om detta, men inte fått något svar..

Jag har också ett Dalahus, reglarna ligger inte direkt mot golvet men det är troligen trädistanser mellan dem och golvet. Det låg som en ram runt golvet, denna kan vara fastbultad men hos mig var den bara spikad direkt i innerväggarna eller mot väggreglarna mot ytterväggen (mot betongytterväggen sitter även där reglar med isolering emellan och sen gips på insidan). Sen var golvreglarna skråspikade med kortändarna mot denna ram. Under varje golvregel satt små träbitar inkilade (samtliga var svarta och luktade skumt).
« Senast ändrad: 16 april 2007, 07:39:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #6 skrivet: 16 april 2007, 22:05:19 »
Jag fattade det dock pÃ¥ säljaren som om golvÃ¥sarna hängde pÃ¥ väggen, dvs en regel som är fastbultad i väggen och pÃ¥ den sÃ¥ ligger golvÃ¥sarna, men jag är inte helt säker..  LÃ¥ter det helt fel, eller ? Jag har mailat Dalahus med lite frÃ¥gor om detta, men inte fÃ¥tt nÃ¥got svar..

Jag har också ett Dalahus, reglarna ligger inte direkt mot golvet men det är troligen trädistanser mellan dem och golvet. Det låg som en ram runt golvet, denna kan vara fastbultad men hos mig var den bara spikad direkt i innerväggarna eller mot väggreglarna mot ytterväggen (mot betongytterväggen sitter även där reglar med isolering emellan och sen gips på insidan). Sen var golvreglarna skråspikade med kortändarna mot denna ram. Under varje golvregel satt små träbitar inkilade (samtliga var svarta och luktade skumt).

Hej igen alla på detta eminenta forum !
Jag frågade isolaplaton idag angående deras blå platon, och som jag fattade det på dem så kunde man lägga blå platon direkt mot plattan och sedan regla upp golvet på liknade sätt som det var gjort tidigare.. Jag hade fattat det som om blå platon endast kan läggas direkt under "övergolvet" ..
Någon som har erfarenhet av detta sätt att lägga blå platon ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #7 skrivet: 17 april 2007, 07:54:44 »
Jag har också hört detta, jag frågade själv snickarna som gjorde om golven hemma om det inte skulle vara platonmatta underst men fick till svar att det inte var nödvändigt, det räckte med vinkeljärn och plastdistanser enligt dem. Men det blir nog inte sämre med platonmatta, bara dyrt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #8 skrivet: 17 april 2007, 07:56:09 »
hej ..
byggaren som fixade mitt kök använde färdiga tråsar med plast skruvar i på åsen,höjden justerades med plast skruvarna mot plattan.så det blev luft spalt mellan
finns visst ochså isolering som hängs fast i balkarna så man får en rejöl luftspalt under åsarna

såg väldigt smart ut ..

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #9 skrivet: 17 april 2007, 09:52:15 »
hej ..
byggaren som fixade mitt kök använde färdiga tråsar med plast skruvar i på åsen,höjden justerades med plast skruvarna mot plattan.så det blev luft spalt mellan
finns visst ochså isolering som hängs fast i balkarna så man får en rejöl luftspalt under åsarna

såg väldigt smart ut ..


Det låter som ett Nivellgolv.

Jag har varit lite  tjatig och frÃ¥gat isolaplaton igen om jag fattat det rätt, och det hade jag tydligen. Man skall kunna lägga blÃ¥ platon direkt mot plattan och sedan regla upp golvet ovanpÃ¥ denna. Det man skall göra är att täta med tätband där man "skjuter fast" reglarna ( antar att de menar skruvar fast i plattan, eller ? )

Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #10 skrivet: 17 april 2007, 10:28:31 »
hej ..
byggaren som fixade mitt kök använde färdiga tråsar med plast skruvar i på åsen,höjden justerades med plast skruvarna mot plattan.så det blev luft spalt mellan
finns visst ochså isolering som hängs fast i balkarna så man får en rejöl luftspalt under åsarna

såg väldigt smart ut ..


Det låter som ett Nivellgolv.

Jag har varit lite  tjatig och frÃ¥gat isolaplaton igen om jag fattat det rätt, och det hade jag tydligen. Man skall kunna lägga blÃ¥ platon direkt mot plattan och sedan regla upp golvet ovanpÃ¥ denna. Det man skall göra är att täta med tätband där man "skjuter fast" reglarna ( antar att de menar skruvar fast i plattan, eller ? )


Jo, det låter väldigt mycket som Nivell, vilket jag också la förra året. Jag har ett ventilerat Nivellgolv, men är inte ett oventilerat Nivellgolv ett bra alternativ till Platonmattan i ditt fall? I princip blir resultatet detsamma som Carls reglar mot vinkeljärn, men Nivellgolvet är ju väldigt smidigt med höjdjusteringen. Själva ventilationen var alldeles för dyr, tycker jag, men jag vet inte riktigt vad reglarna kostade eftersom jag köpte via snickaren inklusive jobbet.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #11 skrivet: 17 april 2007, 11:09:42 »
hej ..
byggaren som fixade mitt kök använde färdiga tråsar med plast skruvar i på åsen,höjden justerades med plast skruvarna mot plattan.så det blev luft spalt mellan
finns visst ochså isolering som hängs fast i balkarna så man får en rejöl luftspalt under åsarna

såg väldigt smart ut ..


Det låter som ett Nivellgolv.

Jag har varit lite  tjatig och frÃ¥gat isolaplaton igen om jag fattat det rätt, och det hade jag tydligen. Man skall kunna lägga blÃ¥ platon direkt mot plattan och sedan regla upp golvet ovanpÃ¥ denna. Det man skall göra är att täta med tätband där man "skjuter fast" reglarna ( antar att de menar skruvar fast i plattan, eller ? )


Jo, det låter väldigt mycket som Nivell, vilket jag också la förra året. Jag har ett ventilerat Nivellgolv, men är inte ett oventilerat Nivellgolv ett bra alternativ till Platonmattan i ditt fall? I princip blir resultatet detsamma som Carls reglar mot vinkeljärn, men Nivellgolvet är ju väldigt smidigt med höjdjusteringen. Själva ventilationen var alldeles för dyr, tycker jag, men jag vet inte riktigt vad reglarna kostade eftersom jag köpte via snickaren inklusive jobbet.

Ok, det kan vara ett alternativ. Jag har inte tänkt mig någon ventilering av golvet eftersom vi inte upplver att det är något problem där i dag, och golvet är trots allt 30 år. Anledningen att vi gör om är den 10 år gamla vattenskadan som förra ägarna aldrig lät åtgärda.

Har inte frågat vad nivelgolv kostar, men hörde någonstans att runt 700:-/m2 med ventilering och det är utan övergolv. Jag tycker att det är för dyrt.

 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #12 skrivet: 17 april 2007, 15:01:19 »
Det är bara att räkna. Om det är med eller utan moms vet jag inte
http://www.sandbergstrabygg.se/sortimentlistor/nivellsystem.htm
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #13 skrivet: 17 april 2007, 21:58:45 »
Förutom ventilationen gav jag 27400 + moms för 49 m2 INKLUSIVE arbete. Detta inkluderade golvspån och isolering. Arbets- och materialkostnaden var nog något högre p.g.a. att det var tvunget att tätas ordentligt, vilket väl inte blir fallet för dig. Ingen aning hur mycket som var material och hur mycket som var jobb, men om man splittar 50/50 så är det ju snarare hälften av det kvadratmeterpris du nämner. Själva ventilationen var dyr - 17500 + moms, och då börjar ju kvadratmeterpriset dra iväg. Några plaströr, en enkel fläkt och lite plastdetaljer.
« Senast ändrad: 18 april 2007, 08:09:11 av Porcupine »
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Åtgärde golv i 70-talshus..
« Svar #14 skrivet: 17 april 2007, 23:25:23 »
Själva ventilationen var dyr - 17500 + moms, och då börjar ju kvadratmeterpriset dra iväg. Några plaströr, en enkel fläkt och lite plastdetaljer.

Förgyllda fläktblad kostar ;)

Borde fungera lika bra med en kanalfläkt och ventilerade socklar (finns färdiga).

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!