Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥tt in ett antal offerter pÃ¥ värmepump, men vad ska man välja?  (läst 1525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PiteMattias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
För nån vecka sen hade jag en del företag som var här och kikade och lämnade offerter på byte av värmepump, alla hade givetvis dom bästa pumparna och rekommenderade tveklöst dessa... En kille tyckte jag var en idiot som överhuvudtaget övervägde 1255-6'an och ville absolut att jag skulle komplettera min kollektor med ett borrhål för att inte vara dum i huvudet (ok, han sa inte precis så, men han var så kass i telefon att jag avpolleterade honom direkt). En annan firma ville ha nästan 100k för en CTC GSI-12 och det lät hysteriskt dyrt. Nån lovade höra av sig efter mailkontakt men gjorde aldrid det. Nåja, det står väl mellan dessa två:

Thermia Optimum G3 6 för 74k, ville jag ha den lite enklare Optimum skulle det bli ca 10-11k billigare.

Nibe 1255-6 för strax under 78k.

Vad tror vi? Funderar på att komplettera med en luftvärmepump på övervåningen, MEST för att somrarna börjar vara olidliga att sova sig igenom...
Nibe 1210-5 tillverkad 2001, strax under 300m slang i jorden.
105+70kvm 1½plans träkåk från -56 med treglasfönster, 25kvm fristående garage med direktverkande el.
2 vuxna, 1 barn, 1 katt. Totalförbrukning ca 17mwh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ska du fortsätta med jordvärme eller komplettera med bergvärme?
Själv har jag frikyla till borran vilket är guld värt i denna värme.
Både Thermia och Nibe är bra grejer, välj den installatören som verkar bäst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!