Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme uterum = frysrisk!  (läst 12150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlofZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme uterum = frysrisk!
« skrivet: 17 juni 2007, 23:42:21 »
Vi är på väg att glasa in vårt uterum, vilket byggs på befintligt betongbjälklag knappt en meter ovan mark. Vi kommer att isolera under plattan.

Rummet blir vinterbonat, så vi vill ha varmt större delen av året, och eftersom vi har VP så vill jag ha vattenburen golvvärme. Snickaren avrådde från detta pga frysrisken. Dessutom vill vi kanske kunna stänga av värmen när det är som kallast ute, och prioritera värme i resten av huset.

Det borde gå att lösa med hjälp av en värmeväxlare mellan det befintliga värmesystemet och en separat golvvärmeslinga i uterummet, vilken är fylld med frostskyddsblandning.

Jag är lite osäker på om detta är en bra ide. Det blir ju inte helt billigt, och det kan finnas andra aspekter jag inte tänkt på. Kommentarer från någon med erfarenhet från liknande installation mottages tacksamt!

Mvh //OLof
« Senast ändrad: 19 juni 2007, 07:59:28 av OlofZ »
1,5-plans trähus 1934, ca 160 m2 + 82 m2 källare.
Nibe 1210-7 med 135 m borrhål installerad 2001, kompletterad 2011 med ett andra borrhål på 140 meter parallellt med det första. 35 m till berg.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2007, 09:19:29 »
Om du har riktigt låg temp på slingorna i uterummet när du startar sirkulationen kan du få frysning i värmeväxlaren, förutom det ser jag ingen anledning att det inte skulle fungera bra med mellanväxlare och extra cirkpump.
Ja, lite högre driftskostnader förstås, då du behöver en extra cirkpump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2007, 10:16:00 »
Om du tar isolerglas samt rejält isolerat tak istället så tror jag du kan ha på underhållsvärme hela vintern, visst blir det kanske några extra timmar eltillskott på vintern men det kan det vara värt att ha ett ytterligare ett varmt förråd att ställa in grejor i. Då kan du ha vanlig golvvärme i uterummet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad OlofZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2007, 10:19:19 »
Jo, det blir isolerrutor mm, men vi vill inte riskera att golvet fryser vid elavbrott eller om cirkpumpen (golvvärme-pushen) stannar. Pratade med VP-installatören och han tyckte det var enklare och billigare att fylla HELA systemet med "giftfri glykol"-blandning. Billigare än att installera värmeväxlare. Några ej uppenbara problem med detta? Ställer ett läckage av glykolblandning till med mer skada än enbart vatten?
1,5-plans trähus 1934, ca 160 m2 + 82 m2 källare.
Nibe 1210-7 med 135 m borrhål installerad 2001, kompletterad 2011 med ett andra borrhål på 140 meter parallellt med det första. 35 m till berg.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2007, 10:32:37 »
Ett "fel" med glykolinblandning är att det försämrar vattnets egenskaper som värmebärare. D.v.s det krävs mer ineffekt för att få samma uteffekt på golvvärmen. I solfångare motverkar med det med t.ex "Waterwetter", en tillsats som bl.a används i bilarnas kylsystem. Men om det går att använda till golvvärme, vet jag inte, så det måste Du kolla med nån kunnig inom det området.

mvh humlan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2007, 10:35:51 »
Jag har ocksÃ¥ för mig att glykol sänker vattnets ytspänning sÃ¥ finns det otätheter sÃ¥ kryper glykolblandningen lättare ut där.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2007, 13:23:20 »
Jag har ocksÃ¥ för mig att glykol sänker vattnets ytspänning sÃ¥ finns det otätheter sÃ¥ kryper glykolblandningen lättare ut där.  :-\

Visst är det sÃ¥, det har mÃ¥nga fÃ¥tt erfara, när glykolÃ¥ngorna gjorde sÃ¥ att termostaterna ramlade ner frÃ¥n radiatorerna  ;D Har för mig att nÃ¥n typ av plast i dom "för länge sen" inte tÃ¥lde glykolÃ¥ngorna som läkte ut vid ventilerna...

mvh humlan.

Utloggad OlofZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2007, 15:21:32 »
D.v.s det krävs mer ineffekt för att få samma uteffekt på golvvärmen.

?? Menar du att det krävs större flöda i golvslingan för att få samma effekt?
Hur stor är denna skillnad?
1,5-plans trähus 1934, ca 160 m2 + 82 m2 källare.
Nibe 1210-7 med 135 m borrhål installerad 2001, kompletterad 2011 med ett andra borrhål på 140 meter parallellt med det första. 35 m till berg.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2007, 15:49:17 »
Inga mängder men 10-11% rör det sig om.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2007, 22:47:51 »
Eftersom ni ämnar ha vattenburen golvvärme så borde betongen vara ORDENTLIGT isolerad , annars blir ju förlusterna stora !
Jag antar ochsÃ¥ att ni har isolerar plattan i själva huset rejält ochsÃ¥ , sÃ¥ ifall att det blir ELavbrott sÃ¥ borde det inte fÃ¥ vÃ¥lla nÃ¥got problem , en uppvärmd platta kallnar inte i första taget , isynnerhet inte omm isoleringgen är ordentligt gjord nerÃ¥t , och till sidorna , att snÃ¥la / fuska pÃ¥ den punkten kan väl ej löna sig ?!??  ???

Ã… andra sidan  sÃ¥  vore det nog ingen dÃ¥lig lösning att köra värmen där med en luft-luft pump , men valet är givetvis ditt !  :)

              Lycka Tll !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #10 skrivet: 20 juni 2007, 20:38:44 »
Vi är på väg att glasa in vårt uterum, vilket byggs på befintligt betongbjälklag knappt en meter ovan mark. Vi kommer att isolera under plattan.

Rummet blir vinterbonat, så vi vill ha varmt större delen av året, och eftersom vi har VP så vill jag ha vattenburen golvvärme. Snickaren avrådde från detta pga frysrisken. Dessutom vill vi kanske kunna stänga av värmen när det är som kallast ute, och prioritera värme i resten av huset.

Det borde gå att lösa med hjälp av en värmeväxlare mellan det befintliga värmesystemet och en separat golvvärmeslinga i uterummet, vilken är fylld med frostskyddsblandning.

Jag är lite osäker på om detta är en bra ide. Det blir ju inte helt billigt, och det kan finnas andra aspekter jag inte tänkt på. Kommentarer från någon med erfarenhet från liknande installation mottages tacksamt!

Mvh //OLof


kan inte se att det inte skulle fungera med en värmeväxlare och glykol..

kanske skulle vara klokt att sätta in en flödesvakt på innesidan om växlaren som förreglar så att inte c pumpen på glykolsidan kan starta om det ej skulle finnas cirkulation inne .... som säkerhet för att inte växlaren ska frysa om det skulle vara minusgrader i uterummets slinga...

Utloggad OlofZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #11 skrivet: 22 juli 2007, 22:04:47 »
Har ännu inte riktigt bestämt mig för om jag ska ha i glykol enbart i golvvärme delen eller om jag ska ha i glykol i hela värmesystemet. Installatören rekommenderar glykol i hela systemet, "enklare och billigare" säger han. Men vad är det som kostar om jag väljer att separera golvvärmen, bortsett från en värmeväxlare? Behöver jag även en extra cirkpump, förutom den som sitter i golvvärmefördelaren? Antar att det även behövs separat expansionskärl på golvvärmesidan. Något mer?
1,5-plans trähus 1934, ca 160 m2 + 82 m2 källare.
Nibe 1210-7 med 135 m borrhål installerad 2001, kompletterad 2011 med ett andra borrhål på 140 meter parallellt med det första. 35 m till berg.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #12 skrivet: 22 juli 2007, 22:56:07 »
Har ännu inte riktigt bestämt mig för om jag ska ha i glykol enbart i golvvärme delen eller om jag ska ha i glykol i hela värmesystemet. Installatören rekommenderar glykol i hela systemet, "enklare och billigare" säger han. Men vad är det som kostar om jag väljer att separera golvvärmen, bortsett från en värmeväxlare? Behöver jag även en extra cirkpump, förutom den som sitter i golvvärmefördelaren? Antar att det även behövs separat expansionskärl på golvvärmesidan. Något mer?

Vet ej hur din golvvärmefördelare med cirkulationspump ser ut .....
Om den kan suga självt från tilloppsidan... men om den kan det så skulle det räcka med ett litet exp kärl där

Sen e ju frågan hur du tänker koppla systemsidan på växlaren ..... ???????

personligen så skulle jag nog sätta den i serie till den vanliga shunten för innesystenet.... då skulle den nämligen hållas varm så länge som det finns värmebehov för det övriga huset.....

För du har väl inte tänkt att värma ditt uterum på sommaren när det inte finns behov av värme i övriga huset???

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #13 skrivet: 24 juli 2007, 07:51:45 »
Golvvärmen i mitt garage frös sönder efter ett elfel,efter detta så fyllde jag hela golvvärmesystemet inkl uterum med glykol.Att det skulle ge sämre effekt eller cirkulera sämre har då inte jag märk o då har jag minst 15m från cirkpump till fördelaren o 500m 16mm slang i golvet.Jag tycker du ska lyssna på rörmockarn *vinkar*

Utloggad lano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvvärme uterum = frysrisk!
« Svar #14 skrivet: 24 juli 2007, 09:25:01 »
Vi har ett liknande uterum som ni (platta med golvvärme och isolerfönster). Har inte mätt hur mycket energi som går åt för att värma uterummet, men med en dörr öppen in till huset så håller uterummet 21-22 grader trots minus 25 ute (dvs ca en grad under övriga huset). Testade att stänga dörren till övriga huset under en kall period och då sjönk tempen till 18 grader i uterummet efter ett par dygn.
Det jag vill säga är att jag tror att det går åt minimalt med energi för att underhålls värma uterummet om du skulle vilja göra så under en period.

Vi har lite glykol i vår GV utifall att det skulle bli några problem med elleveransen.
Nibe 1230 8kw jordvärme (500m), FTX, 1,5 plansvilla 230 m2, 45 m2 vidbyggt garage, golvvärme i båda planen samt garaget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!