Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: är det nÃ¥gra manuella mätare man bör montera?  (läst 1448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
VVSare lär ju bara montera huvudenheten och nöja sig med att det blir värme.

MEN, ska man passa på att montera några manuella mätare, typ Termometrar, och isf på vilka ledningar...

eller är det helt ute med sånt, att man hellre skaffar sig en såndär logger med sensorer man tejpar fast på rören?

Vore det inte tryggast / nördigast att ha gamla hederliga också så man kan jämföra... haha
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: är det några manuella mätare man bör montera?
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2009, 23:38:25 »
Såvitt jag vet har alla värmepumpar inbyggda temperaturgivare vars värden du kan läsa av i någon meny i styrenheten.
Vitsen med att logga är att man inte behöver sitta vid vp'n och manuellt läsa av värden under tiden som t. ex. uppvärmning pågår, kan ta ganska långt tid när det är kallt ute.
Det som möjligen kan vara bra att ha är en IR-termometer för att kunna mäta temperaturdifferens över radiatorerna. Går säkert också bra med 2 "manuella" anliggningstemometrar (en för tillopp, en för retur).
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: är det några manuella mätare man bör montera?
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2009, 09:19:23 »
Ett plus till för loggning är att dess givare är mycket bättre än VP:ns. Det är inte allt för ovanligt att VP:ns givare kan visa någon grad fel och hållbarheten på dessa är inte heller någon höjdare...så då kan det vara bra med en logger som du kan verifiera mot då och då så att allting ser bra ut.

Sedan kan du om är lite kunnig med automatik spara graferna så att du kommer åt dem via internet. Det kan kännas tryggt när man är på 2-veckors semester i februari att kunna surfa in och kolla att allt verka stå rätt till.

Och så får man så mycket bättre överblick när man får ut alla temperaturer som grafer...och så sparas all historik så man kan lätt gå in och kolla t.ex när var det som kallast i vinter, vad hade jag för FL-temp då...eller när var KB-in som lägst...osv.

Är man det minsta intresserad av att trimma sin anläggning så är loggern ett måste. Loggern bör man ha införskaffat minst ett år innan man beställer VP:n. För då får man stenkoll på framledningstemperatur osv som är bra att ha när man skall dimensionera VP och kollektor...

Nu blir Rickard glad när jag pratar så positivt om hans grejjor, men loggern är helt underbar. När jag vedeldade så visste jag redan innan jag lämnade jobbet om det var akut att börja elda när jag kom hem. Och nu när jag har VP så har jag stenkoll på att allt står rätt till, dygnet runt om jag så vill.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: är det några manuella mätare man bör montera?
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2009, 09:29:18 »
Instämmer fullständigt Thumbsup
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: är det några manuella mätare man bör montera?
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2009, 10:40:22 »
För en tusenlapp så får du rickards enklare logger med 5 givare
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28
Jag använder denna både hemma och på jobbet(där vi mäter serverrum, UPS-rum och rum för växel), jag funderar även på att investera i en till för mobilt bruk. Så man kan hjälpa folk med diverse långtidsmätningar.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!